ГоловнаІнтерв’юАльтернативна енергетикаЕнергоресурси України необхідно зберегти для нащадків

Енергоресурси України необхідно зберегти для нащадків

Спасибі, що погодилися зустрітися. Перше питання стосується діяльності Агентства, в якому відбулися досить помітні зміни. Від самого початку хотів би підкреслити, що вироблені на рівні уряду реформи - це не зміна вивісок. Це новий рівень, новий напрямок роботи, який передбачає принцип відкритості та

Спасибі, що погодилися зустрітися. Перше питання стосується діяльності Агентства, в якому відбулися досить помітні зміни.
Від самого початку хотів би підкреслити, що вироблені на рівні уряду реформи - це не зміна вивісок. Це новий рівень, новий напрямок роботи, який передбачає принцип відкритості та транспарентності. Ми докорінним чином змінюємо вектор нашої діяльності. За останній час структура виробництва, його економічна складова помінялися. Потрібні нові підходи, нове бачення й інші засоби впливу.

Які практичні інструменти є в розпорядженні Агенства для реалізації поставлених завдань?
Інструментарій залишився практично тим же. Це і створення сприятливого інвестиційного клімату, щоб усі наукові досягнення і всі передові технології застосовувалися в нашому житті і мали вихід на вітчизняний ринок. До цього додалася робота з їх популяризації та пропаганди енергоефективності на державному рівні, чого ми раніше не робили. Реформа Агентства передбачає перепрофілювання дій, відхід від концентрації на фіскальних методах, ліквідації самої Інспекції з енергозбереження, створення на цій базі регіональних представництв Агентства. Ми бачимо в цьому докорінний злам, тому що раніше робота велася в закритому режимі – стояло завдання перевірити підприємців та підприємства; якщо знаходилися порушення – то притягнути до відповідальності. Домогтися широкого впровадження культури економії енергоресурсів на державному рівні – це зовсім інше завдання й інший стиль роботи, який включає вміння працювати зі ЗМІ та населенням.

Впровадження нових енергоефективних технологій вимагає достатньої кількості кваліфікованих фахівців. Яким Ви бачите вирішення питання професійної підготовки кадрів?
Сфера енергоефективних технологій для України тільки починає свій повномасштабний розвиток. Уже працюють успішні комерційні організації, у тому числі й міжнародні, які приносять свій багатий досвід в Україну. Ми, зі свого боку, сприяємо обміну досвідом – наприклад, на вересень цього року заплановано серію семінарів для українських фахівців з питань енергоефективності. Це щоденна планомірна робота, і вона ведеться на всіх рівнях.

Щодо реформи, яка зачепила Ваше відомство, зокрема інспекцію, – як протікає цей процес?
Зараз тимчасово діють регіональні інспекції. Поступово, у відповідності з указом Президента, на їх базі будуть відкриті регіональні представництва Агентства. Що стосується кадрового питання, то основний акцент буде зроблений на перевірених фахівців. Ми не будемо необґрунтовано роздувати штат – залишаться працювати тільки кращі кадри. На посаду начальників регіональних представництв ми будемо проводити відкриті конкурси. Перевага надаватиметься людям, які знають свій регіон. Наше основне завдання – відкрити нову сторінку в роботі Агентства, стати ефективним державним інструментом у питаннях енергоефективності.

У Верховній Раді зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо поновлюваних джерел енергії». Що передбачає даний законопроект?
Цей законопроект спрямований на адаптацію українського законодавства в сфері поновлюваних джерел енергії і альтернативних видів палива до європейських норм, щоб наш понятійний апарат відповідав європейським стандартам. У всіх джерелах говориться про одне й те ж, але різними словами. Тому ми цим законом даємо чітке визначення, що таке «поновлювана енергія», що таке «альтернативні види палива» і «вторинні ресурси». Визначення чіткого понятійного апарату дасть можливість спланувати роботу і запровадити єдині стандарти для галузі, що, безумовно, полегшить життя інвесторам, тому що законодавчі норми будуть близькі до європейських. Це, у свою чергу, зведе до мінімуму процес адаптації до нашого законодавства. Одночасно з цим законом скасовується низка регуляторних обмежень у сфері енергоефективності, тобто продовжується лінія уряду на дерегуляцію бізнесу.

