ГоловнаПублікаціїБлагоустрійЛіквідація ямковості: бути чи не бути?

Ліквідація ямковості: бути чи не бути?

Перед «Укравтодором» було поставлене завдання до літа завершити ямковий ремонт на всіх автомобільних дорогах державного значення. Шляховики пришвидшили роботи, однак над виконанням завдання нависла загроза.

Наприкінці квітня керівництвом «Укравтодору» було дано доручення регіональним Службам автомобільних доріг – ліквідувати ямковість на автошляхах загального користування державного значення до 1 червня поточного року. Спонукало до прийняття такого рішення наближення туристичного сезону. Як кажуть, про країну судять по її дорогах. Тож, для того, щоб належним чином і у встановлений строк підготувати основну дорожню мережу України до цьогорічних туристичних турів САД мали «максимально задіяти до виконання робіт із усунення деформацій дорожнього покриття потужності облавтодорів, а за необхідності – залучити сторонні дорожньо-будівельні організації». Принаймні, саме це вимагалося у дорученні Голови Державного агентства автомобільних доріг України Сергія Підгайного.

Зауважимо, на той час, за данними «Укравтодору», дорожнім підприємствам та організаціям вдалося ліквідували понад 1,1 млн кв. м деформацій дорожнього покриття, у тому числі 876 тис. кв. м на автомобільних дорогах державного значення. Залишок дефектів, котрі потрібно було усунути до літа становив 1,35 млн кв. м. Винятком вважалися 4,08 тис. км автомобільних доріг загального користування, де покращити експлуатаційний стан шляхом проведення планового ямкового ремонту вже не можливо було через повністю зруйновану конструкцію дорожнього одягу. Загалом від початку 2015 року сукупна площа автомобільних доріг загального користування державного значення, уражена ямковістю, становила 2,6 млн кв. м. 
 
Така статистика змусила працівників дорожнього господарства працювати в травні без вихідних, адже протягом одного місяця вони мали залатати ям більше, ніж їм вдалося це зробити з початку року до квітня. «З огляду на значний залишок ямковості вважаю за доцільне дорожнім підприємствам і організаціям працювати у травневі вихідні та свята» - зазначив на одній із селекторних нарад Сергій Підгайний.
 
За його словами, для того, щоб усунути зазначений обсяг дефектів дорожнього покриття у встановлені строки дорожники у регіонах мають щодня ліквідовувати не менше 60 тис. кв. м.
 
 
Так, впродовж першого травневого тижня ліквідація ямковості на міжнародних, національних, регіональних і територіальних дорогах набрала необхідних обертів у всіх регіонах країни. Таку заяву зробив начальник Управління експлуатаційного утримання та безпеки руху «Укравтодору» Олег Федоренко в інтерв’ю одного з телеканалів.
 
«За сприятливих погодних умов по всій території України щодня працюють щонайменше 65 асфальто-бетонних заводів, близько 570 бригад ремонтників і понад 1000 одиниць різноманітної дорожньої техніки», – окреслив він хід виконання робіт.   
 
За данними держагенства, на той час особливо пришвидшили роботу дорожники Херсонщини, Чернігівщини та Миколаївщини, де протягом тижня було ліквідовано 52, 36 та 33 тис. кв. м ямковості – відповідно. Найвищі ж показники виконаних робіт від початку року фіксувалися у Миколаївській – 107,2 тис. кв. м, Чернігівській – 86,3 тис. кв. м і Київській – 81,2 тис. кв. м областях.
 
Однак, такий оптимізм утримався не на довго. Наприкінці минулого тижня в «Укравтодорі» зауважили, що автомобільні дороги державного значення:
 
- М-21 Житомир-Могилів-Подільський, Н-03 Житомир-Чернівці, Р-06 Ульяновка-Миколаїв та Р-11 Полтава-Красноград вже повністю приведені у належний експлуатаційний стан і готові до туристичного сезону.
 
- М-12 Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам’янка, М-19 Доманове-Ковель-Чернівці-Тереблече, Н-02 Львів-Тернопіль та Р-70 Одеса-Білгород-Дністровський-Монаші-/М-15/ з під'їздом до порту Іллічівськ у 90% готовності.
 
- М-01 Київ-Чернігів-Нові Яриловичі, М-05 Київ-Одеса, М-14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ, М-18 Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта, Н-07 Київ-Суми-Юнаківка та Н-08 Бориспіль-Дніпропетровськ-Запоріжжя відремонтовані на 80-90%.
 
