ГоловнаПублікаціїЖитлоЩо зобов'язані робити українські ЖЕКи?

Що зобов'язані робити українські ЖЕКи?

Діяльність українських ЖЕКів, як правило, викликає безліч нарікань з боку побутових споживачів. Втім, найчастіше, українці не знають ні своїх прав, ні обов'язків житлових управителів. Отже, спробуємо розібратися, що ж повинні робити комунальники.
Діяльність виконавців житлових послуг, якими є житлово-експлуатаційні організації, що перебувають у комунальній власності, регламентується законом України «Про житлово-комунальні послуги», а також постановою Кабінету Міністрів №529 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій». Відповідно до типового договору, ЖЕК зобов'язаний надавати споживачам 18 послуг, а саме:
 
1. Прибирання прибудинкової території;
2. Прибирання сходових клітин;
3. Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).
4. Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі;
5. Технічне обслуговування ліфтів;
6. Обслуговування систем диспетчеризації;
7. Технічне обслуговування внутрішньо-будинкових систем: гарячого та холодного водопостачання; водовідведення; теплопостачання; зливової каналізації;
8. Дератизація;
9. Дезінсекція;
10. Обслуговування димовентиляційних каналів;
11. Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності;
12. Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків);
13. Поливання дворів, клумб і газонів;
14. Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами;
15. Експлуатація номерних знаків на будинках;
16. Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води;
17. Енергопостачання ліфтів;
18. Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі, їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки. 

Послуги, які включені у квартплату

Фактично, це означає, що ЖЕКи, відповідальні за багатоквартирний будинок, повинні стежити не тільки за його технічним станом, але й за всією територією навколо нього. Так, ЖЕК зобов'язаний самостійно підтримувати двори і технічні споруди в належному стані. Зокрема, урядовими нормативами визначено, що ЖЕК повинен здійснювати: вологе підмітання вестибюлів, сходових площадок і маршів перших 3-х поверхів, місць перед завантажувальними камерами сміттєпроводів і приміщень загального користування, а також прибирати під'їзди. Зокрема, мова йде про миття вестибюлів, сходових маршів, а також пофарбованих олійною фарбою панелей - 2 рази на місяць. Крім того, працівники ЖЕКу зобов'язані по мірі забруднення промивати вікна на сходових майданчиках, обмітати пил і павутину зі стін і стель місць загального користування, протирати підвіконня в під'їздах, віконні грати, поручні, поштові скриньки.
При цьому важливо розуміти, що вимагати з мешканців багатоквартирного будинку окремо оплату за миття під'їзду або посаджені навколо будинку дерева, ЖЕК не має права. Ці послуги входять в квартирну плату, зокрема, йдеться про послугу утримання та обслуговування будинків і прибудинкових територій, за яку споживачі розраховуються щомісяця. Такі тарифи, з урахуванням витрат ЖЕКу на виробництво послуги, встановлюють місцеві влади для кожного будинку окремо (згідно з постановою Кабміну №529), виходячи з вартості обслуговування квадратного метра.
 
Не варто забувати, що на співробітників ЖЕКів, крім безпосередніх обов'язків по утриманню будинку, покладені зобов'язання з проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи з мешканцями. Так, згідно з українським законодавством, ЖЕК повинен надавати таку інформацію для мешканців: на фасаді будівлі має бути табличка з назвою вулиці і номером будинку; біля входу в під'їзд - покажчик з номером під'їзду, а також нумерацією квартир, розташованих у ньому. У дворі будинку на видному та прохідному місці повинен розміщуватися список адрес і телефонних номерів диспетчерської служби ЖЕКу, райадміністрації, організацій по наданню послуг тепло-, газо-, електро-, водопостачання і водовідведення, пожежної охорони, відділення міліції, швидкої допомоги, санепідемстанції, аварійних служб житлового господарства.
 
Мешканці, які проживають у неприватизованих квартирах мають право вимагати від ЖЕКу заміни технічних засобів житлових будинків, у разі, коли експлуатаційні терміни (згідно з українським законодавством) перевищують для газових і електроплит 20 років; сталевих ванн 25 років; чавунних емальованих ванн 40 років; унітазів 20 років; кухонних мийок і раковин - 15-30 років; водорозбірних кранів 10 років; дерев'яних рам - 40 років; вхідних дверей в квартиру 40 років; підлога паркетна - 30 років, з лінолеуму - 10 років, з плитки 10 років.
 
