ГоловнаПублікаціїТранспортВодіям готують «палиці в колеса»

Водіям готують «палиці в колеса»

Замість обіцяної відміни автопарковочного збору в Україні можуть відновити скандальну норму про блокування автомобілів при порушенні правил парковки. І це не єдиний сюрприз для автовласників.
Збір за місця для паркування транспортних засобів вистояв. З січня 2015 року замість 9 розрекламованих Кабміном податків і зборів в Україні діє 11 податкових платежів. Один з двох «надпланових» - збір за місця для паркування. У депутатів не піднялися руки його скасувати, як і туристичний збір. 
 
У первісному варіанті урядового проекту закону про внесення масштабних змін в Податковий кодекс автопарковочний збір, дійсно, був відсутній. Він відновлений в процесі коригування документу. Єдина відмінність нового-старого збору - зміна номеру статті Податкового кодексу, якою регулюється його сплата. В іншому все як і раніше. 
 
Однак, роль автопарковочного збору у наповненні місцевих бюджетів мізерна. Навіть у великих містах, де багато парковок, а автомобільні затори - буденність. «Торговий» збір, тобто збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності, українським містам приносив більше. Але його депутати скасували, а збір за місця для паркування залишили. Навіщо - загадка. 

Не збір, а сльози

У структурі місцевих бюджетів на частку автопарковочного збору припадає менше 1%. Правда, в плані адміністрування це дуже простий платіж: і ставку збору, і базу оподаткування, і платників встановлює і визначає місцева влада. При цьому кількість платників обмежена. Так, у Києві платник збору всього один - КП «Київтранспарксервіс». Розрахувати, скільки це підприємство має заплатити в бюджет - не проблема. В інших містах ситуація схожа. 
 
 
Наприклад, у бюджеті Києва на 2014 рік такі надходження були заплановані в 30 млн грн. У бюджеті Одеси на 2014 рік доходи від автопарковочного збору оцінені в 15,2 млн грн - 0,76% загального фонду без трансфертів, в бюджеті Чернігова на минулий рік - 468,7 тис. грн - 0,08% власних і закріплених доходів. 
 
Причому для наповнення місцевих бюджетів не обов'язково стягувати збір за місця для паркування. Так, розробники концепції програми розвитку єдиного паркувального простору у Києві, презентованої у переддень Нового року, запропонували кілька варіантів реформування паркувальних платежів: зменшити мінімальну ставку збору до 0,01% від розміру мінімальної заробітної плати або зовсім замінити платою за оренду земельних ділянок. Законотворці вирішили залишити все як є. 

Кого візьмуть в штрафники?

Втім, те, що податкова реформа-2015 обійшла стороною автопарковочний збір, не виключає зміни правил паркування. Наприкінці грудня у Верховну Раду поданий депутатський проект №1627 «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо правил паркування транспортних засобів». Самих правил паркування він не змінює, а от відповідальність за їхнє порушення суттєво посилює. На думку розробників проекту, діючі заходи впливу на автовласників недостатні, а боротися з порушенням правил паркування необхідно, так як порушники «обкрадають» місцевий бюджет, загрожують безпеці дорожнього руху і ускладнюють благоустрій міст. 
 
У Проекті №1627 два ключових положення - розширення сфери застосування штрафів за порушення правил паркування та відновлення норми про тимчасове блокування автомобілів на майданчиках для паркування. 
 
Нагадаємо, автопарковочні штрафи в Україні діють понад півроку. Вони встановлені Законом №1283-VII від 29 травня 2014 року, який доповнив Кодекс України про адміністративні правопорушення спеціальною «автопарковочною» статтею 152. За неоплату паркування нею встановлено штраф у 136-204 грн. 
 
Однак, дія цієї статті поширюється лише на майданчики для платного паркування обладнані паркоматами або автоматичними в'їзними і виїзними терміналами. Це робить її відірваною від життя, адже таким обладнанням багаті далеко не всі парковки, і в найближчому майбутньому ситуація не зміниться. Навіть у Києві паркомати - екзотика, а в масштабах країни їх «недокомплект», за найскромнішими підрахунками, перевищує 2 тис. одиниць. 
 
До того ж, з моменту внесення останніх змін в Правила паркування в червні 2014 року, обладнання майданчиків паркоматами - не догма. У операторів з'явилася альтернатива: вони мають право обладнати майданчик інформаційними знаками про можливість та порядок надання послуги «мобільне паркування».
 
