ГоловнаІнтерв’юІнтерв’ю«Ми з великим розумінням ставимося до «страху змін» зі сторони ОСББ», - Олександр Гріга

«Ми з великим розумінням ставимося до «страху змін» зі сторони ОСББ», - Олександр Гріга

Яким може бути програмне забезпечення для сектора ЖКГ, в чому переваги автоматизації управління, про ризики, яких побоюються ОСББ і про майбутній розвиток програмних продуктів для комунального сектора, - про все "У.К." розмовляла з учасниками ринку.

Зростання житлових кондомініумів в Україні продиктоване тим, що в країні збільшується кількість громадян, які розуміють міру відповідальності за спільну власність. Не дивлячись на те, що об'єднання мешканців багатоквартирних будинків (в країні близько 17 тис. ОСББ) стикаються з проблемами відсутності адекватної законодавчої бази, основ регулювання їх взаємодії з монополістами, вони продовжують розвиватися.

Відповідно, поступово, розвивається український ринок супутніх діяльності ОСББ послуг і товарів. Багато сказано про перспективи ринків керуючих компаній і приватних ЖЕКів, однак про автоматизацію систем управління процесів роботи житлових організацій в країні тільки починають говорити. Про те, яким може бути програмне забезпечення для сектора ЖКГ, у чому переваги автоматизації управління, про ризики, яких побоюються ОСББ і про майбутній розвиток програмних продуктів для комунального сектора, «Україні Комунальній» розповіли в компанії «Альянс Солюшен», яка є одним з найбільших учасників ринку. Компанія спеціалізується на розробці та впровадженні програмного забезпечення «Управління ЖКГ та ОСББ для України». Втім, докладніше - у розмові редакції з керівником проектів «Альянс Солюшен» Олександром Грігой і менеджером з продажу Ігорем Стрібовим.

- Розкажіть, як ваша компанія почала працювати з комунальним сегментом? І, яке програмне забезпечення ви сьогодні пропонуєте житловим організаціям, таким як ОСББ, наприклад?

Олександр Гріга: Наша компанія не перший рік займається розробкою і впровадженням програмних продуктів на платформах «1С» («У.К.» - програми для управління виробничо-економічними процесами), тобто, ми є офіційним партнером фірми «1С». Ми працювали з типовими конфігураціями, такими як бухгалтерія, торгівля, управління торговим підприємством, автотранспорт, дистрибуція. Наша компанія давно вивчала специфіку галузі житлово-комунального господарства, однак рішення щодо виходу у цей сегмент прийняли не відразу - зважували економічні ризики, з якими пов'язана робота в цій ніші. Разом з тим, ми ризикнули і зрозуміли, що працюємо у дуже динамічному та потенційному сегменті економіки, до того ж, цей сектор грає важливу роль у життєзабезпеченні країни.

Все почалося на початку 2013 року з того, що до нас звернулося кілька клієнтів, яких цікавила програма по автоматизації управління житлово-комунальним господарством. Ми тоді провели моніторинг нашого ринку і з'ясували, що такого програмного забезпечення, яке б повністю задовольняло вимоги заказника, немає. Тому ми писали функціонал програми, що називається «з нуля», з урахуванням всіх побажань та потреб клієнтів, а також з урахуванням досвіду більш просунутих в цьому сегменті російських колег («У.К.» - багатоквартирний житлофонд РФ передано власникам житла - житловим товариствам, а виконавцями послуг, або посередниками у сфері ЖКГ є управляючі компанії).

Після того, як ця програма була апробована та почала ефективно функціонувати у наших перших клієнтів, ми створили більш універсальний продукт, який можуть впроваджувати і використовувати об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, житлових комплексів, житлово-будівельних кооперативів, а також житлові організації, що обслуговують житлофонд. Важливо розуміти, що бізнес-процеси, які відбуваються в будь-якому житловому об'єднання або організації, схожі. Це, наприклад, розрахунок квартплати, формування квитанцій, оплата послуг за нормативами і за приладами обліку, взаєморозрахунки з постачальниками послуг -- підприємствами - монополістами і т.д. Основні відмінності між нашими клієнтами, швидше за все, в кількості особових рахунків. На сьогодні ми створили базову конфігурацію програмного забезпечення - «Управління ЖКГ та ОСББ для України», - яке вже пройшло апробацію в роботі, і наразі нарощуємо її функціональність.

