ГоловнаКолонкиДержава втратить шахти і ТЕЦ

Держава втратить шахти і ТЕЦ

Саме тому слідом за скандальним і малозрозумілим законом про списання 24 млрд. грн боргу підприємствам ПЕК («Нафтогаз», облгази, теплокомуненерго, обленерго) з'являється пропозиція Кабміну про концесії вугільних шахт і ТЕЦ. Законопроект № 8632 був підготовлений і затверджений Міністерством енергет

Саме тому слідом за скандальним і малозрозумілим законом про списання 24 млрд. грн боргу підприємствам ПЕК («Нафтогаз», облгази, теплокомуненерго, обленерго) з'являється пропозиція Кабміну про концесії вугільних шахт і ТЕЦ. Законопроект № 8632 був підготовлений і затверджений Міністерством енергетики та вугільної промисловості.

Ще раніше, на початку квітня, Кабмін «дбайливо» вніс два великих і успішних підприємства вугільної видобутку «Свердловантрацит» і «Ровенькиантрацит» до переліку підприємств держвласності, які можуть бути передані в концесію.

Викликає питання і те, що влада «згадала» про концесії та оренди державних шахт на тлі зростання видобутку вугілля. У 2010 р. Україна збільшила видобуток вугілля на 4% (на 2,8 млн. т) в порівнянні з 2009 роком - до 75,1 млн. т. А в січні-травні 2011 р. видобуток вугілля збільшився на 10% (на 3,1 млн. т) в порівнянні з січнем-травнем 2010 р. - до 33,9 млн. т.
Вже названі «Ровенькиантрацит» і «Свердловантрацит» займають, відповідно, друге і третє місце з видобутку вугілля в Україну. На першому місці - ВАТ «Павлоградвугілля».

Зацікавленість від концесії «Ровенькиантрацит» і «Свердловантрацит» активно проявляє промисловий холдинг Ріната Ахметова «ДТЕК», який вже давно співпрацює з цими вугільними підприємствами.

Безумовно, концесія або оренда, як форма економічного співробітництва держави і приватного капіталу, необхідна. Але це виправдано лише в тих випадках, коли механізм концесії задіюється на підприємствах, які насправді є збитковими (а не за звітами бухгалтерії).
Приватні інвестиції можуть посприяти розвитку або виходу з кризи подібних підприємств. Тоді зрозуміла логіка держави, яка і підприємство рятує, і гроші заробляє.

Ситуація з концесією ТЕЦ ще складніша. На даний момент більшість великих ТЕЦ передані на баланс або контролюються «Нафтогазом України»: Дніпродзержинська, Херсонська, Миколаївська, Одеська, Харківська ТЕЦ-5, Лисичанська, Зуєвська, Донецька, Криворізька ТЕЦ і ДП «Кримські генеруючі системи».

Політика держави в цих питаннях суперечлива. Спочатку уряд бере курс на створення СП між «Нафтогазом» і «Газпромом», потім готується виводити «Нафтогаз» на IPO, і, нарешті, планує віддавати об'єкти «Нафтогазу» в довгострокову концесію. При цьому всі дані процеси несумісні.
Законопроект про особливості передачі в оренду або концесію об'єктів ПЕК насправді не переслідує мету хоча б почати вирішувати проблеми. Його прийняття буде означати переділ сфер впливу або зміцнення існуючих фінансово-промислових груп, а також приховану форму приватизації вугільних шахт і ТЕЦ.

Експерт Інституту енергетичних досліджень Юрій Корольчук.

 
Коментарі (0)