ГоловнаПослугиТранспортМатеріали, які використовуються для створення велосипедних рам

Матеріали, які використовуються для створення велосипедних рам

Ви вже готові купити собі велосипед, але й досі не знаєте з якою рамою краще обрати двоколісний? А Кріс Фрум так і не відповідає на ваші запитання? Тоді не хвилюйтеся, ми допоможемо вам зробити правильний вибір!

Ви вже готові купити собі велосипед, але й досі не знаєте з якою рамою краще обрати двоколісний? А Кріс Фрум так і не відповідає на ваші запитання? Тоді не хвилюйтеся, ми допоможемо вам зробити правильний вибір!

ВІД ДЕРЕВА ДО ВУГЛЕПЛАСТИКУ

Велосипедні рами пройшли довгий шлях удосконалення – від дерев’яних до рам із вуглепластику. У процесі пошуку кращих та надійніших матеріалів людство замінило дерево важким залізом, а залізо - сталлю. Але значного прогресу було досягнуто в 1975 році, коли на Міжнародній виставці велосипедів були представлені перші алюмінієві рами. Вони дуже швидко набули популярності у світі завдяки своїй міцності, легкості та, найголовніше, доступній ціні. Оскільки технологічний прогрес не стояв на місці, пошук нових ефективних матеріалів призвів до появи титанових рам. Найбільшим проривом у велоіндустрії визнано саме вуглепластик або, так званий, карбон. Тому, на сьогодні, основними матеріалами, яким віддають перевагу виробники велосипедів, є сталь, алюміній, титан та карбон. В чому ж різниця між цими матеріалами, які вони мають переваги та недоліки, а також враховуючи такі критерії як бюджет, вага, робочі характеристики та довговічність – визначимо, який велосипед буде найкращим для вас.

64855986c4347.webp

СТАЛЬ

Сталь була найпершим металом із якого почали виготовляти велосипедні рами. Сталеві рами зарекомендували себе як міцні та надійні в експлуатації. Тому, для їзди бездоріжжям, саме сталевий велосипед буде найкращим вибором. Здебільшого, сьогодні використовують два види сталей – це вуглецева (так звана Hi-Ten або Steel) та хромомолібденова (вона же Cro-Mo або 4130). Хромомолібденова сталь є сполученням двох металів – хрому та молібдену, які утворюють сплав, стійкий до деформації у часі. Вона є легшою, міцнішою та стійкішою до корозії, ніж звичайна вуглецева сталь, але, натомість, дорожчою. В загальному, найбільшим недоліком сталі, вуглецевої чи то хромомолібденової, є її вага, тому сталеві велосипеди є дуже важкими. Якщо необхідний дешевий та міцний велосипед, який витримає будь-які навантаження, то сталевий велосипед ідеально відповідає цим вимогам, але для фанатів гірських підйомів такий велосипед не підійде.

648559a6462b1.webp

Переваги:

  • Вуглецева та хромомолібденова сталі є дуже поширеним та дешевим матеріалом, однак, хромомолібденова сталь є дорожчою за вуглецеву.
  • Хромомолібденові рами міцніші та стійкіші до корозії, ніж вуглецеві. Щодо ударостійкості, обидві рами мають чудові показники.
  • Відносно легкий та недорогий ремонт.

648559be4992a.webp

Недоліки:

  • Сталеві велосипеди є дуже важкими. Навіть, не дивлячись на те, що хромомолібденові рами є легшими за рами з вуглецевої сталі, вони все одно програють алюмінієвим, титановим та карбоновим у легкості.
  • Погана аеродинаміка велосипеду, оскільки сталевій рамі доволі важко надати аеродинамічної форми.
  • На відміну від хромомолібденових рам, рами з вуглецевих сталей більш схильні до корозії, хоча обидві вимагають правильного догляду задля запобігання руйнуванню рами.

АЛЮМІНІЙ

Алюмінієві рами є найпопулярнішими велосипедними рамами у світі, хоча сьогодні все більше починають надавати перевагу карбону. Через те, що алюміній є м’яким металом, раму з чистого алюмінію ви не зустрінете. Алюмінієві велосипедні рами, насправді, виготовляють зі сплавів алюмінію з такими елементами, як кремній, мідь, цинк та магній. Тому розрізняють декілька марок алюмінієвих сплавів: 6061 (Al-Mg-Si) – основними легуючими елементами якого є магній (0,8-1,2%), кремній (0,4-0,6%), а також мідь (0,15-0,4%), 7005 (Al-Zn-Mg), який не легується міддю та містить (4,5%) цинку та (1,4%) магнію. Крім того, зустрічаються брендові алюмінієві сплави, такі як «AluxX» – це просто сплав 6061, але виготовлений за особливими методами «Батінгу» та гідроформінгу. Батінг – метод виготовлення велосипедних рам з потовщенням труб у критичних перерізах. Гідроформінг – формування рами шляхом її поміщення в спеціальні матриці та закачуванням в середину води або спеціальних олій під високим тиском. Ці два методи часто використовують разом, оскільки гідроформінг надає форму рамі, а батінг – полегшує її без втрати міцності. Ще однією маркою алюмінієвого сплаву є «AluxXSL», який відрізняється від сплаву 6061 набагато більшим вмістом міді. Переважно, такі сплави використовують для виготовлення шосейних велосипедів початкового та середнього рівня. А також є доволі широкий вибір гірських алюмінієвих велосипедів. Тому більшість прихильників маунтінбайку обирають саме рами з алюмінієвого сплаву, які є доволі легкими та набагато дешевшими за карбонові. Отже, якщо ви досвідчений аматор, то алюмінієвий велосипед буде найкращим вибором для вас.

