ГоловнаІнтерв’юАльтернативна енергетикаТернопіль: ЖКГ виживає майже без державної підтримки

Тернопіль: ЖКГ виживає майже без державної підтримки

Як Тернопіль дає собі раду з транспортним забезпеченням. Особливо – з пільговим перевезенням? Адже державні дотації так досі й не доходять до транспортників. Справді, у Тернополі існує така проблема. Державні дотації ми, на жаль, отримуємо не в повному обсязі. Утім, цьогоріч ми розробили нову

Як Тернопіль дає собі раду з транспортним забезпеченням. Особливо – з пільговим перевезенням? Адже державні дотації так досі й не доходять до транспортників.
Справді, у Тернополі існує така проблема. Державні дотації ми, на жаль, отримуємо не в повному обсязі. Утім, цьогоріч ми розробили нову транспортну мережу, в чому нам допомогли фахівці зі Львівського університету. Окрім цього, ми дуже вдало провели конкурс на транспортні маршрути. Тролейбуси й автобуси тепер їздять новою мережею. Було запроваджено нові правила, згідно з якими в кожному маршрутному таксі дозволено перевозити шістьох пільговиків. Крім того, всі пільговики їздять безкоштовно в тролейбусах і в 21-му соціальному автобусі. Загалом соціальні автобуси і тролейбуси покривають основні магістральні напрямки в Тернополі, що становить понад 40% всього транспортного потоку в місті.

Як вдається зберігати соціальні маршрути?
У Тернополі вартість соціального маршруту найнижча в Україні. Він коштує 1 грн 25 коп., тоді як у райцентрах Тернопільської області проїзд коштує 2 грн. Зберегти цей тариф вдалося лише завдяки тому, що ми знайшли компроміс між владою та перевізниками відносно умов здійснення перевезень.

Яка ситуація з ремонтом доріг у Тернополі? Доводиться їх проводити за міські кошти чи держава допомагає?
На сьогодні ми не отримали жодної копійки з держбюджету на ремонт доріг. Усі ремонти відбуваються виключно за кошти міського бюджету. Нині ми проводимо поточний ремонт міських доріг та міжбудинкових проїздів і дворів. Щодо капітальних ремонтів, то лише зараз оголошено тендерну процедуру, ремонт розпочнеться наступного місяця. Ми оголосили тендер лише у межах тих коштів, які має міський бюджет, а це незначна сума порівняно з потребами. На жаль, державних коштів, які ми мали отримати як акцизні збори від продажу нафтопродуктів, досі немає. Тому тендери щодо серйозних ремонтів ми не в змозі проводити.

Якщо минулого року Тернопіль отримав 16 млн грн транспортного податку, які спрямовували на ремонт і утримування доріг, то цього року цей платіж скасовано – кошти находять до державного бюджету, а вже звідти мали б вертатися до області й міста. Досі ми цих коштів не отримали, але, згідно з розпорядженням обласної адміністрації і відповідно до тієї суми, яку виділено на область, місто отримає лише 10 млн замість попередніх 16-ти.

Чи розпочалася вже реконструкція аеропорту?
Аеропорт є комунальною власністю облради. На сьогоднішній день траса повністю готова до прийому літаків. Але, на жаль, тут здійснюються виключно чартерні рейси, тобто регулярних рейсів немає. Реконструкції потребує саме приміщення аеровокзалу.

Нині місто готове фінансово долучитися до проведення цієї реконструкції, є інвестори, готові вкласти у це кошти. Єдиною проблемою залишається залучення сюди регулярних авіарейсів. Як тільки це відбудеться, воно стане автоматичним поштовхом для реконструкції аеровокзалу. Це дасть і нові надходження, і автоматично зацікавить туристів. Адже, знаючи специфіку перетину кордонів, багато хто бажав би скористатися авіатранспортом.

Варто також зазначити, що у всій Західній Україні немає аеропорту, який би надавав послуги карго, тобто, вантажні перевезення. Враховуючи наше вигідне логістичне розташування, було розроблено навіть цілий інвестиційний проект по створенню логістичного центру на базі Тернополя, де ми могли б поєднати в радіусі трьох кілометрів аеропорт, залізничну гілку, автовокзал для надання транспортних послуг.

Повернімося до міського господарства. Вдалося щось змінити на краще в роботі ЖЕКів, чи люди й досі нарікають на них?
Нарікання мешканців є. Якби ми нині провели опитування, чим найбільше незадоволені тернополяни, то більшість відповіла б: роботою ЖЕКів. Нині в місті з 19 ЖЕКів лише чотири є приватними. І досі зроблено все так, щоб комунальні контори збанкрутували. Фактично послуги надають приватні підприємці й приватні підприємства, які ми умовно називаємо ЖЕКами.

Мешканці здебільшого нарікають на погану якість ремонтів фасадів і дахів або на їхню відсутність. Нам вдалося зменшити вдвічі скарги на неякісне прибирання. Приміром, коли ЖЕК неякісно здійснює прибирання, то складається акт претензії, на основі якого робиться перерахунок. За ці кілька місяців перерахунки зменшилися вдвічі. Це свідчить про те, що якість прибирання покращилася. Поруч із тим у зимовий період було багато нарікань на лід біля будинків. Ми поінформували і комунальників, і мешканців, що з трьома ЖЕКами, які працюватимуть найгірше, ми розірвемо угоди на прибирання й передамо їх іншим, що працюють краще. З одним із ЖЕКів ми це вже зробили. І що прикро: це був ЖЕК, який працював у центральній частині міста. Як показали акти ревізії КРУ, кошти цієї контори спрямовувалися не на ремонт і придбання матеріалів, а на інші цілі.

