ГоловнаКолонкиАльтернативна енергетикаДержавна програма «Доступне житло для молоді». Чи таке воно вже й доступне?

Державна програма «Доступне житло для молоді». Чи таке воно вже й доступне?

«Купившись» на ці яскраві умовляння, ми з дружиною днями відвідали Полтавське регіональне управління державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (погодьтеся, що таки можуть в нашій країні коротко, чітко та ясн

«Купившись» на ці яскраві умовляння, ми з дружиною днями відвідали Полтавське регіональне управління державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» (погодьтеся, що таки можуть в нашій країні коротко, чітко та ясно назвати державну установу), що в м. Полтава по вул.В.Козака, 1а. Для ясності оповідання потрібно зазначити, що з дружиною ми побралися в листопаді 2010 р., обидва 1982 року народження, щоправда дружина зареєстрована в м.Полтава, а я ні. Я зареєстрований в м.Лозова Харківської області, але з серпня 2008 р. мешкаю та офіційно працюю на одному з комунальних підприємств в м.Полтава. Вдвох ми орендуємо однокімнатну квартиру (як і більшість молоді в нашому місті, яка не хоче жити разом з батьками та самостійно будувати свою родину), маємо укладений офіційний договір оренди. Так склалося, що свого житла ми не маємо, отож вирішили звернутися до вищезгаданої державної установи зі склдановимовною назвою з метою отримати кредит від держави на житло.

Однак, з консультації спеціаліста Полтавського регіонального управління державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву» нам з дружиною стало ясно, що не такий вже він і доступний той кредит на доступне житло для молоді.

Першою умовою співпраці з цим Державним фондом є перебування обох з подружжя на квартирному обліку за місцем проживання або за місцем праці, якщо така черга є. При цьому нам було роз'яснено, що перебування одного з подружжя на квартирному обліку є недостатнім для отримання кредиту за програмою "Доступне житло". Крім цього, перебування на квартирній черзі у м.Полтава дозволяє тобі брати участь у кредитуванні на житло, яке збудоване виключно на території м.Полтава. Відповідно якщо ти перебуваєш на квартирній черзі в якійсь Кацапетівці, то маєш право отримати доступне житло лише на адміністративній території Кацапетівки. А багато житла будується в таких Кацапетівках в масштабах України?

До того ж, виявилося, для того, щоб стати на квартирну чергу у Полтавському міськвиконкомі мені потрібно не менше 3-років офіційно проживати в м.Полтава, і не просто проживати, а бути прописаним. Виявляється розробникам Положення «Про порядок надання пільгових довготермінових кредитів молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) і придбання житла», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 травня 2001 року №584 досі невідома норма ст. 33 Конституції України, яка проголосила, що кожному, хто на законних  підставах  перебуває  на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право  вільно  залишати  територію  України,  за винятком обмежень, які встановлюються законом. Як громадянин України я скористався цим правом, обрав собі місце проживання м.Полтава, працюю тут офіційно, сплачую податки, чому ж мене влада обмежує у моєму праві на поліпшення житлових умов? Навіщо тоді приймати Закон «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», казати про прописку, а потім приймати постанови на кшталт такої як № 584 і обмежувати реалізацію прав громадян тою таки пропискою?

Другою умовою отримання кредиту на доступне житло є підтвердження платоспроможності (довідка про дохід з місця роботи). При цьому до уваги Фондом береться лише «чиста» заробітна плата, тобто та сума, яка підлягає отриманню вже після відрахування з нарахованої заробітної плати ЄСВ та податку на доходи фізичних осіб. Такий порядок визначення платоспроможності кандидата на отримання кредиту суперечить вимогам ст. 164.1. Податкового кодексу України, згідно з якими загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду. Тобто до уваги повинна братися «грязна» заробітна плата, яка нарахована без відрахувань із заробітної плати. Застосування ж «чистої» заробітної плати для визначення платоспроможності кандидата значно знижує можливість отримання кредиту на доступне житло, знижує платоспроможність кандидата штучно.

Традиційно тішить набір документів, які потрібно подати кандидату на отримання кредиту у регіональне управління Фонду. Серед іншого потрібно надати довідку про перебування на обліку громадян, що потребують поліпшення житлових умов, а також, увага, документ з органу місцевого самоврядування, який веде облік громадян, що потребують поліпшення житлових умов, про наявність у громадянина права на доступне житло.  Хоч хтось з людей розумних нам цій планеті зможе пояснити, яка різниця між цими довідками? Адже факт, який вони стверджують, єдиний - людина потребує поліпшення житлових умов! Бюрократія породжує бюрократію, на кожний папірець потрібен ще один папірець!

Ще одне підтвердження цієї думки – це рейтингова система надання кредитів на доступне житло на умовах вищого балу. Кожна родина – кандидат на отримання кредиту зараховується до черги, але вже тепер черга формується регіональним управлінням Фонду, і з цього моменту на родину починають нараховуватися «бали», чим більше балів – тим більше шансів отримати "Доступне житло" першими. При цьому Постанова КМУ № 584 не розписує методику нарахування балів, ця процедура повністю віддана на відкуп «незаангажованим» чиновникам. І ось тут - відкрите поле для хабарів, хабариків та хабарчиків, оскільки молодій родині потрібно житло зараз, в цьому часі, а не через 15-20 років. Сам порядок отримання кредиту підштовхує до зародження корупції.

Ну й звісно не обійшлося без «улюбленців» чиновників при розподілі державних коштів - так званих «пільговиків» на отримання молодіжного кредиту на житло. Пільги в рейтингу надаються сім'ям, які перебувають на пільговій черзі (позачергова/першочергова), молодим вченим, особам, які мають вчені звання, наукові ступені, майстрам спорту найвищих досягнень. Враховують також термін перебування на квартирному обліку, а також термін реєстрації в регіональному управлінні фонду, кількість дітей.

Уважно вислухавши консультацію працівника регіонального управління фонду сприяння молодіжному будівництву ми з дружиною вирішили, що такий кредит на житло для молоді від держави аж занадто «легкий та доступний». Тож, для нашої родини ми вирішили  збирати кошти на придбання квартири без допомоги держави.

Залишилося німе питання: навіщо взагалі розповідати та запроваджувати такі програми для молоді, як "Доступне житло"?

Осадчий Андрій, юридичний консультант з питань ЖКГ, спеціально для ІА «Україна Комунальна».

 
Коментарі (0)