Якщо в 2018 році уряд запідозрило НАК "Нафтогаз України" в завищенні прибутку, то в 2019 році - побачило в фінансовому плані НАК прихований дефіцит у розмірі 84,5 млрд грн, майже 69,2 млрд грн з яких становить компенсація компанії збитків від продажу газу населенню та підприємствам ТКЕ за спецобязательствам, відсутня в держбюджеті. "Українським Новинам" вдалося отримати результати аналізу запропонованого фінплану "Нафтогаз України" від Мінфіну, МЕРТ і Міненерговугілля. Всі три міністерства розкритикували запропонований документ і вважають, що він має бути суттєво доопрацьований.
НАК "Нафтогаз України" пропрацював 2018 рік без затвердженого урядом фінансового плану, хоча подав проект цього документа ще в листопаді 2017 року. Тоді в уряду з'явилося багато питань до запропонованого проекту. Як писали Українські Новини, уряд запідозрило компанію в завищенні прибутку і повернуло фінплан на доопрацювання. У підсумку, частково, через неясність до жовтня питання про ціну газу для населення, фінплан так і не був затверджений Кабміном.
Проект фінансового плану на 2019 рік НАК "Нафтогаз України" подав до Кабміну в кінці грудня 2018 року. На початку січня 2019 го документ був відісланий для аналізу Міністерству фінансів, Мінекономрозвитку і Міненерговугілля. За інформацією Українських Новин, документ викликав ряд зауважень у всіх цих міністерств.
Проект фінплану передбачає в 2019 році отримання чистого прибутку компанії в розмірі 91,02 млрд грн. Це майже в 6,5 рази або на 77 млрд грн більше, ніж очікується за підсумком 2018 року.
За інформацією Мнекономразвітія, в пояснювальній записці до фінплану уточнюється, що зростання фінрезультату очікується як наслідок включення в розділ "інші операційні доходи" компенсацій збитків від реалізації природного газу споживачам по спецобязательствам, тобто, населенню і підприємствам ТКЕ. Сума такої компенсації становить 69,186 млрд грн. При цьому держбюджетом на 2019 рік це не передбачено і відсутній затверджений урядом порядок визначення її розміру.
За висновком Мінфіну, копія якого яке є в розпорядженні агентства, ця сума входить в прихований дефіцит компанії, який в цілому складає 84,5 млрд грн.
Крім 69,186 млрд грн компенсації по спецобязательствам, до прихованого дефіциту Мінфін відносить 15,3 млрд грн оплату дивідендів від Укргазвидобування і Укртрансгаз, які відповідно до закону "Про управління об'єктами держвласності" повинні виплачуватися в держбюджет.
Критикує Мінфін і видаткову частину проекту фінплану. Так документ передбачає витрати від участі в капіталі в сумі 19,2 млрд грн, при доході в сумі 9,4 млрд грн. Це по оцінці Мінфіну, призводить до зменшення чистого прибутку за відсутності обґрунтування і розрахунків цих втрат.
Також НАК планує збільшити витрати від інвестиційної діяльності в 6 разів - з до 6 млрд грн в 2018 році до 37,3 млрд грн в 2019. Основна сума цих витрат припадає на придбання активів "Укрнафти", проте, відзначають в Мінфіні, НАК не представляє ніякої інформації про правові підстави та доцільність придбання цих активів.
Понад 3 млрд грн в 2019 році НАК планує витратити на непрофільну діяльність і на заходи, ефективність яких не підтверджена. Зокрема, 1,7 млрд - внески у статутні фонди дочірніх підприємств, 1,2 млрд грн - інвестиції за кордон, 198 млн грн - на утримання закордонних представництв.
Також Мінфін відзначає, що не можуть бути підтримані пропозиції НАК щодо збільшення видатків на оплату праці адміністративно-управлінського персоналу.
Витрати на оплату праці в "Нафтогазі" в Мінфіні називають завищеними, і вважають, що деякі послуги, які НАК планує замовляти, можуть бути виконані фахівцями самої компанії.
Мінфін також незадоволений тим, що НАК не надає розрахунки та обґрунтування очікуваної середньозваженої ціни імпортного газу, який планується закуповувати в 2019 році. Середньозважена ціна цього газу за прогнозами "Нафтогаз України" - $ 369 за тисячу кубометрів. Однак немає даних за очікуваними помісячним обсягами і ціною закупівель.
Також Мінфін вважає, що в документі необхідно передбачити виплату не 50%, а 90% прибутку компанії за 2018 рік, як це передбачено в держбюджеті поточного року. До речі, прем'єр-міністр Володимир Гройсман ще в жовтні обіцяв, що уряд прийме постанову про збільшення НАК відрахування до держбюджету з 50% до 90% прибутку, однак таке рішення досі не прийнято. У підсумку, Мінфін робить висновок, що запропонований проект фінплану НАК потребує суттєвого доопрацювання.
В аналізі Міністерства економічного розвитку і торгівлі частково повторюються претензії Мінфіну. Але крім них МЕРТ вважає за необхідне передбачити у фінплані погашення пені в розмірі 2,6 млрд грн за несвоєчасне перерахування до держбюджету прибутку НАК за 2017 рік.