ГоловнаПублікаціїГазопостачанняЧи правомірні донарахування за приведення до стандартних умов?

Чи правомірні донарахування за приведення до стандартних умов?

В серпні-вересні 2019 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, перевірить низку облгазів.
В серпні-вересні 2019 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, перевірить низку облгазів.  Під перевірки підпадають такі Оператори газорозподільних мереж:
 
АТ «Вінницягаз», АТ «Волиньгаз», АТ «Дніпрогаз», АТ «Дніпропетровськгаз», АТ «Житомиргаз», АТ «Закарпатгаз», АТ «Запоріжгаз», АТ «Іванофранківськгаз», АТ «Київоблгаз», АТ «Криворіжгаз», АТ «Львівгаз», АТ «Миколаївгаз», АТ «Рівнегаз», АТ «Сумигаз», АТ «Харківгаз», АТ «Харківміськгаз», АТ «Хмельницькгаз», АТ «Чернівцігаз», АТ «Чернігівгаз».
 
Підставою для перевірки зазначених облгазів стали численні скарги побутових споживачів до НКРЕКП щодо донарахувань їм обсягів природного газу, які враховують різницю у приведенні до стандартних умов.
 
Що таке “стандартні умови”?
 
Стандартними умовами для постачання та розподілу газу в Україні є температура повітря +20 градусів за Цельсієм та абсолютний тиск 760 мм рт.ст.
 
При цьому фактична температура, за якої лічильники газу побутових споживачів здійснюють вимірювання, може відрізнятися від температури, передбаченої цими умовами, відповідно до чого обсяг газу, що пройшов через побутовий лічильник, відрізняється від обсягу газу, переданого газорозподільними мережами.
 
Річ у тім, що температура навколишнього середовища безпосередньо впливає на обсяг газу, який проходить через побутовий лічильник.
 
Це пов’язано з фізичними властивостями газу. У зимовий період газ стискається, а в літній період – навпаки розширюється. Через це взимку лічильники фіксують менший обсяг газу, ніж переданий мережами, а влітку – більший.
 
Чи правомірні донарахування за приведення до стандартних умов?
 
Ці донарахування є неправомірними.
 
Облгази (Оператори ГРМ) та облгаззбути здійснили донарахування в рахунках, посилаючись на наказ Міненерго, яким затверджено коефіцієнти приведення. Але цей наказ не застосовується до побутових споживачів.
 
В той же час, виробничо-технологічні втрати облгазів, які виникли через різницю температур у побутових споживачів, враховані в тарифі на розподіл природного газу, які населення оплачує у вартості кожного кубічного метра використаного природного газу.
 
Таким чином, побутовий споживач постійно оплачує за приведення обсягів газу до стандартних умов. І донарахування додаткових обсягів до тих, які визначені за показами лічильника, призводить до подвійного стягнення плати зі споживача за такі втрати.
 
Чому виникла плутанина?
 
Споживачі газу за умовами укладених ними договорів на постачання природного газу та Кодексу газорозподільних систем (Кодекс ГРМ), можуть розраховуватися за (І) об’єм природного газу або (ІІ) за його обсяг, зазначений в енергетичних одиницях. Саме для другого варіанту використовується алгоритм приведення об’єму газу до стандартних умов, визначений Кодексом ГРМ.
 
Але на сьогодні розрахунки з побутовими споживачами за природний газ, визначений в енергетичних одиницях, в Україні не запроваджено! Отже часткове використання норм Кодексу ГРМ для приведення об’ємів використаного побутовими споживачами до стандартних умов є неправомірним.
 
Побутовий споживач одержує природний газ на підставі договору постачання, укладеного з постачальником природного газу (облгаззбутом), в якому ціна встановлена за м3 природного газу, тобто за об’єм природного газу.
 
Якщо ціна визначається за м3, то фактична величина споживання побутового споживача (при наявності індивідуального лічильника), визначається облгаззбутом за даними оператора газорозподільних систем (облгазу), який формує їх на підставі даних лічильника.
 
Договором розподілу природного газу, якій укладено між вами та облгазом, також передбачено визначення об’єму природного газу у м3. Для цього вам необхідно до 5 числа місяця надавати облгазу покази  лічильника, зняті станом на 01 число місяця.
 
Ці дані і мають бути використані облгаззбутом для розрахунків з вами як з побутовим споживачем. У рахунку вони можуть відображатись як “об’єм у робочих умовах”.
 
