ГоловнаВибір редакціїБомба опалювального періоду

Бомба опалювального періоду

Володимир Кривенко, начальник управління ЖКГ Чернігівської міської ради вважає, що основна причина, що не дозволяє містам якісно підготуватися до холодів, - це відсутність коштів через кризу платежів населення, невідшкодування платежів, передбачених законодавством пільговим категоріям населення, н


Володимир Кривенко, начальник управління ЖКГ Чернігівської міської ради вважає, що основна причина, що не дозволяє містам якісно підготуватися до холодів, - це відсутність коштів через кризу платежів населення, невідшкодування платежів, передбачених законодавством пільговим категоріям населення, непогашення субсидій, а також зростання цін на пально-мастильні та будівельні матеріали.

Загалом, нічого нового, адже ця тенденція спостерігається впродовж останніх років.

Про свіжі проблеми і підходи щодо їх вирішення, якщо такі, звичайно, є, дізнаємося не раніше середини вересня, коли будуть готові остаточні звіти управлінь ЖКГ міст. Напевно, саме тому нічого нового досі не змогли повідомити ІА «Україна Комунальна» ні в Асоціації теплоенергетичних компаній України, ні в міжгалузевій асоціації «Укртеплокомуненерго». Що ж, дочекаємося осені...

Газових справ майстри
Але навіть якщо після оприлюднення офіційних даних виявиться, що до опалювального сезону технічна готовність будинків, мереж та комунальних служб буде 100%-ною, цього все одно недостатньо, щоб спокійно зустріти холоди.

Вже не перший рік над жителями більшості міст Україна тяжіє загроза залишитися взимку без гарячої води в батареях і кранах, адже рівень заборгованості підприємств ТКЕ перед постачальниками за використані природні ресурси для виробництва теплової енергії залишається досі високим. У минулому опалювальному сезоні одесити сиділи без тепла...

Кабінет Міністрів, НАК «Нафтогаз України» вже втомилися вимагати від підприємств комунальної теплоенергетики (ТКЕ) забезпечити погашення заборгованості за спожиті природні ресурси. У липні-серпні цього року ДК «Газ України», що входить до складу НАК, проводила наради з керівництвом місцевих органів влади і теплопостачальних підприємств практично з усіх регіонів України. За підсумками нарад були підготовлені протокольні рішення, що гарантують надання підприємствами ТКЕ нових графіків погашення заборгованості за природний газ, спожитий з 1 жовтня 2010 року.

«Проте, чимало підприємств ТКЕ не виконують у повному обсязі вимоги доручення Кабінету Міністрів України до протокол наради у Першого віце-прем'єр міністра України - міністра економічного розвитку і торгівлі Андрія Клюєва від 13 липня 2011 р., - коментує прес-секретар ДК «Газ України» Олексій Ткач. - Згідно з вимогами зазначеного доручення, керівники місцевих органів влади до початку опалювального періоду 2011-2012 років повинні забезпечити 100-відсоткову оплату всіма категоріями споживачів, в т.ч. та підприємствами ТКЕ, заборгованості за спожитий у 2011 р. природний газ».

Питання про виділення підприємствам ТКЕ планових обсягів природного газу для виробництва гарячої води в міжопалювальний період ДК «Газ України» має право вирішувати в залежності від фактичного виконання зазначених графіків і згідно з балансом заборгованості за спожитий газ.

Цього року постачальники налаштовані досить рішуче, адже в разі наявності у тепловиробників заборгованості за спожиті з 1 жовтня 2010 року природні ресурси для виробництва теплової енергії та проведення розрахунків за них у неповному обсязі, компанії-постачальники за законом не матимуть підстав для поставки підприємствам- боржникам природних ресурсів в опалювальному періоді 2011-2012 рр..

А що ж тепловики?
Заборгованість підприємств ТКЕ перед ДК «Газ України» за природний газ, спожитий з початку опалювального періоду 2010-2011 років, складає більше 4 млрд грн. Загальний рівень розрахунків підприємств ТКЕ - близько 70%. І це при тому, що загалом по країні рівень розрахунків населення з ТКЕ за спожиті ресурси - понад 90%.

Але чи означає це, що підприємства ТКЕ безпідставно не гасять борги перед постачальником? Навряд чи. Адже, у тепловиків є маса спільних проблем, які, багато в чому, і стають причиною величезних заборгованостей.

Так як проблеми у всіх спільні, розглянемо їх на прикладі одного з ТКЕ. Основними труднощами в роботі ТКЕ з нами люб'язно поділилося Луганське міське комунальне підприємство «Теплокомуненерго».

Почнемо з того, що постановою НКРЕ України від 14 грудня 2010 р. № 1797 «Про затвердження тарифу на теплову енергію ЛМКП «Теплокомуненерго» підприємству був затверджений тариф на теплову енергію для населення - 256, 21 грн. за 1 Гкал (без ПДВ). «Затвердження тарифу данною Постановою відбулося без урахування економічно обґрунтованих витрат підприємства, - вважає Олексій Русаков, директор ЛМКП «Теплокомуненерго». - Тарифи для бюджетних та інших споживачів не змінилися. Таким чином, тарифи на послуги теплопостачання, що надаються нами, є економічно необґрунтованими і не відшкодовують фактичну собівартість. Такі тарифи до кінця року можуть призвести до збитків підприємства на суму 12 0376,3 тис. грн».

