ГлавнаяНовости ЖКХОСМДВідкритий лист громадськості щодо неправомірних дій ПФУ до ОСББ

Відкритий лист громадськості щодо неправомірних дій ПФУ до ОСББ

Зазвичай ОСББ в Україні - це ті, хто мовчки працює, забезпечуючи порядок у своєму будинку та в місті, і рідко звертається до Уряду з проханнями чи вимогами. Однак сьогодні ми змушені звернутися до вас з приводу критичної проблеми.
БФ “ПроОСББ” і ГО “Всеукраїнська рада голів ОСББ” вже багато років представляють та захищають інтереси значної частини об’єднань співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) України. Зазвичай ОСББ в Україні - це ті, хто мовчки працює, забезпечуючи порядок у своєму будинку та в місті, і рідко звертається до Уряду з проханнями чи вимогами. Однак сьогодні ми змушені звернутися до вас з приводу критичної проблеми, яка породжує непотрібну соціальну напругу.
 
2018 року Кабінет Міністрів України започаткував монетизацію житлових субсидій і пільг, унаслідок якої з відносин між державою і громадянином були усунуті посередники - ОСББ, управителі, виконавці житлово-комунальних послуг. Цей процес пройшов кілька етапів, в результаті яких ОСББ остаточно звільнилися від невластивих їм функцій адміністрування житлових субсидій і пільг, органи соціального захисту почали призначати житлові субсидії та пільги виходячи з соціальних нормативів і норм, а громадяни - змогли отримувати пільги та субсидії “живими” грошима. Все це разом підвищило контроль держави за нарахуванням і виплатою соціальної допомоги, а громадян стимулювало до економії ресурсів, адже заощаджені кошти залишалися в пільговика чи отримувача субсидій.
 
Але Кабінет Міністрів України своєю постановою від 16 вересня 2022 р. № 1041 передав Пенсійному фонду України (ПФУ) функції з нарахування (призначення) та виплати житлових субсидій і пільг. І, на жаль, після цього ми спостерігаємо намагання Пенсійного фонду України відкотити назад досягнення монетизації. Не впоравшись із невластивою йому новою функцією, Пенсійний фонд України намагається знову залучити ОСББ до адміністрування житлових субсидій і пільг. Тобто - відкотитися на багато років назад. Робиться це під димовою завісою “цифровізації”: від ОСББ вимагають реєструватися в “електронному кабінеті” ПФУ та забезпечувати через такий кабінет органи ПФУ інформацією щодо одержувачів житлових субсидій і пільг.
 
У зв’язку з цим вважаємо за необхідне звернути увагу на таке:
 
Надання житлових субсидій і пільг як різновидів соціальної допомоги передбачає залучення лише двох суб’єктів - держави й громадянина. Намагання залучити до цих правовідносин будь-яких третіх осіб, як-от ОСББ, є безпідставним та контрпродуктивним. Держава не може ставити реалізацію своїх соціальних зобов’язань перед громадянином у залежність від дій чи бездіяльності третіх осіб.
 
Саме органи державної влади і місцевого самоврядування, а не ОСББ, мають вільний доступ до інформації, яка необхідна ПФУ і яка міститься у відповідних державних реєстрах, як-от щодо права власності на квартиру, місця проживання (реєстрації) особи, складу її сім’ї тощо. ОСББ не є володільцями та розпорядниками такої інформації, а тому не мають змоги її достовірно надавати, навіть якби хотіли. Для цілей соціального захисту швидше і ефективніше запитувати таку інформацію напряму в першоджерелах, а не в ОСББ.
 
Чинне законодавство передбачає призначення і виплату житлових субсидій і пільг виходячи з соціальних норм і нормативів, які встановлені Кабінетом Міністрів України. Відповідно, дані про “фактичне споживання” не потрібні для призначення і виплати житлових субсидій і пільг та не повинні на нього впливати. Відповідно, немає потреби в тому, щоб ОСББ повідомляли органам ПФУ про встановлений в об’єднанні розмір витрат на управління багатоквартирним будинком - адже він не впливає (не повинен впливати) на розмір пільги чи субсидії, з огляду на застосування соціальних нормативів і норм. Однак саме з цим положенням є проблеми на практиці. Адже в разі, якщо фактичний розмір витрат з управління перевищує встановлений соціальний норматив, то житлові субсидії та пільги призначаються виходячи з соціального нормативу. Якщо ж фактичні витрати з управління менші за соціальний норматив - житлові субсидії та пільги призначаються виходячи з фактичного розміру витрат, а не нормативу. Таким чином, держава в особі органів соціального захисту “карає” одержувачів житлових субсидій і пільг за економію та безпідставно вимагає від ОСББ відомості про розмір фактичних витрат.
 
Пенсійний фонд України міг би на практиці перейти до розрахунку житлових субсидій і пільг на основі соціальних нормативів і норм та налагодити обмін інформацією з державними реєстрами. Привівши тим самим практику у відповідність до законодавства і логіки речей та спростивши для себе низку адміністративних задач. Натомість ПФУ зараз спрямовує сили й ресурси на те, щоб за будь-яку ціну “загнати” всі ОСББ країни в свій “електронний кабінет” та примусити їх “добувати” інформацію замість органів ПФУ. Не переймаючись, чи дійсно це потрібно і можливо, та чи є на те логічні та юридичні підстави.
 
Такий підхід є безперспективним. Маніпулятивні погрози нібито невиплатою житлових субсидій і пільг громадянам у “неслухняних” ОСББ, які лунають з боку деяких представників ПФУ, лише посилюють соціальну напругу.
 

Тому просимо Кабінет Міністрів України забезпечити практику призначення і виплати житлових субсидій і пільг органами ПФУ громадянам без залучення до адміністрування цього процесу будь-яких третіх осіб (ОСББ, управителів, виконавців комунальних послуг), просто на основі встановлених соціальних нормативів і норм та інформації з відповідних державних реєстрів (та від самих одержувачів субсидій і пільг). 

 
Комментарии (0)