ГоловнаВибір редакціїГазопостачанняУкраїнська ГТС: на Схід чи на Захід?

Українська ГТС: на Схід чи на Захід?

Україні вже найближчим часом доведеться обирати між інтеграцією до європейського енергетичного ринку або ж створенням консорціуму з «Газпромом».

Реформуючи свій енергетичний сектор з метою включення до європейського ринку, Україна ще не пройшла «точку неповернення» і легко може завернути у бік енергетичної інтеграції з пострадянськими країнами. Остаточний вибір Києву доведеться зробити вже у найближчі місяці.

Польський експерт у сфері енергетики Гжегош Громадський зазначає, що останнім часом дедалі виразніше простежується тенденція перетворення України з транзитера газу у його споживача. У цьому зв'язку пан Громадський бачить для нашої країни три можливих сценарії розвитку подій, інформує «Deutsche Welle».

Згідно з першим – Київ рішуче проводить реформу енергетичної сфери, приєднується до Третього енергопакету ЄС, а також стає повноправним членом єдиного європейського енергоринку. Другий сценарій - створення газотранспортного консорціуму з Росією і подальша інтеграція в структури Митного союзу за прикладом Білорусі. Третій сценарій – Київ зберігає свій нинішній статус, залишаючись між ЄС та Росією. Але оскільки «Україна стрімко втрачає свій транзитний козир», цей варіант видається експерту нереалістичним. «Часу для маневру в Києва залишається мало. Вибір енергетичної стратегії України - питання лише кількох місяців», - переконаний експерт.

Читайте також: Українську ГТС модернізують лише на словах

Директор енергетичних програм українського центру «Номос» Михайло Гончар зазначає, що у 2012 році «Газпром» імпортував на європейський ринок 113 млрд куб м газу, тоді як Норвегія – 107 млрд куб м. «Це означає, що маленька Норвегія вже цього або наступного року обійде велику Росію в постачанні газу на європейський ринок», - прогнозує експерт.

У такій ситуації, за його словами, істотну конкурентну перевагу «Газпрому» може дати українська газотранспортна система. Особливо її підземні газосховища на самому кордоні з ЄС, які дозволяють забезпечувати газом європейців у пікові періоди споживання газу в зимові холоди. Втім, це лише одна з причин того, чому Москва хоче взяти під контроль українську ГТС, вважає пан Гончар.

Він нагадав, що окрім транзиту газу до країн Євросоюзу, українською ГТС також постачається паливо ключовим українським промисловим підприємствам. «Створення двостороннього консорціуму з Росією чи передача української ГТС в оренду «Газпрому» означає, що Москва отримає повний контроль над українською економікою, і Київ буде автоматично втягнутий у Митний союз, а відтак і в Євразійський союз», - вважає Михайло Гончар.

Читайте також: Уряд звинуватили у розкраданні держмайна

У свою чергу, екс-голова Фонду державного майна Олександр Бондар, коментуючи законопроект Кабміну №2637 про приватизацію ГТС, припускає, що між Україною та Росією вже існують конкретні домовленості з приводу створення консорціуму, повідомляє «Gazeta.ua».

«Перше питання - це підготовка консорціуму і здача в оренду української ГТС, яка зараз заборонена деякими законодавчими актами. Швидше за все, є домовленості з Росією і зараз влада знімає перешкоди для створення консорціуму, який буде експлуатувати ГТС, або ж візьме її в оренду чи концесію», - заявив експерт.

Коментуючи зміну пункту у статті 44 закону «Про нафту і газ», яким пропонується у частині третій слово «державне» виключити, експерт зазначив, що якщо ГТС буде перетворена у спільне підприєство (СП), або ж консорціум, то вона не матиме державної форми права власності. За його словами, це робиться для того, щоб не продавати ГТС за гроші, а за міжнародним договором віддати Росії.
«Просто віддати. У міжнародному договорі можуть бути якісь умови, чи то надання кредиту, чи то погашення заборгованості. Факту продажу не буде. Просто за міжнародною угодою передається частина. За такою ж схемою свою ГТС віддавала Росії Білорусь», - резюмував експерт.

 
Коментарі (0)