В інших ТКЕ міст України ситуація з тарифами схожа... Але продовжимо.

За словами Олексія Русакова, згідно з постановою КМУ від 3 грудня 2008 р. № 1082 «Питання удосконалення схем розрахунку за спожиту електроенергію та природний газ», ЛМКП «Теплокомуненерго» відкрило поточний рахунок із спеціальним режимом використання, на який зараховується оплата за теплову енергію від усіх категорій споживачів і проводяться розрахунки за спожитий природний газ. Норматив відрахування коштів у липні 2011 р. склав 67,63%. У розпорядженні підприємства залишається 32,37% коштів, яких натомість недостатньо для оплати за електроенергію, холодну воду, матеріали та послуги, виплату заробітної плати працівникам підприємства і оплату обов'язкових платежів, а також проведення ремонтних робіт в міжопалювальний період.

В ідеалі, в програмах з впровадження енергозберігаючих технологій передбачено фінансування ТКЕ з місцевого та державного бюджетів, однак гроші поки не виділяються.

Тепер наступне. Згідно з листом Національної комісії регулювання електроенергетики України від 29. 04. 2011р. № 2996/25/17-11 ЛМКП «Теплокомуненерго» необхідно виконати розрахунки тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування і постачання відповідно до постанови НКРЕ України від 17.02.2011г. № 242 «Про затвердження порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання». Однак, за словами Олексія Русакова, на сьогоднішній день відсутня методика розподілу витрат за видами ліцензійної діяльності, що не дає можливості провести розрахунок економічно обґрунтованих тарифів.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 р. № 503 «Про затвердження порядку перерахування в 2011 році субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості різниці в тарифах на теплову енергію, яка вироблялася, транспортувалася та надавалася населенню, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії тарифам, що затверджувалися або погоджувалися відповідними органами державної влади чи органами місцевого самоврядування» ЛМКП «Теплокомуненерго» зроблений розрахунок обсягів заборгованості різниці в тарифах і оформляються договори про організацію взаєморозрахунків за спожитий природний газ в 2010 році. Але, знову ж, обіцяного фінансування немає.

І це ще не все. З прийняттям Податкового кодексу України до ст. 197 «Операції, які звільнені від оподаткування» пп.197.1.28 відноситься «поставка товарів / послуг у частині суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами і регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету», а тому відповідно до ст. 198 «Податковий кредит» пп. 198.4 «якщо платник податку купує, (виготовляє) товари / послуги та необоротні активи, які призначаються для використання в операціях, які не є об'єктом оподаткування або звільняються від оподаткування, то суми податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з таким придбанням (виготовленням) , не відносяться до податкового кредиту зазначеного платника».

Даний податковий кредит ЛМКП «Теплокомуненерго» віднесе на собівартість теплової енергії та комунальних послуг централізованого опалення та гарячого водопостачання, що призведе до подальшого збільшення суми на покриття різниці між фактичними витратами виробництва і регульованими цінами (тарифами), встановленими НКРЕ України, або, простіше кажучи, збільшить збитки підприємства, що значно погіршить і без того вкрай важке фінансове становище.

Через невідповідність фактичної собівартості теплової енергії для бюджетних та інших споживачів діючими тарифами підприємство несе збитки. На сьогоднішній день відсутня законодавча база відшкодування різниці в тарифах на теплову енергію, яка вироблялася, транспортувалася і подавалася бюджетним та іншим споживачам.

Законом України від 12 травня 2011 № 3319-VI «Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ і електроенергію» передбачено списання заборгованості за природний газ станом на 01.01.2010р.; заборгованості пені, штрафних та фінансових санкцій, які нараховані на заборгованість за природний газ, спожитий за період з 1 січня 1997р. до 1 січня 2011р. Однак, як зазначає Олексій Русаков, на сьогоднішній день відсутній порядок списання заборгованості за спожитий природний газ.

На 18 серпня загальна заборгованість ЛМКП «Теплокомуненерго» за газ становила 140 млн грн.

І останнє, у законодавчій базі, за словами Олексія Русакова, відсутня методика розрахунку пені за несвоєчасну оплату споживачами послуг теплопостачання. Тому тепловикам залишається хіба що «зрозуміти і пробачити» споживачів і продовжувати нести збитки...

У підсумку, через брак коштів на оплату електроенергії, на підготовку до опалювального сезону і на виплату заробітної плати, ЛМКП «Теплокомуненерго» змушене звертатися до Мінрегіонбуду з проханням про зниження нормативу відрахування коштів. На щастя, таку знижку воно отримає. У серпні підприємство платило 57,37% від нормативу, у вересні буде платити лише 56,93%.

Враховуючи все вищезазначене, труднощі теплових підприємств України зрозумілі, і можна було б повністю зіслатися на недосконалість нормативної бази та відсутність фінансової підтримки держави, але куди подіти факт, що співвідношення розрахунків ТКЕ за газ сьогодні по Україні досить різне - від 42% (Запорізька обл.) до 88% (Черкаська область). Отже, справа тут не тільки в нормативах... А, можливо, як у нас часто буває, кожен вирішує проблеми по-своєму - хтось гірше, хтось краще. І, можливо, відстаючим варто придивитися до досвіду більш успішних колег?

Євген Рідош, спеціально для ІА «Україна Комунальна».

 
Коментарі (0)