ГоловнаВибір редакціїТарифи ЖКГВідмова від тарифного мораторія: помилка чи благо?

Відмова від тарифного мораторія: помилка чи благо?

Встановлення мораторію на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги є повноваження Кабінету Міністрів, а не Верховної Ради.

Верховна Рада вчора відхилила проект закону № 9019 від 18 липня 2011 р. ініційований народними депутатами від фракції БЮТБ Наталією Королевською та Євгеном Сусловим про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги для населення. «За» проголосували 52 депутати.

Законопроектом, зокрема, передбачалося ввести мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги без встановлення строку його дії.

При цьому пропонувалося надати можливість припинення дії цього мораторію в умовах підвищення реальних доходів населення не менше ніж на 30%, повна ліквідація заборгованості по виплаті заробітної плати, пенсій, стипендій, інших грошових виплат населенню, встановлення нового порядку розрахунку цін (обчислення тарифів) на житлово-комунальні послуги, його погодження та попереднього оприлюднення.

Під час обговорення в парламенті законопроекту голова Комітету ВР з питань будівництва, містобудування, житлово-комунального господарства та регіональної політики, народний депутат від Партії регіонів Володимир Рибак запропонував відхилити розгляд законопроекту, звернувши увагу на те, що «встановлення мораторію на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги для населення не узгоджується з пунктом 3 статті 116 Конституції України, згідно з яким забезпечення проведення цінової політики є повноваження Кабінету Міністрів, а не Верховної Ради».

Заступник голови Комітету Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Ігор Лисов щодо відхилення даного законопроекту прокоментував «У.К.» наступне: «Відмова Верховної Ради ввести мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги для населення пояснюється тим, що законопроект № 9019, ініційований народними депутатами від фракції БЮТ-Батьківщина Наталією Королевською та Євгеном Сусловим носить популістський характер. Всі розуміють, що комунальні послуги, які надаються населенню, мають певну вартість, і якщо споживачі не оплачують їх, необхідно шукати додаткові джерела фінансування для того, щоб «погасити» різницю в тарифах».

Уявімо собі, що цей законопроект був би прийнятий: з введенням мораторію на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги для населення, вартість цих послуг не зменшилася б. Виникає закономірне питання, де брати джерела фінансування різниці в тарифах. На жаль, розробники законопроекту № 9019 не вказали за рахунок чого буде «погашатися» ця різниця», - зазначив нардеп.

Власну думку з цього приводу висловив голова комітету з питань регіональної політики Комітету Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Юрій Одарченко. «Погано, що законопроект № 9019 не був підтриманий Верховною Радою. Насправді, реформуванням житлово-комунальної галузі ніхто не займається. Є програма, яка спрямована на реформування комунального господарства, що передбачає відповідне фінансування в розмірі 7 млрд грн. У минулому році на цю програму було виділено близько 600 млн грн., - сказав депутат. - Приблизно така ж сума на реалізацію положень цієї програми виділена і на поточний рік. В свою чергу, фінансова підтримка ЖКГ впливає на величину тарифів і на проведення заходів з енергозбереження та обліку різних енергоносіїв. На жаль, всі ці наміри нинішньої влади не виконуються. Багато в чому цьому сприяє і Національна комісія з регулювання роботи природних монополій, яка на сьогоднішній день фактично не діє.

Сьогодні ніхто не знає справжніх тарифів на комунальні послуги.

Винесений на розгляд Верховної ради законопроект № 9019 повинен був ввести мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги для населення, який діяв би до тих пір, поки в цих питаннях не був би наведений порядок. До речі, поряд з цим законопроектом, було винесено і другий, який стосувався житлової нерухомості боржників за комунальні послуги. Ми переконані, що на сьогоднішній день у боржників не можна забирати їх житло. Відмова від підтримки законопроекту № 9019 свідчить про одне: влада прагне проблеми ЖКГ перекласти на плечі населення».

Нагадаємо, за радянських часів громадяни сплачували комунальні послуги через «Ощадбанк», який, відповідно до документів в платіжних повідомленнях, сам вказував розмір пені. Однак, через невиплату чи затримку зарплати люди не мали змоги оплачувати комунальні послуги. Тому з 1996 року був запроваджений мораторій на штрафи та пеню за несплату за житлово-комунальні послуги. Втім, через декілька років нарахування пені вирішили відновити через борги населення за житлово-комунальні послуги.

17 грудня 2010 року Верховна Рада України ухвалила закон «Про внесення зміни до статті 2 Закону України «Про тимчасову заборону стягування з громадян України пені за невчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги». Згідно із законом, на борги за комунальні послуги, що утворяться з 1 січня 2011 року, нараховувалася пеня у розмірі 0,1%. Відповідно до нормативних документів, термін сплати цих послуг до 20 числа місяця наступного за звітний, тобто до 20 лютого, жодних штрафних санкцій не передбачається.

Ольга Туча, Микола Бойко

 
Коментарі (0)