Зараз ми збираємо інформацію на спеціальний номер телефону 1580, який діє цілодобово. Тернополяни мають можливість зателефонувати й розповісти про свої проблеми, висловити скарги і претензії. Окрім того, відділ комунального господарства веде свій моніторинг роботи ЖЕКів. Виявивши, який ЖЕК найгірший, ми знову будемо ставити питання про розірвання з ним угоди й передачу будинків на обслуговування іншому ЖЕКу. Я думаю, якщо протягом року 3-4 ЖЕКи втратять свій «бізнес», це стане добрим прикладом для інших.

Крім того, міський голова проводить об'їзд дворів будинків. Це теж має ефект. Як би ми не тримали це в таємниці, ЖЕКи про це дізнаються й намагаються прибрати ще до приїзду міського голови. Й люди потім нам дякують, просять частіше приїжджати. Інколи об'їзд здійснює не сам голова, а бере із собою всіх працівників комунальних служб, всіх ЖЕКів. Тоді в них виникає сором один перед одним, коли в когось виявляється краще прибрана територія, в когось гірше.

Для міста краще співпрацювати з приватним чи комунальним ЖЕКом?
Європейська практика показує, що все ж з приватником працювати краще...

А Ваша практика?
На сьогодні нам теж легше працювати з приватником. Поясню чому: на жаль, комунальні підприємства, які ще діють у Тернополі, вважають, що з міському бюджету їм мають виділятися кошти на утримання. Це неправильна психологія. Комунальне підприємство – це суб'єкт господарювання, створений для отримання прибутку. Воно має надавати якісні послуги населенню і за це отримувати кошти. Приватник же сам максимально економно розраховує свої витрати, щоб заробити. Він переживає за якісне надання послуг, бо в нього можуть відібрати його територію обслуговування.

А розривали Ви угоду з комунальними чи приватними ЖЕКами?
Одна угода розірвана з комунальним підприємством, зараз готується розрив із приватним.

Упродовж якого часу утворилися приватні ЖЕКи?
Протягом останніх чотирьох років.

Львів уже вийшов на цілодобове водопостачання. Яка зараз ситуація з цим у Тернополі?
Холодну воду постачаємо цілодобово. На жаль, ми ще не можемо забезпечити щоденне цілодобове постачання гарячої води. Це зараз головна проблема, з якою ми працюємо. У нас є конкретний план дій, ми ведемо переговори з ЄБРР, уже маємо підписані попередні угоди. І з 1 червня в Тернополі працює данська компанія на замовлення ЄБРР як експерт із тих запропонованих нами програм. Ми хочемо отримати фінансовий ресурс для проведення модернізації системи теплопостачання. Упродовж 14 днів ми отримаємо від експертів кінцевий варіант найвигіднішої, оптимальної пропозиції, як це робити. І далі піде фінансування з коштів ЄБРР.

По-перше, ми хочемо забезпечити цілодобове постачання гарячої води. По-друге, ми хочемо також досягнути максимальної економії, при цьому забезпечивши повноцінне теплопостачання соціальної сфери – дитсадочків, шкіл, лікарень.

І, звичайно, важливим є якісне надання послуг тепла населенню. У нинішній системі, коли йде постачання тепла від котельні довгим шляхом по трубопроводу до населення, виникають, звичайно, втрати. Люди не задоволені і послугами, й тими коштами, які змушені платити. Саме тому в Тернополі за минулі роки майже 35% населення перейшло на індивідуальне опалення. Це створює проблеми для теплокомуненерго, адже в будинку є і споживачі, яких обслуговує підприємство, і ті, що мають індивідуальне опалення. А витрати теплокомуненерго залишаються такими ж, як і раніше. Якщо ж ми зможемо користувачам центрального опалення надати такі ж комфортні умови, то вони не стануть переходити на індивідуальне опалення, бо не буде змісту витрачати зайві кошти.

У багатьох містах України, зокрема у Львові, тривають гострі дискусії щодо тарифів на теплопостачання, серед іншого – щодо доцільності існування двоставкового тарифу. А які тарифи діють у Тернополі?
У Тернополі діє двоставковий тариф. Я вважаю, що це дуже правильно. Люди мають можливість економити, менше платити в літні місяці, натомість на період споживання тепла їхня плата збільшується. При цьому вони можуть отримати субсидії з бюджету на цю різницю. Якщо порівнювати тарифи на теплопостачання Тернополя, наших міст-сусідів і загалом по Україні, то ми йдемо на рівні нижче середнього за вартістю тарифу. Він не є в нас завищеним, як може здаватися в інших містах. Але не хочу однозначно коментувати, оскільки в кожному місті може бути інша система теплопостачання, і ми не можемо знати, як визначається ціна. Зрештою, ціну встановлює НКРЄ, а не кожне місто самостійно. Рівень оплати доволі добрий. Сьогодні можна сказати, що в нас оплата теплопостачання йде на рівні 102%. Стосовно послуг за водопостачання оплата теж дуже добра: на рівні 95-96%.

Однією з проблем міста є те, що в нас досі немає станції знезалізнення води. Ми вже підготували потрібну документацію. Сьогодні маємо попереднє погодження, що Тернопіль потрапляє в державну програму «Питна вода». А це означає, що вже цього року місто отримає перший транш на впровадження системи знезалізнення. Загалом цей проект коштує 61 млн грн. Ми сподіваємося, що як мінімум третину грошей ми отримаємо цього року, щоб провести підготовчі роботи, поставити перші блоки фільтрації.

Джерело - ZAXID.NET

 
Коментарі (0)