Переваги:

  • Хороша міцність і жорсткість, а також легкість матеріалу.
  • Стійкий до корозії, але за умови правильного догляду.
  • Недорогий та якісний матеріал.

Недоліки:

  • Надмірна жорсткість може викликати дискомфорт під час їзди.
  • З часом рама може втрачати жорсткість та деформуватися.
  • Складний ремонт.

648559e7805a6.webp

ТИТАН

Від багатьох велосипедистів ви можете почути, що титановий велосипед – це витвір мистецтва. У порівнянні з алюмінієм титан вдвічі міцніший, але натомість важчий. На відміну від сталевих, алюмінієвих та карбонових велосипедів титанові є великою рідкістю, оскільки процес їхнього виготовлення є особливим та трудомістким. Переважно, для виготовлення титанових рам використовують два сплави, які відрізняються між собою відсотковим вмістом алюмінію та ванадію: 3Al/2,5V і 6Al/4V. Останній сплав є трохи легшим та міцнішим за перший, але дорожчим. Тому титанові велосипеди переважно виготовляють на замовлення і коштують вони недешево. Такі велосипеди дуже добре підходять для бездоріжжя, а також туристичних подорожей. Отже, якщо ви хочете мати рідкісний та універсальний велосипед, який прослугує вам усе життя, то це буде саме велосипед із титановою рамою.

648559d2a1621.webp

Переваги:

  • Висока міцність та легкість матеріалу.
  • Рама має антикорозійні властивості та не потребує особливого догляду.
  • За якістю їзди не поступається сталевим велосипедам.
  • Висока стійкість до втоми металу.

Недоліки:

  • Рідкісний та дорогий матеріал.
  • Надзвичайно трудомісткий та складний процес виготовлення рами, що також зумовлює високу ціну на готовий велосипед.
  • Складний та дорогий ремонт.

ВУГЛЕПЛАСТИК (КАРБОН)

Використання вуглепластику для виготовлення спортивного інвентарю стало найбільшим проривом у сфері спорту. Карбон (він же carbon або Hi-Mod) дуже швидко заполонив професійний велоспорт, оскільки з нього почали виготовляти не тільки велосипедні рами, а й колеса, рулі та інші велозапчастини. Загалом, велосипедні рами з вуглепластику є набагато легшими та жорсткішими, ніж вище перераховані матеріали. Карбоновий велосипед – це найкращий вибір для професійних гонщиків усіх видів велосипедних дисциплін, включаючи шосейні перегони, трек, маунтінбайк, велокрос тощо. Позаяк карбонові велосипеди відмінно впораються як із бездоріжжям, так і з крутими гірськими підйомами. А також високо аеродинамічний дизайн рами дозволяє розвивати та підтримувати високі швидкості на відкритій місцевості та легко долати спуски гірськими серпантинами, завдяки своїй високій маневреності. Тому, якщо ви мрієте про надзвичайні рекорди та жовту майку Тур де Франс, безумовно, найкращим вибором буде карбоновий велосипед.

64855a025b9a0.webp

Переваги:

  • Оптимальне співвідношення міцності та ваги, завдяки чому рами з вуглепластику є найлегшими.
  • Відмінна жорсткість та стійкість до втоми матерілу, а також абсолютна стійкість до корозії.
  • Високо аеродинамічний дизайн, оскільки рамі в процесі виготовлення можна надавати різної форми.
  • Дозволяє розвивати високі швидкості за рахунок своєї легкості.

64855a0b83942.webp

Недоліки:

  • Найдорожчий матеріал у порівнянні зі сталлю, титаном та алюмінієм.
  • При наявності мікротріщин та вм’ятин може зламатися при раптовому ударі.
  • Дорогий та складний ремонт.

ТОЖ ЯКИЙ ВЕЛОСИПЕД НАЙКРАЩЕ?

Підсумовуючи, можемо вас запевнити, що якісну, легку та довговічну раму можна виготовити із будь-якого вище згаданого матеріалу. Тому, є кілька порад для швидкого вибору якісного та надійного велосипеда. Отже, якщо ви зацікавленні у дешевому та міцному велосипеді для повсякденних поїздок у справах або просто для катання в своє задоволення, то сталева рама, обладнана парою хороших коліс, стане найкращим вибором. Якщо ж ви цікавитеся велоспортом та отримуєте задоволення від їзди бездоріжжям або полюбляєте довгі веломандрівки і готові заплати високу ціну, ви можете придбати набагато легший, зручніший велосипед з алюмінієвою рамою, такі як велосипеды Cannondale. Хоча алюмінієві рами не витримують високі навантаження так добре, як сталь. Тому, для уникнення цього недоліку, дуже хорошим вибором стане титанова рама. Оскільки титан такий же міцний, як традиційні сталеві рами. Крім того, через складний процес виготовлення титанові рами є унікальними та рідкісними і, як наслідок, дорожчими за алюмінієві. Для професійного спортсмена, який мріє досягати неперевершених результатів, найкращим вибором стане карбонова рама. Такі велосипеди набагато легші за сталь, титан та алюміній. Вони міцні, мають аеродинамічний дизайн завдяки тому, що при виготовленні рами вуглецевому волокну можна надавати різних форм. Враховуючи всі переваги карбонових велосипедів, цілком не дивно, що вони є дуже дорогими.

Пам’ятайте, рішення щодо вибору матеріалу рами велосипеда залежить від особистих уподобань та потреб, і незалежно від матеріалу велосипеда, важливо правильно за ним доглядати. Тоді двоколісний друг прослугує вам дуже довго.

 
Коментарі (0)