ГоловнаПублікаціїОпалювальний сезон 2017-2018Нормативи та правила опалення: як рахувати і за що платити?

Нормативи та правила опалення: як рахувати і за що платити?

Закон про комерційний облік комунальних послуг уже набув чинності, методики до нього не прийняті. Отже в цьому сезоні діють старі нормативи і правила щодо опалення. Як рахувати і за що будемо платити?
У найближчі 5 місяців українці вимушено збільшать свої витрати за рахунок оплати опалення. І хоча закон про комерційний облік комунальних послуг уже набув чинності, методики до нього не прийняті. Отже в цьому сезоні діють старі нормативи і правила щодо опалення. Як рахувати і за що будемо платити?
 
Правила надання послуг із централізованого опалення (постанова Кабміну №630 від 21 липня 2005 року) – це базовий документ, за яким працюють тепловики. Залежно від наявності лічильників споживачі платять за однією з трьох основних схем (індивідуальне не розглядаємо). Розстрочка на оплату діє, як і в минулому сезоні.
 
Наявний будинковий лічильник теплової енергії і відсутній квартирний
 
Плата за опалення нараховується пропорційно до опалюваної площі квартири. Раз на місяць виконавець послуги повинен знімати показання будинкових лічильників, фіксуючи кількість спожитих гігакалорій, і «розкидати» їх між квартирами. Чим холодніше на вулиці – тим більше тепла використає будинок, тим вищим буде кожен окремий рахунок.
 
Тут слід пам'ятати, що показники будинкових приладів обліку знімаються в присутності споживача, і можна повідомити свої координати виконавцю послуги, щоб вас не забули запросити на цю процедуру. Загалом відсутність підписів споживачів в такому акті може стати аргументом для суду, якщо раптом ви надумаєте оскаржити суми нарахувань.
 
Зазвичай тепловики знімають показання «вручну» після 20-го числа місяця, але дати не завжди збігатимуться, тому один розрахунковий період може бути, наприклад, 22 доби, а наступний – 40. Відтак і розмір плати може істотно відрізнятися в різні періоди, навіть якщо за відчуттями сусідні місяці були однаковими за температурою. Дистанційне знімання показників наразі не працює в жодному населеному пункті на 100%, і навіть у тих небагатьох випадках, де встановлене принаймні частково, нерідко дає збої.
 
Наявні 2 лічильники теплової енергії – будинковий і квартирний
 
У цьому випадку споживачу варто своєчасно (в останній день/тиждень місяця) передавати показання квартирного приладу обліку виконавцю, який застосує ці дані при своїх розрахунках і відобразить у вашій квитанції. Інакше виконавець має право нарахувати вам гігакалорії за показаннями будинкового лічильника пропорційно до опалюваної площі квартири.
 
Маючи власний лічильник і регулятор тепла, споживач може в будь-яку хвилину його «прикрутити», щоб зменшити витрати тепла і свої платежі. Але це не дуже чесно по відношенню до сусідів, бо ваша квартира буде «догріватися» їхнім коштом.
 
Не радійте передчасно, що з лічильником вас ніщо за дверима квартири не стосується: тепло витрачається також в під'їзді і підвалах, щоб підтримувати плюсову температуру. Виконавець буде розкидати в тому числі на вас плату за опалення місць загального користування (наказ Мінрегіонбуду №359 від 31.10.2006 р). У Києві було багато випадків, коли плата за опалення МЗК була в рази вищою, ніж квартири.
 
Будинковий лічильник теплової енергії відсутній, несправний/не пройшов повірку, не введений в експлуатацію
 
Це не кращий сценарій, адже в ньому можливі маніпуляції з боку виконавця, тому що реальні витрати теплової енергії будинком перевірити неможливо. Плата за опалення нараховується за нормативами споживання з розрахунку за 1 кв. метр опалюваної площі, враховуючи температуру зовнішнього повітря і фактичну кількість днів надання послуги в розрахунковому місяці (постанова Кабміну №1037 від 30.10.2015 р.).
 
Торік така формула нарахувань мала деякі перекоси, коли окремі місяці були теплішими, ніж нормативні. Тоді Кабмін ситуативно погасив проблему, дозволивши застосувати до будинків без лічильників середньозважені для конкретного населеного пункту показники споживання тепла, як в будинках з теплолічильниками. Але це була разова «акція», яка діяла рівно один опалювальний сезон (постанова №865 від 30.11.2016 р). Цьогоріч схожий механізм в дію не введений.
 
Зверніть увагу 
 
Іноді виконавець послуги самостійно, а часто і на прохання ОСББ або ЖЕКу, напередодні опалювального сезону встановлює шайби на вводі в будинок для балансування інженерних мереж. Це автоматично зменшує витрату теплоносія. В такому випадку будинок споживе менше гігакалорій, однак і батареї можуть бути не такі гарячі. Тут доведеться вибирати між комфортом і його ціною. Ну, а в будинках без лічильників така шайба ніяк не вплине на суму у квитанції.
 
Загалом послуга централізованого опалення повинна відповідати нормативній температурі повітря в квартирі за умови її утеплення споживачем, а також утеплення МЗК балансоутримувачем будинку. Ці нормативи описані в постанові Кабміну №151 від 17.02.2010 року про проведення перерахунків за неякісно або зовсім не надані житлово-комунальні послуги.
 
Споживач може вимагати перерахунку, якщо в утепленій квартирі температура опускається нижче +18С, а в кутових приміщеннях нижче +20С. І зверніть увагу на одне «але» в статті 5 - перерахунок проводиться, якщо немає будинкових та квартирних лічильників теплової енергії. А якщо лічильник є, перерахунку не чекайте! В цьому випадку ви мерзнете за лічильником. І добитися нормативного тепла буде складно, тому що виконавець буде кивати на обслуговуючу організацію і доводити, що параметри теплоносія на вході в будинок в нормі, а проблема або в самій будівлі, або в балансуванні. 

Рекомендую споживачам викликати комісії, фіксувати порушення актами, вимагати від виконавця даних про температурний графік і наявність шайб, а далі по ситуації – скаржитися. Тільки за минулий опалювальний період Держспоживслужба примусово зобов'язала тепловиків зробити перерахунки за опалення споживачам на 5,3 млн. гривень. 

 

Андрій Ведмідь

джерело: blog.liga.net

 
Коментарі (0)
Loading...

загрузка...
 
Loading...