Двічі на рік (навесні і восени) співробітники ЖЕКу повинні проводити сезонні огляди житлових будинків. У разі необхідності, ЖЕК проводить ремонт: покрівлі; фасадів; трубопроводів на горищах і в підвальних приміщеннях; систем водопостачання та центрального опалення, їх регулювання і гідравлічні випробування; вхідних дверей в під'їзд, її утеплення. Всі ці, а також деякі інші роботи повинні проводитися негайно, як тільки проблеми виявлені. Крім того, силами і засобами ЖЕКу здійснюється заміна труб загального стояка, електрощитка на сходовому майданчику і лампочок в під'їзді. Лампочки повинні працювати на кожному поверсі в кожному під'їзді, а також при вході на вулиці. Ліхтарі вздовж доріг також повинні бути справні, їх розміщують приблизно через кожні 40-50 метрів. Правда, відповідальність за їх експлуатацію і ремонт ЖЕКи не несуть. Цим повинні займатися в міськенерго. Однак слід пам'ятати, що саме працівники ЖЕКу (а не мешканці) повинні повідомити про непрацюючому ліхтарі у дворі у відповідну службу.
Перш за все, потрібно знати, що права і обов'язки ЖЕКу регулюються ст. 21 закону України «Про житлово-комунальні послуги». Виконавець, який порушив договір про надання послуг за плату, відповідає за це порушення, якщо не доведе наявність форс-мажорних обставин. Збитки, заподіяні невиконанням або неналежним виконанням договору про безоплатне надання послуг, підлягають компенсації.
 
Отже, що ж необхідно робити споживачеві для захисту своїх прав:
 
1. Звернутися в ЖЕК з письмовою заявою (у 2 примірниках). Якщо у ЖЕКу відмовляється реєструвати заяву споживача, то його можна відправити рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Днем подання заявки вважається день, коли він був вручений працівнику ЖЕКу (дата зазначається в повідомленні). Термін розгляду заяви - 1 місяць. Якщо ситуація не вимагає додаткового вивчення, документ, за правилами, має бути розглянутий негайно (у всякому разі, не пізніше ніж через 15 днів).
 
2. Скласти акт-претензію. Якщо споживач отримує послугу не в повному обсязі або не отримує взагалі, а також, якщо він виявив несправності, то згідно із заявою, протягом 2 робочих днів має прийти працівник ЖЕКу. Він зобов'язаний засвідчити цей факт, скласти акт-претензію і підписати його разом з тобою. Якщо представник ЖЕКу відмовляється підписати акт-претензію або не приходить, то документ вважається дійсним, якщо він підписаний щонайменше двома свідками (наприклад, сусідами). ЖЕК протягом 3 робочих днів повинен вирішити питання про перерахунок платежів або надати споживачеві обгрунтовану відмову.
 
3.Подать скаргу. Якщо ЖЕК не задовольнив претензії споживача, то останній може звернутися з скаргою в міське Управління житлово-комунального господарства або в районну адміністрацію, надавши місцевим чиновникам копії рішень ЖЕКу. Будь-яке рішення ЖЕКу, споживач може оскаржити протягом року, але не пізніше 30 календарних днів після ознайомлення споживача з рішенням житлово-експлуатаційної організації.
 
4. Звернутися в прокуратуру. Якщо заяву або скаргу споживача так і не розглянули, не вжили заходів або порушили строки його розгляду, то він має право звернутися з відповідною заявою в районну прокуратуру. Саме прокуратура здійснює нагляд за дотриманням законодавства з питань звернень громадян.
 
5. Звернутися в суд. Якщо ЖЕК не бачить підстав для задоволення претензій споживача і відмовляє, можна оскаржити це рішення в судовому порядку. Одночасно з захистом споживчих прав, позивач має право вимагати компенсації моральної шкоди. Подаючи судовий позов, необхідно надати: копію договору про надання комунальних послуг; платіжний документ за послуги ЖЕКу; примірник акта-претензії (якщо був складений); документ, який підтверджує відмову ЖЕКу відшкодувати збитки; інші документи, передбачені законом (наприклад, квитанція оплати держмита).
 
Коментарі (2)
Иван Смольный
26 Жовтня 2013 p. 19:11
Не стоит забывать и о 150 Наказе http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1046-04, и о 76 http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1046-04
Коля Пухов
27 Грудня 2014 p. 18:31
Жителям хрущёвок приходится сталкиваться с принудительной заменой почтовых ящиков в подъездах. Если в вашем подъезде всю зиму холодные батареи, годами не крашенные стены, осыпающаяся штукатурка, пыли слоем в два пальца, но абсолютно исправные железные, ещё советского производства почтовые ящики, то вам следует ожидать попыток "законного" изъятия ваших почтовых ящиков под видом их замены. Причём заменщики никогда не интересуются мнением хозяев почтовых ящиков: жителей ставят перед уже совершимся фактом пропажи добротных старых ящиков и появлением на их месте жалких аналогов. Дальше, естественно, от заменщиков следует ожидать вымогательства денег , т.е. продажу жителям ключей от установленных ящиков. Даже если предполагается выдача ключика бесплатно, то от вас потребуют расписаться за его получение в специальной книге. Разумеется, ещё по одному ключику от вашего почтового ящика будут иметь теперь Укрпочта и ЖЭК, т.е. теперь к содержимому вашего почтового ящика будете иметь доступ не только вы.