- Скільки ОСББ та інших житлових організацій вже працюють за цією програмою?

О.Г.: Запуск нового програмного забезпечення «Управління ЖКГ та ОСББ для України» відбувся восени минулого року, і на сьогодні у нас вже 14 клієнтів, які працюють з нашим продуктом. Окрім того, ми побачили зацікавленість в нашому програмному забезпеченні з боку сектора ЖКГ - зараз близько 10 ОСББ, а також житлових контор, які обслуговують багатоквартирні житлові комплекси і котеджні містечка, ведуть з нашою компанією переговори про перехід на наш продукт та подальшу співпрацю. Планується, що вже до кінця місяця база наших клієнтів поповнитися 5 новими організаціями.

Перші замовники, які вже перейшли на наше програмне забезпечення (переважно, - це об'єднання мешканців, які проживають у новобудовах), розуміють повноту відповідальності за стан своїх будинків у майбутньому і досить прогресивно налаштовані. Наразі до нас все більше стало звертатися ОСББ та ЖК, які були створені в багатоквартирному житловому фонді, введеному в експлуатацію в 60-80-ті роки.

- Чи можна говорити про те, що все ж зацікавленність з боку ОСББ сьогодні все ще не носить масового характеру, і в принципі не всі розуміють важливість автоматизації?

Ігор Стрібов: Ні, я б так не сказав. Я зрозумів ще років 5 тому,  що з боку представників ЖБК та ОСББ є серйозна зацікавленість у подібних продуктах на одному з семінарів, присвячених програмному забезпеченню «1С». На заході було присутне багато житлових управлінців, і вони ставили запитання з урахуванням специфіки їхньої діяльності. Втім, всі ці роки на українському ринку не було адекватної програмної пропозиції, яка б дозволила задовольнити попит у комунальному сегменті. При цьому, вартість програмних продуктів російських компаній, які тоді почали здійснювати перші інтервенції на український ринок, були вище можливостей їх потенційних клієнтів.

- Як ви працюєте з ОСББ? Який пакет послуг ваша компанія пропонує їм?

І.С.: Коли ми почали просування свого продукту, ми помітили, що ОСББ більш болісно реагують на вартість, ніж організації, що управляють житлокомплексами або котеджними містечками. Ми думали, як вийти з цього положення таким чином, щоб не відкидати свого клієнта, і, в той же час, не працювати у збиток. Для ОСББ ми розробили бонусні системи, згідно з якими, у житлових об'єднань є можливість відразу отримати комплекс програмних продуктів, замість одного. Для клієнтів це дуже зручно, оскільки в ОСББ, як і в інших організаціях, бухгалтерський облік та розрахунок комунальних платежів взаємопов'язані. Тобто, купуючи один продукт, клієнт отримує відразу два та може ефективно працювати.

- Тобто, основні бар'єри щодо просування продукту в комунальному сегменті - це цінова політика? Які ще причини, крім того, що це небезкоштовно, перешкоджають українським ОСББ переходити на автоматизацію управління?

І.С.: Сказати, що вартість продукту - основна перешкода для клієнтів, я не можу. Скоріше, проблеми виникають у питаннях технічного характеру. Наприклад, багато клієнтів використовують програмне забезпечення для бухгалтерського обліку версії "1С": 7.7, яке по відношенню до нинішніх систем обліку, вважається застарілим і його складно адаптувати в роботі з новими продуктами. Тобто, при переході на нову програму, таким клієнтам доведеться перевчитися, і не завжди вони готові це робити. Ми помітили, що навчити новій програмі людей простіше, ніж перенавчати їх. Зрозуміло, що ми не просто надаємо програмний продукт, з яким потім ОСББ не будуть знати, що робити. Наша мета - запустити програмний продукт у промислову експлуатацію.

