ГоловнаКоментаріКому вигідна ліквідація ДК «Газ України»

Кому вигідна ліквідація ДК «Газ України»

Розпорядженням № 733 від 3 серпня уряд зобов'язав Міненерго, НАК «Нафтогаз Україна» і НКРЕ до 1 січня 2012 року привести нормативно-правову базу, яка регламентує ринок газу, у відповідність до вимог Євросоюзу. Зокрема, «Нафтогаз» повинен бути розділений на юридично і фінансово незалежні компанії з

Розпорядженням № 733 від 3 серпня уряд зобов'язав Міненерго, НАК «Нафтогаз Україна» і НКРЕ до 1 січня 2012 року привести нормативно-правову базу, яка регламентує ринок газу, у відповідність до вимог Євросоюзу. Зокрема, «Нафтогаз» повинен бути розділений на юридично і фінансово незалежні компанії з видобутку, транспортування та реалізації газу.

Першою жертвою реформи стане підрозділ збуту «Нафтогазу» - дочірня компанія «Газ України». Вона буде ліквідована як самостійна юридична особа і у вигляді окремих підрозділів приєднана до «Нафтогазу». Велика частина співробітників «Газу України» буде скорочена.

Рішення про ліквідацію ДК «Газ України» продиктоване необхідністю збереження керівних посад і часткового контролю над фінансовими потоками з боку нинішнього менеджменту «Нафтогазу». Передача «Нафтогазу» повноважень з реалізації палива від «Газу України» надасть можливість менеджменту «Нафтогазу» зберегти окремі елементи контролю над газовим ринком країни. Разом з тим, вага «Нафтогазу» буде знижуватися в міру лібералізації правил гри на газовому ринку, яка вже розгорнулася і тільки посилиться найближчим часом. Зокрема, після нещодавніх рішень українських судів «Нафтогаз України» зіткнеться з жорсткою конкуренцією в сфері реалізації газу з боку компанії «Укргаз-Енерго», яка має ряд істотних конкурентних переваг над неповороткою структурою держхолдингу, який обтяжений значними фінансовими зобов'язаннями.

Паралельно з ліквідацією «Газу України» можна очікувати відходу в автономне плавання департаменту «Нафтогазу», який веде міжнародні проекти компанії. Інтереси щодо його можливої ​​приватизації вже зараз озвучуються в стінах держхолдингу. Таким чином, сьогоднішній менеджмент «Нафтогазу» спробує зберегти контроль над найпривабливішими підрозділами держкомпаніями в ході реформи, яка стартувала.

Якщо «Нафтогаз» і «Газ України» очолюють представники групи Юрія Бойка - Євген Бакулін та Едуард Швидкой, що спрощує маніпуляції над цими структурами, то контроль над двома іншими ключовими компаніями, які в даний момент входять в структуру держхолдингу - ДК «Укргазвидобування» і ДК «Укртрансгаз» - здійснює група Дмитра Фірташа. Численні приклади свідчать, що група Фірташа лише формально підзвітна менеджменту «Нафтогазу» і реалізує цілком самостійну політику.

Обраний варіант реформи «Нафтогазу» повною мірою задовольняє інтереси групи Фірташа. Він дозволить без формального контролю з боку «Нафтогазу» здійснювати розподіл фінансових потоків, впливати на освоєння «європейських грошей», що виділяються на модернізацію ГТС України, а також претендувати на самостійну участь у різних міжнародних проектах.

Таким чином, старт реформи газового сектора означає початок відходу держави зі сфери торгівлі природним газом. Дана реформа здійснюється не з доброї волі української влади, а вимушено, під тиском європейських чиновників, які мають намір жорстко контролювати, на що витрачаються кошти, виділені ЄБРР І ЄІБ.

Для платників податків перевтілення «Нафтогазу» в рядову збутову газову компанію буде мати позитивний ефект. Реформа зведе до мінімуму можливість реалізації сумнівних схем та зловживань з де-факто державними коштами, у чому неодноразово підозрювали як колишніх «помаранчевих», так і «біло-блакитних» керівників «Нафтогазу України».

 
Коментарі (0)