Нюанси, пов'язані з новими вимогами, пояснив в ефірі hromadskeradio.org координатор напрямку поводження з відходами організації EcoTown Ігор Дівчур.
-Дійсно ми тепер зобов'язані сортувати відходи?
-Дуже важливо сказати про деякі моменти, які внесуть ясність. По-перше, норма закону про відходи стосується тільки заборони на поховання неперероблені відходів. Дуже важливо розуміти, що в ланцюжку поводження зі сміттям, коли ми викидаємо у відро для сміття пластик, папір, скло, органічні відходи, відходи від цукерок, є сортування сміття та є окремий процес переробки. Законодавство ці два процеси розділяє: сортувати - це значить розділити по фракціям, переробити - це коли з цього сміття ми отримуємо інший продукт, наприклад, з поліетилену - бітум, зі скла - тротуарну плитку. І лише ті відходи, які утворюються в процесі переробки цього сміття, підлягають похованню.
Ця норма стосується в першу чергу операторів ринку, які надають послуги населенню на вивезення сміття, і власників полігонів, як комунальних, так і приватних. Тобто тепер перевізник сміття на полігон повинен надати документи, що він привіз перероблене сміття
Норма закону про відходи стосується тільки заборони на поховання неперероблені відходів.
-І яким чином довести, що він перероблений?
-Це питання на сьогодні є основним: у нас немає відповідних потужностей на переробку сміття, та й у нас немає під цю норму підзаконних актів, тобто механізму контролю, штрафів або інших адміністративних заходів, щоб якось контролювати процес вивезення переробленого сміття.
-Якщо непеработанний сміття не можна тепер привозити на полігони, а переробляти його ніде, чи не виникає небезпека, що його просто не будуть вивозити і він буде накопичуватися у дворах?
- Я думаю, що такої небезпеки немає, тому що послуга з вивезення сміття - це комунальний платіж. У тому, щоб вивозити сміття зацікавлені органи місцевої влади та мери міст.
Ця норма стосується в першу чергу операторів ринку, які надають послуги населенню на вивезення сміття, і власників полігонів, як комунальних, так і приватних
-Звідки в інформаційному полі взялася картина, що якщо люди не будуть сортувати сміття, їм доведеться платити штрафи?
- Я думаю, що це пов'язано з тим, що сортування рівняють з переробкою. Тут йдуть просто маніпулятивні моменти.
-Кому вони вигідні?
- Я думаю, що вони в першу чергу вигідні тим, хто не зацікавлений в створенні ринку переробки сміття.
-Це які компанії можуть бути?
-Тут важливо розуміти, що сміття - це завжди компетенція мерії, органу місцевої влади. І тут я вважаю важливим дивитися саме з позиції мерів міст, тих, з кого завжди запитають. Тому що, якщо не вивезли сміття з-під будинку, люди прийдуть до мера і запитають з нього. Тому органи місцевої влади зацікавлені створювати ринок переробки та знаходити шляхи вирішення цього питання. А питання завжди буде стояти в економічній площині. Хто буде платити за переробку сміття? На сьогодні йдуть дискусії, чи будуть це комунальні платежі, в середньому + 300-500 грн., На що в сьогоднішніх умовах жоден мер не піде, або ми запропонуємо інші економічні механізми. Наприклад, якщо це буде отримання електроенергії і тепла за зеленим тарифом.
У нас немає відповідних потужностей на переробку сміття, та й у нас немає під цю норму підзаконних актів
-Суму 300-500 грн. муситимуть платити одна сім'я додатково на місяць за переробку?
-Це ми говоримо за тонну переробки. Тобто для людей це буде, наприклад, на місяць +75 грн. З огляду на, що зараз за вивезення та захоронення сміття в Києві зараз платять 10 грн.
-Тобто в п'ять разів може вирости тариф. Але це поки не прийняте рішення, і кожна мерія вирішуватиме питання по-своєму?
-У нас за чинним законодавством Нацкомісія регулює тарифи на міста з населенням від 100 тисяч або переробка сміття від 50 тисяч тонн на рік. Все, що менше ста тисяч - це компетенція органів самоврядування.