- Тобто, ваша компанія навчає ОСББ працювати з вашим програмним продуктом? Розкажіть, як це відбувається?

І.С.: Перш ніж продати продукт, ми промовляємо з клієнтом, що потрібно для того, щоб нормально запуститися і працювати з програмою. Купуючи програму «Управління для ЖКГ та ОСББ України», клієнт платить за сам функціонал, доставку та встановлення цього програмного забезпечення. В залежності від кількості особових рахунків, робочих місць і самого складу програмного забезпечення ціна може змінюватися. Вартість програми становить 1,8 тисяч гривень для 150 особових рахунків («У.К.» - тобто 12 грн припадає на одного власника особового рахунку-споживача послуг ЖКГ), але чим більше особових рахунків, тим вартість продукту, зрозуміло, вище.

Відразу ж після установки програми клієнту, технічний консультант нашої компанії проводить коротке оглядове навчання. Це необхідно для того, щоб зрозуміти рівень сприйняття клієнта і правильно розрахувати кількість годин навчання, які будуть потрібні для запуску нашого продукту в промислову експлуатацію. Максимальний за часом курс навчання, наприклад, коли необхідно навчити програмі групу бухгалтерів, триває тиждень, десять днів, не більше.

- Який супровід для свого програмного продукту надає ваша компанія?

І.С: Звичайно, взаємодія із замовником не закінчується після продажу програмного продукту. Після первинного навчання, коли користувачі вже можуть працювати з програмою самостійно, ми надаємо цілий комплекс послуг. Наприклад: перенесення даних зі старих систем, оновлення бухгалтерського обліку проводимо кожен місяць, а по житлово-комунальному блоку - раз в 2-3 місяці. При цьому оновлення програмного забезпечення відбувається віддалено, що економить наш час і час клієнтів, які знаходяться в інших регіонах України. Ми також надаємо консультування і допомогу технічного фахівця, у випадку, якщо у клієнта виникла якась проблема.

- Повертаючись до запитання про те, наскільки актуальним є необхідність переходу ОСББ на автоматизацію, з яким програмним забезпеченням працювали клієнти до переходу на вашу програму?

О.Г.: Повинен сказати, що ми з великим розумінням ставимося до так званого «страху змін» з боку ОСББ. Поясню чому. З тих об'єднань, з якими ми вже познайомилися і, яким демонстрували свій програмний продукт, я стикався з тим, що вони переважно працюють в Microsoft Excel. А у двох-трьох ОСББ я бачив кілька програм, написаних ще на основі популярного програмного забезпечення початку 90-х років, так званих досовських програм. Але компаній, які б надавали супровід цих продуктів, вже не існує, тому вони не оновлюються. І це, до речі, один із тих чинників, який викликає зацікавленість ОСББ до нашого програмного продукту, оскільки ми весь час перебуваємо на зв'язку з клієнтом і готові проконсультувати з будь-якого питання. Резюмуючи скажу, що, напевно, головною перевагою автоматизації, є те, що фахівці, які працюють у житлових організаціях, перестають робити безліч ручної, рутинної роботи, яку за них може «зробити» програма автоматично.

 

- Як довго ОСББ звикають до роботи з Вашою програмою? Чи надаєте ви можливість пілотного доступу?

О.Г.: Якщо клієнти зацікавилися нашим продуктом, ми відкриваємо для них безкоштовний демо-доступ до нашої програми, щоб вони могли попрацювати і спробувати. При цьому, ми вважаємо важливим не обмежувати клієнтів у часі, коли доступ до демо-версії активний. Користуватися демо-версією можна і до півроку. Нам важливо, щоб вони зрозуміли всі переваги нашого програмного забезпечення. І у нас вже є кілька ОСББ, які наразі працюють у демо-версії програми, і вже заявили про намір переходити на наш продукт. Але хотілося б відзначити, що, не дивлячись на досить обережне ставлення ОСББ до програмних новинок, вони всі розуміють, що сьогодні рахувати на калькуляторі, або обробляти дані особових рахунків в Excel, - це минуле століття. Ми ж, у свою чергу, прекрасно розуміємо, що сьогодні просто продати продукт організації, де бухгалтера ще не вміють працювати з сучасними програмами, не можна. Саме тому ми надаємо такий широкий перелік послуг по супроводу та навчанню. Зокрема, у клієнта може виникнути безліч запитань, наприклад: потреба в навчанні нового кадрового складу бухгалтерії, в оновленнях, у технічній підтримці, тому ми пропонуємо абонентське обслуговування на півріччя або рік.

