ГоловнаПублікаціїТранспортЕлектронний квиток: «НП» локального масштабу

Електронний квиток: «НП» локального масштабу

Львів прагне отримати пальму першості серед міст України, запровадивши електронний квиток для оплати за проїзд у громадському транспорті.

Принаймні, Львівська міська рада вже завершила підготовчий етап для реалізації проекту Електронний квиток і залишився останній крок – рішення міської ради дати проекту путівку в життя. Проте,  саме депутатський корпус став на заваді впровадженню електронного квитка у Львові.  Одночасно з цим апарат Львівської міської ради продовжує наполягати на доцільності нововведення.

Ціна питання

На сьогодні вже проведений інвестиційний конкурс. Відома компанія, яка  впроваджуватиме з міською радою проект у місті – латвійське підприємство «Ригас-Карте».  Також є ціна проекту - 45 млн гривень.   Реалізація введення електронного квитка покладається на спільні дії названих структур, які об’єднаються у  підприємство ТзОВ «Леокарт».  Ось тут і виникає гальмування процесу, оскільки створення названого підприємства затверджують депутати Львівської міської ради, які у свою чергу наразі не  вбачають в цьому благо для Львова.    Між тим   влада Львова  переконує - проект "Електронний квиток" принесе тільки користь місту,  мешканцям, адже всі пункти, задекларовані в ньому – відкриті.  

Як  зазначив «У.К.» начальник управління  зовнішньоекономічних відносин та інвестицій ЛМР Сергій Кіраль, Львівська міська рада провела інвестиційний конкурс для участі у програмі запровадження електронного квитка, який проходив прозоро. На початку зголосилися п‘ять компаній, але реальні пропозиції надали тільки дві: турецька та латвійська.  Останній компанії ми надали перевагу, оскільки  вона має досвід в подібних проектах, враховуючи специфіку таких міст, як Львів.   Створення спільного підприємства ТзОВ  «Леокарт» базується на принципах, де частка латвійської компанії «Рігас-Карте» складає 49%, а  підприємства «Леокарт» - 51%. Статутний капітал у свою чергу складатиме: 7,7 млн грн. Сума інвестицій – 42 млн грн. При цьому, дана сума залучатиметься з власного капіталу спільного підприємства,  з бюджету  міста – понад 3 млн грн, решта коштів – 28,5 млн грн братиметься  як позика з банку, де заставою буде обладнання.  Аналогічна схема була впроваджена в Ризі. 

Зроблено для людей

Варто підкреслити, що 15% від продажу електронного квитка отримуватиме ТзОВ «Леокарт».  А комплект обладнання для одного транспортного засобу коштуватиме 2,5 тисяч евро. На думку  авторів проекту, «перехід на електронний квиток внесе тільки зручності для пасажирів. Адже людям не доведеться в транспорті шукати гроші та передавати. У них буде пластикова картка, якою потрібно тільки торкнутися до апарату і все: проїзд оплачено», -- пояснив Сергій Кіраль.  

Сам електронний квиток  буде продаватися в будь-яких торгових точках Львова. Принаймні, так обіцяють чиновники міської ради.  Та і ціна за один проїзд залишиться на рівні попередньої – дві гривні.

Таким чином, водії позбавляються права продавати квитки, що автоматично позбавляє їх і контролю готівки. Хоча на початках впровадження електронної системи оплати за проїзд Львівська міська рада допускає продаж у водіїв тимчасових пластикових карток з електронною стрічкою.  Експерти  переконують, що  основна мета проекту – контроль грошового потоку.

Довіряй, але перевіряй

Як повідомив  депутат Львівської міської ради Ігор Гладиш ( фракція ПР), даний проект,  в першу чергу, стосується фінансових потоків. «Ні для кого не секрет, що комунальні  транспортні підприємства  охоплюють  від 25 до 30%  перевезень, решта – належить приватникам.  Зрозуміло, що частка грошей осідає у водіїв (можливо, по домовленості з перевізником, а інша – у самого перевізника). Таким чином,  велика частина грошей не потрапляє в транспорту систему, скажімо,  для ремонту машин чи доріг. По суті, за допомогою електронного квитка можна ввести легалізацію  виручки за перевезення. Це позитивний крок. Однак потрібно врахувати всі нюанси міста, львівські вузькі дороги, запізнення транспорту. Ось тут вкрай необхідно надати повну інформаційну базу для громади Львова щодо електронного квитка», - зауважив Ігор Гладиш. 

З думкою народного обранця солідарний і заступник начальника управління транспорту та зв’язку ЛМР Андрій Білоус. На його думку «як тільки у місті запрацює електронний квиток, то одразу розпочнеться формування прозорої системи планування транспортної інфраструктури міста.  Так, це облік.  І кошти повинні обліковуватися», - висловив позицію Андрій Білоус.

Питання без відповіді

Перевізники також підтримують ідею 100% обліку, проте заперечують щодо ціни за проїзд за електронним квитком. В розмові з кореспондентом  президент асоціації перевізників Роман Лобода підкреслив, що «перевізники тільки за  єдиний облік, але тут виникає ряд запитань, що можуть викликати  заперечення. Яким чином обслуговуватимуться пільговики?  Хто буде наповнювати їх картки? Наступне, не думаю, що вартість за проїзд лишиться  на рівні двох гривень. Тобто, сам механізм впровадження викличе ряд  проблемних моментів». 

Одночасно з цим більшість депутатського корпусу, а це представники ВО «Свобода»  не підтримують ідею створення спільного підприємства. На думку голови фракції ВО «Свобода» ЛМР Руслана Кошулинського  «зосередження основних коштів в руках спільного підприємства не додає довіри. Скажімо, чому б не скористатися комунальною структурою? Ми категорично проти, оскільки даний проект ще сирий, отже  не на часі для міста. 

Введення електронного квитка не призведе до покращення якості транспортних послуг та не збереже попередню ціну за проїзд у транспорті. Громадянам доведеться заплатити за виготовлення електронного квитка 20 гривень. Перевізники нині не готові заплатити за обладнання чималу суму грошей.  І, нарешті, позика у банку. Це ж знову боргова яма для мешканців. Згодом кошти потрібно віддавати.  Єдиний плюс, який дасть електронний квиток – вилучення готівки у водіїв.    Тому великих переваг в проекті не вбачаємо, документ потребує додаткового  напрацювання», - заявив Руслан Кошулинський.

Слід зауважити,  експерти в один голос стверджують, що введення електронного квитка – легалізація виручки перевезень. В цьому перевага проекту, про що  публічно повідомляють як автори проекту, так і депутати та перевізники.  На цьому і завершується єдність в провадженні електронного квитка у Львові.  Для подальшого розвитку  транспортної сфери на заваді стоять суперечки щодо вартості за проїзд у громадському транспорті, боргових зобов’язань та зрештою основного власника обліку готівки за перевезення.   Передбачити подальший сценарій розвитку подій  цілком можливо при умові  обґрунтованого економічного  підходу до реалізації проекту всіх сторін, де політичні амбіції  не беруть гору.
 

Дарина Вільченко, Львів 

 
Коментарі (0)