Створення системи електронної торгівлі твердим біопаливом

Кабінет Міністрів України схвалив План заходів з реалізації першого етапу Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність та конкурентоспроможність». Документ містить перелік завдань та описання шляхів їх виконання в короткостроковій перспективі для підвищення енергоефективності, посилення енергетичної безпеки, нарощування темпів переходу на альтернативні джерела енергії. 
 
З метою сприяння розвитку відновлюваної енергетики зазначеним Планом передбачено необхідність розроблення та прийняття нормативно-правових актів для запровадження електронної платформи торгівлі біологічними видами палива, що сприятиме становленню конкурентних ринків біомаси. 
 
Згідно плану має бути розроблено та подано до Верховної Ради України відповідний законопроект. Відповідальними виконавцями з підготовки законопроекту є Мінрегіон, Держенергоефективності, Мінагрополітики, Держлісагентство, Мінфін та Мінекономрозвитку.
Крім того, Кабмін прийняв План пріоритетних дій Уряду на 2018 рік, в якому передбачено необхідність розроблення законопроекту щодо створення ринку твердого біопалива та його подання до Верховної Ради у жовтні 2018 року. Відповідальними за розробку визначено Мінрегіон та Держенергоефективності.
 
Процес розроблення законодавства 
Широке обговорення необхідності створення ринку біопалива та системи електронної торгівлі біопаливом розпочалося ще у 2016 році на профільних конференціях, круглих столах в Держенергоефективності, у профільному комітеті Верховної Ради. Учасники зазначених заходів визначили, що для створення системи електронної торгівлі біопаливом необхідно розробити не лише зміни до Законів України, а й ряд підзаконних актів, що врегулюють питання функціонування системи електронної торгівлі біопаливом.
 
Протягом 2017-2018 років в рамках проекту Муніципальна енергетична реформа, були зроблені перші кроки і розроблено законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку торгівлі твердими біологічними видами палива». Очікується, що розгляд зазначеного законопроекту у Верховній Раді відбудеться ще у 2018 році. Деякий час буде надано центральним органам виконавчої влади для розробки та затвердження підзаконних нормативно-правових актів, що врегулюють організаційні, фінансові та технічні питання функціонування електронної системи торгівлі, розподіл обов’язків та відповідальності. Загалом, система електронної торгівлі твердим біопаливом має усі шанси розпочати повноцінну роботу до кінця 2019 року. 
 
Європейський досвід 
Ринок біопалива буде спиратись на єдину електронну платформу, що охопить всю країну та об’єднає виробників і споживачів. Велика кількість учасників породжуватиме значну конкуренцію між ними, яка повинна знизити та вирівняти ціни на тверде біопаливо. Країни ЄС мають досвід організації ринку біопалива за допомогою електронних платформ. Зокрема, Литва у 2012 році відкрила біржу біопалива Baltpool. Частка біомаси, придбаної через неї, зросла з 1% у 2013 році до 86% у 2016 році. Після створення біржі ринок біомаси в Литві почав функціонувати більш ефективно та прозоро. Зниження вартості біомаси у 2015 році порівняно з 2012 роком склало близько 40%, а різниця у ціні між сусідніми районами майже зникла. Протягом 2014-2016 років середня вартість біомаси на біржі Baltpool була на 5-15% нижче ціни біомаси, придбаної поза біржею. Крім того, збільшилася кількість постачальників завдяки легкому доступу до торгівлі на біржі.
 
Основні положення законопроекту
Згідно закнопроекту, значні повноваження по створенню системи електронної торгівлі твердим біопаливом покладаються на Мінрегіон та Держенергоефективності, які є органами, що відповідають за формування та реалізацію державної політики у сфері альтернативних видів палива.
 
Для повноцінної роботи системи необхідно розробити правила електронної торгівлі твердим біопаливом, порядок конкурсного відбору оператора системи, створити методику формування та визначити граничні ціни на послуги оператора, сформувати вимоги до якості твердого біопалива, а також затвердити обсяг та форми звітності для оператора та учасників системи. 
 
Уповноважений орган центральної виконавчої влади має провести відкритий конкурс для визначення оператора електронної системи, що буде забезпечувати роботу платформи. Відбір здійснюватиметься за низкою критеріїв, серед яких — наявність технічних засобів, засобів зв'язку та програмного забезпечення, досвід електронної торгівлі біопаливом чи іншими ресурсами.
 
В обов’язки оператора будуть входити підтримка та розвиток системи електронної торгівлі біопаливом, контроль за дотриманням правил торгівлі, моніторинг і підготовка звітів, а також акредитація учасників і врегулювання спорів. 
 
Успішність впровадження системи електронної торгівлі твердим біопаливом в значній мірі залежить від наявності достатньої кількості пропозицій продавців та замовлень покупців. Для більш потужного старту цього біопаливного бізнес-середовища необхідно поширювати інформацію про електронну систему серед підприємців та закликати укладати угоди через неї.
 
Законопроектом пропонується на державні та комунальні підприємства, що здійснюють виробництво біопалива та/або виробництво теплової/електричної енергії з біомаси за стимулюючими тарифами, покласти зобов’язання поступового переведення діяльності по збуту-закупівлі сировини (від  20%  у 2019 році  до 100%  у 2023 році загального річного обсягу) в систему електронної торгівлі. Участь інших суб’єктів господарювання (покупців, продавців) в електронних торгах біопаливом є добровільним.
 
Прогноз діяльності системи електронної торгівлі
Створення системи електронної торгівлі твердим біопаливом викликає неабиякий інтерес серед існуючих гравців ринку. Згідно прогнозів загальний оборот системи електронної торгівлі біопаливом у 2035 році становитиме майже 30 млрд грн, а на початку функціонування річний оборот оцінюється у суму понад 1 млрд грн.
 
Не очікуючи прийняття відповідного законодавства, Аграрна біржа вже провела обговорення з потенційними покупцями та продавцями і здійснила тестові біржові торги через власну електронну торгову систему. Отриманий досвід можна буде врахувати при підготовці та впровадженні нормативно-правових актів, що покращить роботу електронної системи торгівлі біопаливом в Україні.
 
 
 
Вячеслав Антоненко, Євген Олійник*, спеціально для ІА «Україна Комунальна»
 
* стаття підготовлена за матеріалами проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні». Думки авторів, висловлені в цій публікації не обов’язково співпадають з позицією Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду Сполучених Штатів Америки. 
06 Листопада 2018 p. 10:20

Назад