- Скільки ще компаній представлено в цій ніші на вашому ринку? Кого ви вважаєте своїми конкурентами, чи їх немає?

І.С.: Конкуренція є, і саме це дозволяє нам щодня розвивати і вдосконалювати наш продукт. Сьогодні на ринку, крім «Альянс Солюшен», існує три компанії, які надають аналогічні послуги і є розробниками програм. Однак, вони є представництвами російських гравців ринку в Україні, відповідно, не завжди їх програмне забезпечення підходить під специфіку українського ЖКГ.

- А в чому переваги вашої продукції у порівнянні з російськими компаніями?

І.С.: Спочатку ми розробляли свій продукт на прогресивній платформі, в той час як у конкуруючих компаній в основу програмного функціоналу закладені більш старі версії «1С». Це пов'язано з тим, що ці компанії трохи раніше вийшли на український ринок, та для модернізації своїх програм, їм би довелося їх переписувати. «Альянс Солюшен» спочатку розробляв функціонал програми на нових версіях. Платформа, яка закладена в основі нашої програми, має доступ до веб-ресурсів і не прив'язана локально до певного джерела. Перш ніж робити програмний продукт, ми з'ясовували, які у клієнтів вимоги до програмних продуктів, і чого не вистачає в роботі. Наприклад, нашими перевагами є надання пакетного друку документів, можливість розсилки квитанцій електронною поштою. Це той мінімальний спектр послуг, які тільки-тільки починають охоплювати наші конкуренти.

До речі, ще однією нашою перевагою самі ОСББ вважають те, що квитанції, які друкуються у нас - звичні для споживача, оскільки за форматом схожі з квитанціями ГІОЦ. Крім того, більшість користувачів ведуть бухгалтерський і податковий облік на старих версіях «1С»: 7.7. Ми ж реалізували обмін між нашою програмою і бухгалтерським обліком як з версією «1С»: 7.7, так і з новою версією -«1С»: 8.2-8.3. Тобто, клієнти можуть вести бухгалтерський і податковий облік у своїх програмах, обмінюючись даними з програмою «Управління ЖКГ та ОСББ для України».

О.Г.: Я б ще уточнив, що у нас лояльна система ціноутворення, за якою ми враховуємо особливості і специфіку кожного клієнта. Наші програми дешевше за вартістю, ніж програми конкурентів відсотків на п'ятнадцять-двадцять. І, загалом, ми не бачимо сенсу змінювати структуру ціноутворення і підвищувати вартість наших продуктів для ОСББ.

- Які у «Альянс Солюшен» плани на цей рік щодо роботи в комунальному сегменті?

О.Г.: Ми плануємо і надалі просувати свій продукт по Україні, в регіони. Вже є близько 10 ОСББ за межами Києва та області, які сьогодні перебувають у процесі навчання і поступово переходять на наші програми. У березні, як ми вже говорили, запланований перехід 5 нових клієнтів на наше програмне забезпечення. Крім того, ми маємо намір створити веб-портал для мешканців ОСББ, ЖБК та інтегрувати його з нашою програмою. Це необхідно для того, щоб споживачі послуг ЖКГ могли зайти на сайт і подивитися статистику по оплаті комунальних послуг. Більше того, тим житловим організаціям, у яких вже є свої інтернет-портали, ми плануємо надати можливість доступу з їхніх ресурсів у нашу програму.

