ГоловнаВибір редакціїАльтернативна енергетикаХто нагляне за комунальними підприємствами?

Хто нагляне за комунальними підприємствами?

Наприклад, за останні роки внаслідок вкрай недостатнього фінансування капітального ремонту житлового фонду (8-10% від потреби) погіршився технічний стан житла: кожен третій будинок потребує капітального чи поточного ремонту. В сфері підприємств комунальної теплоенергетики близько 60% котелень вже ві

Наприклад, за останні роки внаслідок вкрай недостатнього фінансування капітального ремонту житлового фонду (8-10% від потреби) погіршився технічний стан житла: кожен третій будинок потребує капітального чи поточного ремонту.

В сфері підприємств комунальної теплоенергетики близько 60% котелень вже відпрацювали свій нормативний термін, а на 38% котелень експлуатуються малоефективні та застарілі котли з низьким ККД, що обумовлює значні втрати палива.

Аналіз технічного стану водопровідно-каналізаційного господарства засвідчує, що кризовий стан цієї підгалузі також поглиблюється: рівень втрат води у мережах зріс з 29,8% до 34,5% від обсягів відпущеної споживачам води. Найвищий рівень втрат допущено у місті Севастополі (79,9%), Закарпатській (59,4%), Чернівецькій (59,2 %), Одеській (58,2%), Харківській (56,8%) областях. Більше половини міст (55%) з населенням понад 100 тис. людей забезпечуються питною водою за графіком. У 260 населених пунктах близько 17% питної води від загального обсягу за окремими фізико-хімічними показниками не відповідає вимогам чинного стандарту. Приблизно 40% існуючих очисних потужностей потребують відновлення.

На сучасному етапі функціонування системи житлово-комунального господарства України стало очевидним те, що існуюча форма управління підприємствами, що надають житлово-комунальні послуги, а це здебільшого комунальні унітарні підприємства, засновані міськими чи обласними радами, які керуються одноосібно директорами, начальниками, іншими керівниками, не відповідає сучасним реаліям економічного життя країни. Не дає можливості територіальним громадам як власникам майна, яким управляє та користується комунальне підприємство, в повній мірі здійснювати права власника та зробити хоч трошки прозорим та зрозумілим для громади процес формування тарифів на підприємствах та контролювати витрачання коштів керівниками комунальних підприємств.

Адже не секрет, що в більшості своїй кошти комунальних підприємств витрачаються на цілі, яких і близько не має в фінансовому плані діяльності підприємства. Затвердження останнього місцевими та обласними радами є простою формальністю. Цифри та розрахунки цього плану не відповідають економічним реаліям сьогодення.

Проаналізувавши економічну та фінансову ситуацію підприємств ЖКГ, стан основних засобів, структуру підприємств, чинне законодавство, зокрема, господарське та цивільне, видається доцільним запропонувати в якості одного зі шляхів здійснення контролю за діяльністю підприємств ЖКГ зміну структури управління комунальними підприємствами за рахунок створення наглядових рад з представників громадськості та політичних партій, що не заборонено законодавством та практикується в декількох містах України.

Відповідно до загального розуміння господарського законодавства України наглядова рада – це орган юридичної особи, створений з метою контролювання та регулювання діяльності виконавчого органу або керівника юридичної особи.

І хоча в ст.78 Господарського кодексу України прямо не зазначена можливість створення наглядових рад на комунальних унітарних підприємствах, з огляду на норми ст.8 Цивільного кодексу України, яка проголошує можливість регулювання правовідносин за допомогою такого юридичного інструменту, як аналогія права, створення наглядових рад на комунальних підприємствах є правомірним та законним.

Які функції доцільно включити до повноважень наглядових рад на комунальних підприємствах? Перш за все, це функція контролю за ефективним використанням майна, грошових коштів комунального підприємства, які знаходяться в його господарському віданні.

Другим важливим повноваженням може бути здійснення контролю за виконанням фінансового плану та витрачанням коштів комунального підприємства відповідно до нього.

Третім повноваженням, за відсутності якого роль наглядової ради нівелюється, видається право наглядової ради вносити питання про звільнення керівника підприємства за невиконання фінансового плану та необґрунтоване витрачання коштів на розгляд відповідної місцевої ради, а також право дорадчого голосу при вирішення питань закупівель матеріалів, робіт, послуг за кошти комунального підприємства.

Для того, щоб ефективно використовувати надані повноваження наглядова рада повинна мати у своєму складі не тільки і не стільки представників органів місцевого самоврядування та політичних сил, представлених у місцевій раді, які з високою долею ймовірності можуть перетворити наглядову раду на театр політичних баталій або не черговий бюрократичний орган. До її складу мають увійти фахівці: економісти, юристи, бухгалтери та аудитори, які не є чиновниками або членами політичних партій, які мають незаангажований погляд та професійний підхід до справи.

Ще однією важливою умовою ефективної діяльності наглядової ради комунального підприємства має стати відкритість і прозорість діяльності: щомісячні звіти перед громадою, інтерв'ю у ЗМІ, в тому числі і електронних, відкриті майданчики для спілкування з громадою. Все це дозволить підвищити довіру громади до діяльності комунальних підприємств, змусить керівників діяти більш відкрито та з повагою до законодавства України.

На сьогоднішній день в таких містах як Житомир, Стрий успішно працюють наглядові ради за місцевими комунальними підприємствами. У місті Севастополі положення про наглядову раду комунального підприємства навіть включено як обов'язковий елемент до положення про порядок управління комунальними підприємствами (рішення Севастопольської міської ради № 2060 від 12.06.2007 р.).

Тож черга за іншими містами. Скористаймося нашим правом на контроль за використанням комунальної власності, яке гарантоване Конституцією України!

Андрій Осадчий, юридичний консультант з питань ЖКГ

 
Коментарі (0)