ГоловнаПублікаціїТарифи ЖКГУ ВР з'явився законопроєкт, щодо порядку погашення заборгованості споживачів з оплати за ЖКП

У ВР з'явився законопроєкт, щодо порядку погашення заборгованості споживачів з оплати за ЖКП

У ВР з'явився законопроєкт "Про внесення змін до деяких Законів України відносно вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги", який з особливою суворістю пропонує боротися з неплатниками
У Верховній Раді з'явився законопроєкт №3613 "Про внесення змін до деяких Законів України відносно вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати за житлово-комунальні послуги", який з особливою суворістю пропонує боротися з неплатниками.
 
Авторами законопроекту є три народних депутати від фракції "Слуга народу": М. Лаба, І. Кривошеєв, А. Костюх.
 
Метою прийняття законопроєкту, на думку депутатів,  є розв'язання проблеми погашення заборгованості населення за спожиті житлово-комунальні послуги, що утворилася станом на 1 жовтня 2020 року.
 
За даними Державної служби статистики України, заборгованість населення за спожиті житлово-комунальні послуги станом на 01.05.2020 р. становила 63,1 млрд. гривень, в тому числі за видами послуг:
  • постачання та розподіл природного газу - 25,6 млрд.грн.;
  • постачання та розподіл електричної енергії - 5,9 млрд.грн.;
  • централізоване опалення та гаряче водопостачання - 20,5 млрд.грн.;
  • водопостачання та водовідведення - 5,3 млрд.грн.;
  • утримання будинків та прибудинкової території - 4,9 млрд.грн.;
  • вивезення побутових відходів - 0,97 млрд.грн.
Недоотримані доходи не дозволяють підприємствам виконувати покладені на них зобов'язання, зокрема своєчасно розраховуватись за енергоносії, виплачувати заробітну плату, сплачувати податки, збори та обов'язкові платежі до бюджетів усіх рівнів.
 
Разом з тим підприємства житлово-комунального господарства не можуть забезпечувати населення послугами належного рівня та якості, не мають можливості здійснювати заходи з модернізації та енергозбереження, інвестиційного розвитку.
 
При наявності значного обсягу заборгованості за спожиті житлово-комунальні послуги порушуються права тих споживачів, які сплачували ці послуги вчасно та у повному обсязі, оскільки через недобросовісних споживачів вони не можуть розраховувати на якісні послуги та безперебійне їх надання.
 
Наявність заборгованості створює нерівні умови для учасників ринку житлово-комунальних послуг та підвищує соціальну напругу в суспільстві, зокрема між населенням - споживачами житлово-комунальних послуг, які добропорядно та своєчасно оплачують житлово-комунальні послуги та тими, які нехтують своїм обов'язком щодо оплати за житлово-комунальні послуги.
 
Такі умови призводять до дестабілізації роботи підприємств галузі.
 
Законом України "Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію" встановлено порядок реструктуризації заборгованості за спожиті житлово-комунальні послуги.
 
Так передбачено, що заборгованість, яка склалася на дату набрання чинності цим Законом реструктуризується на термін до 60 місяців залежно від суми боргу та рівня доходів громадян на дату реструктуризації.
 
Для реструктуризації заборгованості громадяни укладають з підприємствами - надавачами житлово-комунальних послуг договори про щомісячне рівномірне погашення реструктуризованої заборгованості та своєчасну сплату поточних платежів за житлово-комунальні послуги.
 
При цьому загальна сума платежів, що вносяться громадянами на оплату поточних платежів та платежів на погашення реструктуризованої заборгованості, не повинна перевищувати 25 відсотків доходів, що визначаються при нарахуванні субсидій для працюючих громадян, і 20 відсотків - для пенсіонерів та інших осіб, які отримують будь-які види соціальної допомоги.
 
За умови, якщо доходів громадян, які уклали договори про реструктуризацію заборгованості, не вистачить на повне погашення цієї заборгованості, термін дії договору продовжується до повного її погашення.
 
Разом з тим з 10 січня 2006 року діє Закон України "Про реструктуризацію заборгованості за надані послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і комунальні послуги, що утворилася станом на 1 грудня 2006 року", яким установлено, що заборгованість з квартирної плати (плати за утримання житла) та плати за комунальні послуги (водо-, тепло-, газопостачання, послуги водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот) наймачів жилих приміщень та власників жилих будинків або квартир, яка утворилася станом на 1 грудня 2006 року перед надавачами зазначених послуг, реструктуризується у порядку, визначеному Законом.
 
Вказані Закони України не дозволяють забезпечити реструктуризацію заборгованості, що утворилася після 1 грудня 2006 року.
 
Що значно ускладнює відносини між споживачами та виконавцями житлово-комунальних послуг та нерідко призводить до виникнення конфліктних ситуацій в частині відмови виконавців укладати договори реструктуризації або встановлення неприйнятних строків такої реструктуризації.
 
