ГоловнаКолонкиАльтернативна енергетикаЯк відновити ефективну роботу комунальних підприємств безкоштовно

Як відновити ефективну роботу комунальних підприємств безкоштовно

Наразі більшість цих підприємств через фінансові труднощі не в змозі надавати послуги на необхідному рівні. А оплату за нібито якісну і вчасно надану послугу вимагають платити. Тарифи ростуть, а якість падає. Воду з кранів, яка повинна відповідати ГОСТу, лікарі давно вже рекомендують без попередньог

Наразі більшість цих підприємств через фінансові труднощі не в змозі надавати послуги на необхідному рівні. А оплату за нібито якісну і вчасно надану послугу вимагають платити. Тарифи ростуть, а якість падає. Воду з кранів, яка повинна відповідати ГОСТу, лікарі давно вже рекомендують без попереднього кип'ятіння не пити, хоча ми з вами платимо за неї, як за «воду питну». А якої температури надходить до нас в квартири гаряча вода і теплоносій в опалювальну систему? Чому вона не відповідає тим показникам, за які здійснюється стягнення плати? Я вже не кажу про якість електричної енергії, яка подається! А стан прибудинкових територій, внутрішньоквартальних доріг і тротуарів, газонів, клумб, дитячих і спортивних майданчиків? Це все знаходиться в жалюгідному стані, хоча витрати на утримання цих ділянок закладені у комунальні тарифи і оплачуються споживачем.


Про це можна говорити доволі довго. І відповідь одна - немає коштів на відновлення всього цього. Тому я пропоную наступне: необхідно ліквідувати монополію служб міського комунального господарства на надання послуг. У країні існує катастрофічне безробіття, мільйони громадян України працюють за кордоном, тому що не можуть знайти роботу вдома. Необхідно управлінням житлово-комунального господарства всіх міст і селищ України підготувати на розгляд своїм територіальним громадам перелік комунальних підприємств або їх частин, які доцільно передати в оренду, концесію або оперативне управління приватним підприємствам і підприємцям. Розробити необхідні вимоги і умови оренди, концесії чи оперативного управління тим чи іншим комунальним підприємством або його частини.

Для здійснення всього цього вже створено необхідну законодавчу базу:

Закони України: «Про житлово-комунальні послуги», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про концесії», «Про державно-приватне партнерство», «Про національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України» та багато інших;

Постанови Кабінету Міністрів України: «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинковими територій і типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинковими територій», «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води та водовідведення», «Положення про проведення концесійного конкурсу, та укладення договорів концесійних на об'єкти права державної і комунальної власності, які надаються у концесію» , «Про затвердження типового концесійного договору», «Про затвердження Правил користування тепловою енергією» і багато інших.

Першочергове право на взяття підприємства (або його частини) в оренду або концесію необхідно надати існуючим трудовим колективам, якщо вони зможуть виконати встановлені територіальною громадою вимоги щодо ефективної експлуатації своїх підприємств або їх частин.

Необхідно створити умови прозорої конкуренції і боротьби за споживача. Надати можливість населенню вибирати підприємство, яке буде дійсно надавати ту чи іншу комунальну послугу. Тим більше, що тарифи за комунальні послуги встановлюватиме Національна Комісія України з регулювання ринку комунальних послуг.

Нижче наводиться алгоритм дій міських чи селищних управлінь житлово-комунального господарства щодо практичної реалізації цієї пропозиції:

  • Зробити аналіз ефективності роботи всіх своїх комунальних підприємств.
  • Виявити їх проблемні ділянки.
  • Запропонувати сесії міської (селищної) Ради депутатів список комунальних підприємств або їх частин для можливої та необхідної передачі в оренду, концесію або оперативне управління.
  • Розбити всі ЖЕКи, квартали житлових районів на лоти, які будуть виставлятися на міський тендер.
  • З фахівцями комунальних підприємств розробити технічну можливість поділу існуючих підприємств на частини без переривання надання якісних послуг населенню.
  • Розробити по кожному підприємству вимоги та умови (технічні, економічні та фінансові) передачі їх в оренду, концесію або управління. 
  • Провести тендери. З переможцями тендерів укласти договори. Щоквартально (особливо спочатку) фахівці міських управлінь житлово-комунального господарства від імені власника (територіальної громади) повинні перевіряти виконання встановлених умов і вимог по експлуатації переданих в оренду, концесію або управління підприємства. При невиконанні умов розривати договори та повторно проводити тендер.

Таким чином, створити в місті чи селищі кілька приватних підприємств, які надаватимуть однакові якісні житлово-комунальні послуги і боротиметься між собою за споживача.

Державі потрібно лише доручити банківським установам України видавати приватним підприємцям і підприємствам, які займаються комунальним бізнесом, довгострокові кредити під розумні відсотки.

В результаті таких дій буде створено додатково багато робочих місць і створено механізм, який дозволить забезпечити надання якісних послуг мешканцям України. У найближчі 2-3 роки наші двори, внутрішньо-квартальні дороги, клумби, дитячі та спортивні майданчики дійсно перетворяться на прекрасні і улюблені місця відпочинку. І це все буде створено без фінансування з державного або місцевого бюджетів, силами підприємців, які живуть у цих дворах, селищах та містах нашої країни.

Анатолій Новак, експерт Мінрегіону України з проведення технічної експертизи.

 
Коментарі (0)