ГоловнаІнтерв’юАльтернативна енергетикаДАБК не має зупиняти кожне незручне комусь будівництво

ДАБК не має зупиняти кожне незручне комусь будівництво

Олександре Володимировичу, які нові функції покладені на Інспекцію?  Функції, які завжди виконував ДАБК, – це контроль за дотриманням державних норм, правил і стандартів у будівництві об'єктів та споруд; контроль відповідності робіт узгодженій проектній документації; ліцензійна діяльність

Олександре Володимировичу, які нові функції покладені на Інспекцію?

 Функції, які завжди виконував ДАБК, – це контроль за дотриманням державних норм, правил і стандартів у будівництві об'єктів та споруд; контроль відповідності робіт узгодженій проектній документації; ліцензійна діяльність; введення в експлуатацію об'єктів та ін. Відповідно до Указу Президента України від 8 квітня 2011 р. № 439/2011 до цього переліку додано функції інспекції житлово-комунального господарства.

Зараз на нас додатково поклали контроль над постачальниками і виробниками послуг ЖКГ, кількістю і якістю цих послуг.Але потрібно відразу зауважити: наша діяльність не стосується послуг природних монополістів – постачальників ресурсів. Ми контролюємо органи місцевої влади в сфері похоронної справи; відстежуємо дотримання держстандартів, норм і правил у сфері поводження з побутовими відходами; дотримання правил і норм технічної експлуатації житлових будинків, користування прибудинковими територіями тощо

Тобто, ДАБК тепер займається виключно інспекційною діяльністю?

Фактично, так. Якщо стисло, то ми виявляємо порушення у сфері будівництва та ЖКГ й від імені держави ініціюємо їхнє усунення.

Треба розуміти, до Інспекції були запрошені фахівці зі сфери ЖКГ?

Дуже небагато. Штат центрального апарату ДАБКу на 85% укомплектований досвідченими, перевіреними співробітниками, які пропрацювали в Інспекції багато років. Досвіду цих співробітників цілком достатньо, щоб ми могли здійснювати контроль над роботою територіальних органів. Крім того, цей досвід потрібний для того, щоб забезпечити реалізацію державної містобудівної політики на території всієї країни, розробити нормативні документи, яких бракує для роботи; відстояти інтереси Інспекції як самостійного органу перед місцевою владою – в тому випадку, якщо вони намагаються нею маніпулювати.Територіальні інспекції займаються роботою на місцях: перевіряють об'єкти будівництва, видають дозвільні документи, вводять в експлуатацію об'єкти, а також безпосередньо контролюють роботу постачальників та виробників послуг ЖКГ. Тому ми зацікавлені, щоб фахівці з ЖКГ були саме в місцевих інспекціях.

Які механізми впливу Інспекції на порушників норм і правил?

Інспектор, згідно з існуючим законодавством, може перевірити будь-яке будівництво, будь-який будинок. При виявленні порушень він видає припис про їх усунення, а в деяких випадках – і про призупинення певних робіт або будівництва в цілому. Ці приписи обов'язкові до виконання. Якщо порушник не виконує приписів, питання передається до суду.Зараз лише в Києві знаходиться на розгляді в судах близько 30 справ по самовільному будівництву: це ресторани, приватні будинки, незаконні реконструкції. Судова система в нашій країні, на жаль, не працює швидко, але все ж я можу запевнити, що скоро ми почуємо про перші знесення незаконно побудованих об'єктів у Києві.

А який стан справ у регіонах?

У регіонах набагато простіше. Люди там більш законослухняні і не так обізнані юридично. Коли інспектор приходить на майданчик і виписує припис із вимогою ліквідувати порушення, замовник у регіонах їх ліквідує, платить штраф і робить все, щоб не доводити справу до суду. Великі забудовники там бояться відповідальності, передбаченої Законом «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань та організацій за правопорушення у сфері містобудування». Їх лякає штраф у розмірі 50% від вартості виконаних без дозволу робіт або 10% вартості будівельних робіт за експлуатацію будівлі без введення в експлуатацію. Що ж стосується фізичних осіб – приватні будинки, крамнички, маленькі кафе і т.д., - то вони складають основну масу роботи Інспекції в регіонах. Але, благо і вони за старою звичкою бояться судів...

