ГоловнаВибір редакціїПрезидент ударив єдиним тарифом по падаючому рейтингу 

Президент ударив єдиним тарифом по падаючому рейтингу 

Рішення, які були прийняті на розширеному засіданні Кабінету міністрів на минулому тижні, кардинально змінюють напрямок державної політики в питанні реформування сфери житлово-комунального господарства. Якщо хочете, замість реформи, згідно якої рухалися спочатку, по суті, була оголошена нова рефор

Рішення, які були прийняті на розширеному засіданні Кабінету міністрів на минулому тижні, кардинально змінюють напрямок державної політики в питанні реформування сфери житлово-комунального господарства. Якщо хочете, замість реформи, згідно якої рухалися спочатку, по суті, була оголошена нова реформа. Це легко зрозуміти, проаналізувавши, як тему тарифів ще рік тому подавав сам Президент і його команда. 

У ході свого Послання до українського народу в червні 2010 року Віктор Янукович наголосив про необхідність зміни діючого порядку тарифоутворення та регулювання тарифів. «Ми повинні кардинально змінити підходи до енергоспоживання. Це стосується запровадження економічно обґрунтованих тарифів, які повинні базуватися на скороченні витрат на виробництво комунальних послуг та які мають встановлюватися незалежним регулятором. Треба скасувати перехресне субсидування, поступово переходячи на оплату послуг за реальними цінами з паралельним введенням чіткої адресної допомоги найменш захищеним громадянам», - відзначив рік тому Голова держави. 

Цей же підхід простежується і в Програмі економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». У розділі, присвяченому реформі житлово-комунального господарства, наведено ряд заходів, які необхідні для рентабельного функціонування підприємств галузі: передача функції регулювання тарифів на центральний рівень шляхом створення єдиного регулятора; планомірне приведення тарифів до економічно-обгрунтованих; посилення адресності соціальної підтримки населення. 

При цьому терміни виконання окремих завдань Програми прописані дуже чітко. Якщо передача функцій регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги єдиному національному регулятору була запланована на кінець 2011 року, то приведення тарифів на економічно обґрунтований рівень було обіцяно до кінця 2012 року.

На минулому тижні країні дали зрозуміти - реформування такої делікатної для влади теми, як житлово-комунальне господарство, піде в рамках прополітичних рішень. Саме політичною складовою пояснюються прийняті Кабміном рішення. Цікаво, що безпосередньо в середу мало хто розумів, що ж сталося - інформаційний потік був «збитий» у бік звільнень Віце-прем'єр-міністра - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Віктора Тихонова і його Першого заступника Юрія Хіврича. Але вже в четвер Перший віце-прем'єр-міністр - міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв пояснив ситуацію і з незворушним виглядом розповідав про шляхи реформування галузі.

Перше, що підкреслив Андрій Петрович, це системність підходу. Він виділив дві складові, завдяки яким підприємства паливно-енергетичного комплексу та житлово-комунального господарства підійдуть до опалювального сезону 2011-2012 р. фінансово оздоровленими і «інвестиційно привабливими». Останнє визначення найбільш важливе - використавши його, Клюев заявив про остаточні цілі влади щодо галузі. Двома ланками одного ланцюга виявилися затверджена в середу єдина методологія формування тарифів на житлово-комунальні послуги і списана народними депутатами в травні 52-мільярдна заборгованість підприємств ПЕК і ЖКГ за спожитий газ і електроенергію. 

Методологія, за словами Клюєва, дозволить вже до осені ввести єдині тарифи на послуги по всій країні. Причому на прохання журналістів уточнити, що саме мається на увазі, - єдиний тариф виробників по відношенню до виконавців або ж єдині суми безпосередньо в платіжках, - Андрій Петрович пояснив, що єдиний підхід буде стосуватися всіх, у тому числі і виконавців послуг. І навіть, якщо чиновник дещо наплутав через незнання специфіки галузі, в його відповіді досить виразно простежується головна установка «зверху».

Разом з тим, єдині тарифи аж ніяк не стануть економічно обґрунтованими. Політична доцільність змушує владу миритися з непередбаченими мільярдними витратами держбюджету. Так, Перший віце-прем'єр не приховував, що якщо собівартість тарифу з об'єктивних причин перевищить встановлену єдину планку, держава покриє різницю з держбюджету. Тільки на послуги водовідведення та холодного водопостачання, зі слів Клюєва, в бюджеті-2012 року буде передбачено близько 800-900 млн грн. Додатково кілька мільярдів, судячи з усього, доведеться виписати і на тепло. 

До речі, перед початком розширеного засідання Кабміну більшість присутніх схилялися до вирівнювання тарифів з залишенням «коридору» в 10%-15%, в залежності від специфіки конкретного регіону і ступеня зношеності основних засобів конкретного підприємства, що безпосередньо впливає на собівартість виробництва послуги. Цієї точки зору дотримувалися, в тому числі, і колишній профільний міністр Віктор Тихонов, і голова Київської міської державної адміністрації Олександр Попов.

Ще однією найважливішої урядовою новацією є створення регіональних компаній у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, а також у сфері теплопостачання. У пояснювальній записці до відповідної урядової постанови окреслена проблема, яка спонукала чиновників до створення таких компаній: «Такий шлях вибраний через те, що в даний час у більшості регіонів України існують окремі невеликі підприємства водо-, теплопостачання та водовідведення, ефективну роботу яких  забезпечити складно. Навпаки, їх укрупнення через створення регіональних компаній дозволить досягти ефекту «економії на масштабах» і проводити єдину технічну та тарифну політику в масштабах регіону». Регіональним компаніям будуть передані у підпорядкування всі підприємства, що забезпечують населення теплом і водою. 

Однак у випадку з регіональними компаніями, єдині тарифи і оптимізація витрат на виробництво, схоже, відходять на другий план. Ще в березні заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Григорій Семчук розповів журналістам про головне завдання таких компаній, які тоді він називав просто - керуючі. Фактично - це приватизація галузі та продаж стратегічних підприємств через механізм довгострокової концесії. Адже передача окремо взятого теплопостачального підприємства або водоканалу в концесію на 49 років - це практично передача активу у власність. 

«Жодна країна світу не реформувала житлово-комунальну сферу тільки за рахунок бюджетів всіх рівнів та за рахунок тарифів для населення. Без залучення приватного капіталу ми реформу в цій галузі не проведемо. Так ось, при створенні такої компанії (регіональної керуючої компанії - ред.), - а вона капіталізована, вона стає цікавою на ринку, - одразу з’являється інвестор», - сказав три місяці тому Г. Семчук. 

Таким чином, для чиновників окремих владних кабінетів розширене засідання Кабінету міністрів і ті рішення, які були на ньому прийняті, навряд чи стали несподіванкою. Плани держави щодо галузі були оформлені вже до весни поточного року. Інша справа, що нахил до політичного фактору при формуванні загальнодержавної тарифної політики, мабуть, схвалювали не всі. Але як би там не було, відтепер на чолі реформи житлово-комунального господарства став Андрій Клюєв, який, схоже, сумнівів на цей рахунок не має. 

Сантарович Андрій, спеціально для ІА «Україна Комунальна».






 
Коментарі (0)