- Чи плануєте ви надалі працювати з підприємствами комунальної теплоенергетики, обленерго, гравцями сегмента газо - і водопостачання?

І.С: Так, ми плануємо надавати програмне забезпечення, яке підходить для управління і автоматизації підприємством. Такий продукт покриває виробничо-фінансову частину роботи. Однак, з урахуванням галузевої специфіки, ми зараз адаптуємо програми підприємства під сектор ЖКГ. І, зрозуміло, що з підприємствами зовсім інші умови роботи, та терміни впровадження програми довше - до року. Тривалість введення продукту в експлуатацію буде залежати від кількості персоналу, запущених підрозділів і специфіки самого підприємства.

О.Г.: Ми обов'язково будемо розвивати цей напрям. На поточному тижні до нас вже звернулися теплоенергетики з західних областей України, а ще недавно цікавилися такою програмою в південно-східних регіонах. Вважаю, до кінця року ми сформуємо пакет програмних пропозицій для цього сегмента. 

Розмовляла: Олена Бульбас, Марія Цатурян, фото - Олександр Гаврилюк 

 
Коментарі (11)
Михаил4
14 Березня 2014 p. 10:36
1,8 тыс. за 9-этажный дом на 3 подъезда как-то многовато. И почему стоимость - по количеству лицевых счетов, а не по дому, что было бы логичнее?
Igor3
14 Березня 2014 p. 11:04
Михаил, лицензировать по домам не целесообразно с экономической точки зрения. Пример: построился еще один дом, есть желания сгруппироваться нескольким домам, чтобы удешевить затраты на ведение учета, кооперативы и т.д. Учет ведь ведется не только в ОСМД, но и в управляющих компаниях. Хотя есть решения, которые лицензированы подомово и их цена существенно выше нашей. Спасибо за комментарий - мы рады видеть не равнодушных граждан к данной теме.
Мария Цатурян1
14 Березня 2014 p. 11:16
Igor, добрый день! не знаю, как Михаил, но лично я ничего не поняла из вашего ответа про экономическую целесообразность. Не могли бы вы, пожалуйста, четче сформулировать?
Igor3
14 Березня 2014 p. 11:38
Наведу пример. есть ПО для ЖКХ и на один дом оно условно стоит 1000 грн., но в одном доме 200 квартир, а в другом доме 30 квартир и стоимость лицензии для двух домов становится не равноправной - Это первый пример, второй - есть два дома или три, которые хотят объединиться, чтобы вести учет - при подомовом лицензировании нужно будет 3 продукта, а не один, третий пример - автоматизация для коттеджного городка станет дороже "железного моста". Можно много наводить примеров - одно могу сказать точно - это решение было принято после многих месяцев исследования рынка клиентских потребностей
Мария Цатурян2
14 Березня 2014 p. 11:53
Igor, спасибо большое. Важное уточнение, как мне кажется
I am4
14 Березня 2014 p. 10:40
Шахматы красивые! Можно напроситься в гости, поиграть?
ОСББ \"Світанок\"3
14 Березня 2014 p. 10:44
Дуже цікаво! вже давно шукаю можливість змінити тупий іксель на щось дійсно ефективне
Igor3
14 Березня 2014 p. 11:10
Здравствуйте.Будем рады сотрудничеству. Мы всегда открыты для общения.Это мой контактный номер телефона (098)932-49-44. Смогу проконсультировать по интересующим вопросам. Сможем в любое удобное время провести презентацию продукта для всех желающих и показать преимущества автоматизированного расчета.
Мария Цатурян2
14 Березня 2014 p. 10:56
I am, я понимаю, что конкуренция - полирует кровь, но на шахматы посягать не стоит) приходите чаю попить, кофе, поговорим о программном обеспечении, может тоже интервью получится)))
Валентин 2
14 Березня 2014 p. 11:56
Вот, только конкурентов у них не останется скоро, если учесть, что это все российские конторы))
Владимир0
15 Березня 2014 p. 11:32
строить перспективы в текущей ситуации дело не благодарное ! C ЖКХ Крыма поработать не пробовали ! )))