А як же так звані скандальні будівництва? Усі чекають від ДАБКу якихось дій...

Багато хто думає, що можливості Інспекції безмежні. Хтось вважає, що Інспекція повинна зупиняти кожне незручне комусь будівництво. Але при цьому ніхто не хоче зрозуміти, що земельна ділянка виділяється місцевою владою забудовникові під конкретний об'єкт. У забудовника вже є інвестиційна програма, майбутній прибуток розрахований, гроші взяті в кредит і т. д.

На жаль, найчастіше об'єкти, що викликають суспільний резонанс, мають усі необхідні документи. Земельні ділянки під ними виділені законно. Проектна документація теж є, і вона погоджена в установленому порядку. Нам на зупинку таких будівництв впливати дуже складно саме тому, що формально вони законні. А закони в нас, як відомо, зворотної сили не мають.І якщо місцева влада в процесі реалізації інвестиційного проекту змінює своє рішення під тиском громадськості, то повинен існувати механізм компенсації витрат інвесторові. І логічно припустити, що компенсувати доведеться з місцевого бюджету, тобто з кишені громадян. Місцевій владі надалі варто не один раз подумати, перш ніж виділяти землю під потенційно «скандальні» об'єкти.

Ми покладаємо великі надії на новий Закон «Про регулювання містобудівної діяльності», в якому закріплено верховенство Генерального плану населеного пункту. Вносити зміни в Генплан тепер можна тільки постановою Кабінету Міністрів не частіше ніж раз на 4 роки.А якщо цей закон буде порушуватися, Інспекція матиме не тільки повноваження, але й вагомі підстави зупинити незаконне будівництво, накласти штрафні санкції і разом з правоохоронними органами притягнути порушника до відповідальності.

Наскільки нам відомо, механізму стягнення грошей Інспекцією немає...

На жаль, це так. Зараз ми чекаємо ухвалення закону про відповідальність за порушення у сфері містобудування. Сподіваюся, що він істотно змінить ситуацію. І у нас буде можливість впливати на ситуацію. Зараз же наші повноваження поширюються лише на виписку протоколу.

Виходить, що всі спірні питання найчастіше вирішуються через суд?

Забудовники, дійсно, часто скаржаться на «неправомірні» дії ДАБКу. Такі питання вирішити може тільки суд. Інших механізмів поки не існує. Наша судова система настільки забюрократизована, що розгляд подібних справ триває роками. А оскільки штрафи за порушення в будівництві досить значні, забудовнику є за що боротися, і він готовий затягувати судові процеси до безкінечності...

Закон «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає знесення самовільно побудованих об'єктів з ініціативи Інспекції. Це ж неабиякі повноваження!

Так, до того ж Інспекція виступає позивачем у суді і відповідає за знесення. Ось тільки механізму реалізації даної норми закону і коштів на це поки немає.Повторюся, Законом передбачена процедура знесення, а ми є його замовником і від імені держави готуємо всі необхідні документи до суду. Інше питання, як знесення здійснюється практично. Це дійсно складний механізм. ДАБК зносити не може. Замовник це повинен зробити сам, за рішенням суду. І тільки коли рішення суду не виконується, Інспекція за свої гроші оголошує тендер, визначає компанію, яка буде зносити об'єкт. А після цього може стягнути гроші за знесення із замовника. Напевно, тому в Україні ще дуже мало прецедентів знесення об'єктів ДАБКом.

Підготував Євген Рідош, спеціально для ІА «Україна Комунальна».

 
Коментарі (0)