Які наступні законодавчі ініціативи слід очікувати?
Безумовно, наступним на порядку денному повинен стояти закон «Про енергоефективність». Діюча нині редакція була прийнята в 1994 році, і, природно, вже застаріла. Необхідно доповнити законодавчу базу новими нормами відповідно до вимог часу. Слід передбачити більше можливостей для розвитку державно-приватного партнерства у сфері енергоефективності та розвитку поновлюваних видів енергії. Це перше завдання.
Друге завдання – це офіційний відхід від фіскальних методів і перехід до методів популяризації та пропаганди підвищення нашої енергонезалежності, щоб це зачіпало всі верстви суспільства. Сюди можна додати розвиток сфери енергоменеджменту та енергоаудиту, які в майбутньому стануть необхідними умовами для ведення бізнесу. Ці заходи будуть прийматися компаніями на добровільних засадах. У випадку ж, коли держава виділятиме преференції на той чи інший проект, то процедура енергоаудиту буде обов'язковою. Я переконаний, що якщо підприємець звертається за допомогою до держави, то ми повинні вимагати обов'язкової перевірки проекту та стану підприємства для того, щоб фіксувати рівень, на якому він знаходиться, і рівень, якому він має відповідати.
Функція енергоаудиту – це ринкова послуга і вона буде розвиватися тільки на ринкових умовах, і ми ніяких чином не будемо її регламентувати і заганяти в якісь рамки. У світовій практиці існують великі енергоаудиторські компанії, енергоменеджмент і енергоаудит – це право самого підприємства. В Україні на даний момент працює близько 260 підприємств в області енергоаудиту. У нас навіть є Спілка незалежних енергоаудиторів, з якою ми підтримуємо співпрацю при розробці деяких законодавчих ініціатив.
Через ці законопроекти ми хочемо домогтися відповідальності підприємців перед державою і виконання поставлених завдань і зобов'язань, які необхідні для отримання преференції.

Якою може бути відповідальність підприємців?
Усе, що передбачає українське законодавство – аж до банкрутства підприємства і передачі в управління державі, в залежності від суми наданих преференцій.
Є інформація, що починаючи з 2012 року в Україні буде введено обов'язкове енергетичне маркування електроприладів. На якій стадії знаходиться це питання?
Так, це відповідає дійсності. Це саме той елемент адаптації до європейського законодавства, про який я вже згадував. Коли ми вивчили наш ринок електроприладів, то зрозуміли, що в ньому закладено величезний потенціал для енергозбереження. Наприклад, електроприлади класу «А» споживають на третину менше електроенергії в порівнянні зі звичайними електроприладами. Якщо ми говоримо в масштабах цілої країни, то мова йде про значні суми. І наше завдання – за допомогою маркування допомагати споживачу вибирати саме ті прилади, які забезпечать найвищий ступінь енергоефективності.

У контексті останніх подій в Японії тема атомної енергетики знову опинилася в центрі уваги. Німеччина оголосила про плани закрити сім старих атомних електростанцій. Яка Ваша думка з цього приводу? Чи є реальна альтернатива атомній енергетиці?
Моя думка полягає в тому, що найближчі 30 років реальної заміни цьому виду енергії немає. У порівнянні з вугільною, нафтовою атомна енергія – найбільш чиста. Безумовно, відновлювана енергетика та альтернативні види палива посядуть своє гідне місце, але головна задача для неї – виробляти достатню кількість енергії, щоб забезпечити всі потреби. Наше завдання – передати нащадкам енергоресурси в достатній кількості. Розвиток відновлюваних видів енергії – наше пріоритетне спрямування. Зараз ми працюємо над тим, щоб створити карту розвитку відновлюваних джерел енергії в Україні з урахуванням нашого потенціалу і особливостей енергосистеми. Гадаю, протягом року ми закінчимо розробку даного документа. Потрібно розуміти, що складнощі дуже великі: виникають проблеми з інтеграцією «зеленої» енергії в загальну інфраструктуру. Для цієї задачі потрібні докорінні зміни. Але ми впевнені, що досягнемо запланованих 30% «зеленої» енергії в загальному енергобалансі країни.

Як Ви вважаєте, який вид відновлюваної енергії для України найперспективніший?
Висловлю свою думку – перевагу віддав би енергії вітру. Недолік сонячної енергії в тому, що для її вироблення потрібні великі площі. Проте технології в цій області постійно вдосконалюються, відповідно, відбувається і зростання одиничної потужності на одиницю площі. Наука не стоїть на місці.

Як справи з інвестиціями у ВДЕ?
Незважаючи на існуючі ризики, у нас є кілька великих інвестиційних проектів. Держава зацікавлена в інвестиціях і готова всіляко допомагати. Є конкретна зацікавленість з боку інвесторів з Австрії, Франції, Німеччини, Англії та Швеції.
На всіх державних рівнях ведеться велика робота. У тому числі й інформаційна. Відкритість і доступність – це нові принципи роботи нашого Агентства. Ми хочемо налагодити конструктивний діалог, донести до свідомості людей, що енергоефективність починається з кожного з нас, від домашніх користувачів до промислових підприємств.

Джерело – Урядовий портал

 
Коментарі (0)