Облгаз та облгаззбут можуть у вашому особистому кабінеті чи рахунку тільки інформативно зазначати обсяг газу в енергетичних одиницях (у кВт·год, Гкал, МДж), а НЕ об’єм, приведений до стандартних умов.
 
Крім того, облгаз передає оператору газотранспортної системи інформацію про об’єми відборів для визначення остаточної алокації вашого облгаззбуту також у м3 та лише інформативно в одиницях енергії відповідно до Кодексу газотранспортної системи.
 
Що відбулося?
 
Починаючи з листопада 2018 більшість побутових споживачів газу отримують від своїх облгаззбутів рахунки з донарахуваннями за попередній місяць та попередженням про донарахування за три попередніх роки. Враховуючи, що витрати на приведення до стандартних умов вже закладено до тарифів на розподіл природного газу, це призвело до подвійного стягнення з побутового споживача плати за приведення обсягу газу до стандартних умов.
 
Завдяки найактивнішим споживачам природного газу цю ситуацію не було замовчано. Свого часу ми радили звертатись зі скаргами до НКРЕКП, Держспоживслужби, претензіями до облгазу та облгаззбуту, заявою до прокуратури, позовом до суду та повторною скаргою до НКРЕКП, якщо за результатами перевірки донарахування не були скасовані облгазом разом з облгаззбутом.
 
Завдяки масштабному суспільному протесту були організовані перевірки облгазів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, Держспоживслужби, Антимонопольного комітету, прокуратури, за результатами перевірки накладені штрафи та навіть відкрито судове провадження.
 
В ході перевірки НКРЕКП виявила порушення щодо застосування коефіцієнтів приведення до стандартних умов в кожному з облгазів групи РГК, тож за результатами перевірки НКРЕКП призначило цим облгазам відповідні штрафи, а також зобов’язало ці облгази скасувати додаткові неправомірні нарахування. На жаль, НКРЕКП допустило формальні порушення в ході перевірки та винесення припису облгазам щодо скасування нарахувань (складення акту у невідповідній формі, винесення рішення щодо усунення порушень та про заборону нарахувань у невідповідній формі). Ці формальні порушення стали для облгазів приводом щодо успішного оскарження в судовому порядку законності постанов НКРЕКП. В свою чергу НКРЕКП продовжує оскаржувати результати судів у наступних інстанціях. Тому крапку у питанні застосування до побутових споживачів коефіцієнтів приведення до стандартних умов на сьогодні не поставлено.
 
Що робити?
 
6 серпня 2019 року НКРЕКП погодила наступну хвилю перевірок облгазів на предмет приведення до стандартних умов показів лічильників побутових споживачів. Сподіваємось, НКРЕКП врахує всі зауваження попередніх судів, проведе перевірки та оформить їх результати належним чином та не надасть облгазам можливості скасувати приписи у судовому порядку.
 
НКРЕКП має прийняти всі можливі міри аби захистити побутового споживача, оскільки розгляд справ за позовами побутових споживачів наразі блокується судами до вирішення спорів між облгазами та НКРЕКП.
 
Таким чином, споживач став заручником донарахованої за коефіцієнтами заборгованості до вирішення спорів між облгазами та НКРЕКП, оскільки до вирішення питання розбіжностей у частині визначення об’єму розподіленого та спожитого природного газу у судовому порядку, його величина встановлюється відповідно до даних облгазу.
 

Джерело: ГазПравда 

 
Коментарі (2)
Коля Пухов
07 Серпня 2019 p. 21:31
Спустошує кишені пересічних споживачів не плата за газ, а плата за холодну воду.Тобто не в тій компослузі імітується діяльність.-------------------------Взагалі , враження таке , ніби розмовами про газ намагаються затушувати інші комунальні негаразди, наприклад, відсутність гарячого води влітку, або незадовільне опалення взимку, або відміну субсидій на фоні постійного знецінення гривні...
Коля Пухов
14 Серпня 2019 p. 23:28
Марія Войціцька, подібних шахрайств від держави дуже багато; ось ще один приклад.--------------------------------Від кожного багатоквартирного будинку виходять на вулицю 2-3 загальнодоступні точки розбору холодної води. Влітку вода з них ллється майже безперервно: кожен бажаючий може відкрити кран, під"єднати шланг і полити тротуари та газони. У спекотні дні поливають переважно ввечері. -----------------------------Але за цю вилиту на вулицю воду платять не усі мешканці будинку, а лише ті споживачі, які у своїх квартирах не мають індивідуальних лічильників води. Це очевидна несправедливість. Чому усІ цІ поливання - виливання води на вулицю не за рахунок УСІХ мешканців будинку?