Одним словом, штрафи за неоплату паркування на сьогодні діють більше в теорії, ніж на практиці.
 
Розробники Проекту №1627 запропонували радикальне рішення - штрафувати всіх водіїв або власників автомобілів, не оплатили паркування на платному майданчику, незалежно від її технічної оснащеності. Паралельно проект максимально спрощує оформлення штрафів. Причому обов'язок водія сплатити парковку прямо вказано в законі. Відповідну поправку проект вносить до статті 16 Закону «Про дорожній рух», якою встановлено основні права і обов'язки водіїв транспортних засобів. 
 
Не забули розробники і про статті 152 КУпАП. З неї вилучається згадка про паркомати і термінали. 
 
На довершення до всього проект дозволяє штрафувати неплатників заочно і без складання протоколу - якщо порушення зафіксовано за допомогою фото-, відеозйомки або технічних засобів, що здійснюють автоматичний запис. У цьому разі постанову про застосування штрафу розробники пропонують виносити без участі порушника - за аналогією з відеоконтролем за дорожнім рухом. Якщо ж на запису не можна буде ідентифікувати водія-порушника, штраф доведеться заплатити власнику автомобіля. 

Стояти на місці!

Що стосується блокування автотранспорту на парковках, Проект №1627 не просто відновлює скандальну норму, а піднімає її на новий рівень - законодавчий. Поправками до Закону «Про дорожній рух» розширюються повноваження міських, районних та сільських рад. Вони наділяються правом приймати рішення про тимчасове блокування автомобіля та застосування технічних засобів для обмеження руху при здійсненні контролю за дотриманням правил паркування. 
 
Аналогічні проект вносить поправки в Закон «Про місцеве самоврядування в Україні». Коригується і КУпАП: блокування автомобілів на майданчиках допускається у двох випадках - при неоплаті паркувальних послуг і при парковці на місці, призначеному для безкоштовного розміщення автомобілів пільговиками. При цьому право на блокування надається «посадовцям, уповноваженим на це виконавчим органом сільської, селищної, міської ради». Кого місцева влада буде наділяти такими повноваженнями, можна лише здогадуватися. Але найбільш ймовірні претенденти - представники операторів парковок.
 
Так що, по суті, мова йде про реінкарнацію пункту 31 Правил паркування, вилученого у минулому році.
 
Нагадаємо, до липня 2014 року Правила паркування дозволяли операторам блокувати автомобілі в разі повної або часткової несплати вартості послуг з паркування. Щоправда, чотири останні роки ця норма перебувала в «замороженому стані», а суди тричі констатували, що блокування автомобілів на парковках - пряме порушення статті 41 Конституції україни та статті 319 Цивільного кодексу України, які гарантують власникам право здійснювати зі своїм майном будь-які дії, що не суперечать закону.
 
Тепер блокування може знайти «друге дихання». Більш того, КУпАП дозволяє блокувати транспорт на термін до 3 діб. Якщо Проект №1627 буде прийнятий, дія цього пункту автоматично пошириться й на порушників правил паркування.

Про операторів подбали 

А ось для операторів парковок розробники приготували кілька приємних сюрпризів. Посадовим особам, уповноваженим виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, проект дозволяє розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати штрафи. Так як у проекті не конкретизовано місце роботи таких осіб, ймовірна передача повноважень операторам.
 
Разом з тим, розробники проекту не запропонували штрафувати операторів за необладнання майданчиків для платного паркування паркоматами і терміналами або іншими засобами контролю за оплатою послуг. Зараз це загрожує штрафом у 510-680 грн, хоча сама норма спірна. За відсутності паркомата з літа 2014 року штрафувати, як мінімум, некоректно. А про альтернативні засоби контролю оплати Правила паркування не згадують. 
 
Проект №1627 пом'якшує діюче формулювання. Він пропонує штрафувати операторів за неоснащение майданчиків для паркування відповідно до вимог законодавства. 
 
Залишається додати, що не всі «автопарковочні» пропозиції депутатів вписуються в діючі Правила паркування. Так, зараз при неоплаті послуг з паркування повинен складатися протокол про порушення посадовою особою місцевого органу влади, а порушення повинно бути зафіксоване з допомогою фотографування або в базі даних захищеної комп'ютерної системи. 
 
Тому прийняття Проекту №1627 без паралельного коригування Правил паркування на практиці може призвести до непорозумінь. Хоча кого в Україні цим можна здивувати?
 
Валентин Хорошун, спеціально для ІА «Україна Комунальна»
 
Коментарі (0)