Сьогодні одним із засобів впливу на боржників є звернення підприємств житлово-комунального господарства до суду.
 
Судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України (стаття 124 Конституції України).
 
Відповідно до статті 5 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
 
Практика виконання судових рішень свідчить про те, що зазвичай суд виносить рішення про сплату боргу споживачем частинами протягом декількох років, тобто в розстрочку. Та при цьому необхідно відшкодувати сплату судового збору та витрат з виконавчого провадження.
 
Водночас з урахуванням розмірів ставок судового збору для фізичних та юридичних осіб при зверненні до суду згідно із Законом України "Про судовий збір" більшість підприємств не мають фінансової можливості вести претензійно-позовну роботу щодо стягнення існуючої заборгованості за спожиті житлово-комунальні послуги.
 
Так, за інформацією Міністерства юстиції України, протягом 2018 року в органах державної виконавчої служби перебувало 252,2 тис. виконавчих документів про стягнення з громадян заборгованості за комунальні послуги на суму 1,8 млрд грн.
 
Завершено державними виконавцями 134,8 тис. виконавчих документів на суму 864,3 млн грн.
 
Тому поширення практики обов'язкової реструктуризації житлово-комунальних боргів має дозволити уникнути зайвої судової тяганини, яка не потрібна ні споживачеві, ні підприємству - виконавцю послуг.
 
Визначено процедуру поетапного зниження рівня кредиторської заборгованості за спожиті енергоносії, а саме:
  • відшкодування з державного бюджету заборгованості з різниці в тарифах для населення та бюджетних установ;
  • реструктуризацію кредиторської заборгованості шляхом укладання договору про реструктуризацію терміном на 60 місяців;
  • у разі дотримання вимог процедури реструктуризації та виплати усієї суми боргу передбачається списання неустойки (штрафу, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість за спожиті енергоносії.
Разом з тим, виконавцям послуг спрощується процедура подачі до суду позовів щодо боржників, які не укладуть договори реструктуризації, а судові виконавці отримають додаткові механізми впливів на таких боржників.
 
Отже, реалізація законопрєкту, на думку народних обранців, має  прискорити розв'язання проблеми погашення заборгованості населення за спожиті житлово-комунальні послуги, сприятиме покращанню взаємовідносин між споживачами та виконавцями житлово-комунальних послуг та стабілізації фінансового стану підприємств галузі.

Депутати вважають, що прийняття законопроекту дозволить запобігти зростанню кількості неплатників серед платоспроможних категорій громадян. 

 
Коментарі (5)
Коля Пухов
16 Червня 2020 p. 21:33
У спекотну погоду замість гарячої води можна подавати у крани теплу воду - постачальник зекономить на підігріві газ, а споживач нічого не програє (на відміну від повного відключення).
Коля Пухов
18 Червня 2020 p. 22:34
До уваги "КиївГазу". --------------Якщо у споживача є переплата, то у графі "ДО СПЛАТИ" її сума зазначається із знаком "мінус". А у Ваших платіжках у випадку переплати у цій графі записані нулі, що явно є неправильно. Оформлюйте платіжки згідно загальноприйнятих норм.
Коля Пухов
23 Червня 2020 p. 00:38
Від кожного багатоквартирного будинку виходять на вулицю 2-3 загальнодоступні точки розбору холодної води. Влітку вода з них ллється майже безперервно: кожен бажаючий може відкрити кран, під"єднати шланг і полити тротуари та газони. У спекотні дні поливають переважно ввечері.--------------------------------------------- Потім ця витрачена на полив вода розподіляється на квартири без індивідуальних лічильників води. Це очевидна несправедливість. Чому усІ цІ поливання - виливання води на вулицю не за рахунок УСІХ мешканців будинку?
Коля Пухов
25 Червня 2020 p. 00:34
А щодо опалення взимку, то для кутових квартир будинку температура теплоносія у батареях має бути вищою, ніж для серединних квартир. Цю диференціацію і досі не запроваджено, що приводить до того, що кутові квартири взимку холодні, а серединні - перегріті.
Коля Пухов
20 Липня 2020 p. 09:43
Бо зараз так: коли споживач взимку скаржиться до ЖЕКу на прохолодну батарею у кімнаті, то жеківці приходять і вимірюють температуру повітря (!) у кімнаті, а не температуру батареї. Це  очевидне  з  підміною   шахрайство,  адже  споживач  скаржився  не  на  температуру  повітря,  яку,  можливо,  підвищує  електрообігрівачем,  а  на  температуру  батареї.   Але  жеківці  не  можуть  прохолодну  батарею  зробити  гарячішою,  і  також  не  можуть  зменшити  оплату  за  опалення,  тому  вдаються  до  такої  підміни.