Решта автомобільних доріг ремонтується в межах наявного фінансування, через що темпи виконання робіт значно менші, ніж було заплановано.
 
Так, станом на 14 травня, найнижчі темпи виконання робіт фіксувалися на дорогах М-13 Кіровоград-Платонове, Н-17 Львів-Радехів-Луцьк і Р-75 КПП «Тимкове»-Балта-Первомайськ-Доманівка-Олександрівка. Показники ліквідації ямковості на цих шляхах ледве перевищують 10-15%.
 
«Станом на середину травня обсяг коштів, виділених з Державного бюджету на ліквідацію ямковості на опорній мережі доріг України, склав 540 млн грн, що становить лише половину від мінімально необхідного обсягу. Темпи виконання робіт (ліквідація ямковості – ред.) в першу чергу залежать від ритмічності виділення коштів», – пояснює складену ситуацію Олег Федоренко.
 
За словами посадовця, в умовах несталого фінансування дорожники не матимуть змоги виконати увесь запланований обсяг робіт у строк, встановлений урядом, тобто до літа. 
 
«Увесь наявний матеріальний ресурс уже відпрацьовано. А на травневі свята, щоб використати сприятливі погодні умови та зменшення інтенсивності руху у святкові дні максимально ефективно, через брак коштів підприємства вже працювали в борг», – зазначив пан Федоренко.
 
Примітно, в той же час у Кабінеті Міністрів звітують про небувалу історичну ритмічність виплат коштів із державного казначейства на ліквідацію ямковості.
 
«На сьогодні вже приблизно чверть всіх робіт ямкових, які були заплановані, навіть трохи більше близько 30% вже виконані. На 1 травня 2015 року використано приблизно 720 мільйонів гривень. На сьогодні ритмічність виплат з казначейства досить непогана. І з більшості регіонів кажуть, що такої ритмічності не було історично» - заявив Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський на годині запитань до уряду під час засідання Верховної Ради 15 травня.
 
Окрім того, пан Міністр додав, що наразі Міністерство з «Укравтодором», з обласними автодорами, з губернаторами, з мажоритарниками депутатами працюють над тим, щоб ті гроші, які виділяються на ямкові роботи, також контролювалися і ефективно використовувалися».
 
 
Нагадаємо, у цьому році обсяг фінансування збереження та розвитку автомобільних доріг загального користування передбачається у розмірі 2,7 млрд грн. Зазначені кошти мають бути виділені на роботи з  експлуатаційного утримання: ліквідацію ямковості, реалізацію комплексу заходів із безпеки дорожнього руху, закупівлю паливно-мастильних та протиожеледних матеріалів для обробки дорожнього покриття у зимовий період.
 
За орієнтовною оцінкою спеціалістів, ця сума становить лише 37% від мінімальної потреби галузі в частині лише зазначених видів робіт. 
 
Тож, чи буде завершено ямковий ремонт на всіх автомобільних дорогах державного значення до літа, фактично впродовж 11 днів? – поки питання. 
 
При цьому, варто зауважити, що про латання дірок на вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів взагалі не йдеться. Цей факт засвідчує і опитування, яке було нещодавно проведене на шпальтах ІА «Україна Комунальна». Відповідаючи на запитання, чи ремонтують дороги у вашому населеному пункті? – більше половини респондентів (56%) зазначили, що ремонтувати дороги у їхньому населеному пункті досі не почали. 
 
А ось, яким чином у подальшому розв’язуватимуть цю проблему? – відповідь схоже у двох нещодавно зареєстрованих під куполом Верховної Ради законопроектах (№№2474, 2475). Зокрема, згідно з пояснювальною запискою до документів, ними пропонується внесення змін до законів України «Про автомобільні дороги» та «Про місцеве самоврядування в Україні»  в частині наділення органів місцевого самоврядування повноваженнями стосовно ремонту та реконструкції доріг державного значення, (які належать до Єдиної транспортної системи України.). Також передбачені зміни до статті 91 Бюджетного Кодексу України, згідно з якими надається можливість включати до видаткової частини місцевих бюджетів витрати, пов’язані із співфінансуванням реконструкції та ремонту доріг державного значення, які належать до Єдиної транспортної системи України.
 
Вадим Менаєв
 
Коментарі (0)