ГоловнаІнтерв’юЮ.Хіврич: «До кінця року ми будемо знати собівартість послуги кожного підприємства ЖКГ»

Ю.Хіврич: «До кінця року ми будемо знати собівартість послуги кожного підприємства ЖКГ»

Юрію Єгоровичу, з якою ціллю Нацкомісія регулювання ринку житлово-комунальних послуг готує Постанову про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги? Постанова покликана забезпечити єдиний підхід до формування тарифів на житлово-комунальні послуги для усіх рег

Юрію Єгоровичу, з якою ціллю Нацкомісія регулювання ринку житлово-комунальних послуг готує Постанову про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги?

Постанова покликана забезпечити єдиний підхід до формування тарифів на житлово-комунальні послуги для усіх регіонів України. З метою його забезпечення Кабінет Міністрів постановляє затвердити: порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги централізованого опалення і постачання гарячої води. Далі – порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, а також порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд, прибудинкової території. Крім того, потрібно буде затвердити порядок розрахунку роздрібних цін на електричну енергію і природний газ для населення.

На якій стадії наразі знаходиться цей документ?

Ця Постанова зараз знаходиться у Кабміні, її переузгодили тому що змінилися керівники профільного міністерства. Раніше її погоджував віце-прем'єр Віктор Тихонов, а зараз – заступник міністра з питань житлово-комунального господарства Григорій Семчук. До того ж її вже погодив Валерій Саратов, як голова новоствореного нацрегулятора. Цю постанову вже розглядали на Кабміні, але зараз допрацьовуються деякі документи й триває процес перепогодження.

За Вашими прогнозами, коли Кабмін остаточно затвердить Постанову?

Гадаю, що наступного тижня. На кінець тижня вона вже повинна бути готова. Цей крок необхідний для повноцінної і якісної роботи Комісії. Це основний документ, яким ми керуватимемося у своїй діяльності. Якщо, умовно кажучи, тариф піднімається на електроенергію, то він одразу повинен підніматися і на тепло, і на воду. Якщо у теплі невелика кількість затраченої електроенергії – до 8%, то у воді – від 30% до 50%. Але конче необхідно знати і бачити, що усі ціни формуються за єдиним принципом.

За словами Валерія Саратова, перше своє засідання Нацкомісія планує здійснити наприкінці серпня. Ви розпочнете роботу з ліцензіатами. Які і скільки підприємств будуть запрошені на дебютне засідання органу?

Поки що нам дуже важко сказати, тому що у нас склалася складна ситуація із ліцензіатами. По воді, приміром, у нас 38 із 69 підприємств подали документи, із цих 38 – 25 були повернуті на доопрацювання, а п'ять чи шість повернули через повну невідповідність цьому порядку. І лише вісім у нас готові сьогодні для розгляду. І навіть зараз у нас працюють люди, які по цим восьми вже аналізують ситуацію й розрахунки тієї собівартості, яку вони нам надали. Можу сказати, що по цим водопостачальним підприємствам на 100% розрахунки відповідають необхідним критеріям.

До кінця роки ми повинні знати по кожному підприємству, по кожному ліцензіату, яка у них собівартість, які затрати й куди вони спрямовуються.

Яка ситуація в царині теплопостачальників?

По теплу ситуація дещо інша. Документи подали всього 56 зі 193 підприємств. З цих 56-ти 44 заяви ми повернули через невідповідність вимогам. Зокрема, одним із ключових критеріїв у розрахунках є наявність цих трьох складових: виробництва, транспортування та реалізації. А по 12 підприємствах ми зараз займаємося, так би мовити, «роботою над помилками», щоб йти далі. І саме ці 12 теплопостачальних підприємств – претенденти на перше засідання. Все залежить від того, як керівник підприємства і його команда підготували необхідні документи, наскільки вони їх опрацювали і можуть представити їх згідно з регламентом і діючими вимогами.

Одним із першочергових завдань Комісії Ви називали створення в регіонах управляючих компаній. Розкажіть, будь ласка, про це детальніше. Якими повинні бути ці компанії і кому вони повинні підпорядковуватися?

Ми будемо рекомендувати місцевим органам влади і головам облдержадміністрацій створювати управляючі компанії. На сьогодні висока ціна на ЖКП саме в тих регіонах, де низька реалізація й великі затрати на виробництво та транспортування води. Управляюча компанія включатиме до свого складу більш дрібні підприємства, а регулювати діяльність цих компаній буде Нацкомісія регулювання ринку комунальних послуг. Компанія сьогодні створюється для того, щоб вести єдину політику в області – технічну, економічну, цінову. Для того, щоб підтягувати «слабеньких», яких буде зібрано разом в одній керуючій компанії. І саме остання матиме достатню потужність і можливості вкладати кошти, ліквідовувати недоліки у постачанні послуг. Крім того, вона саме може здійснювати основні роботи, маючи підрозділи по будівництву, по капітальному ремонту, по ревізії запорної арматури, по ремонту електрообладнання. Невелике місто таких підрозділів мати не може, а в компанії така можливість є. І тоді не треба шукати підприємство, часто приватне, щоб, образно кажучи, відремонтувати двигун або засувку. Своїми силами це робиться дешевше і швидше, оскільки за таких умов не йде мова про рентабельність чи ПДВ.

Це буде одна компанія на область?

Ні, звичайно, їх може бути дві. Залежно від обсягів та кількості підприємств, які до неї входитимуть. Може бути окремо і управляюча компанія, і водоканал обласного центру чи іншого міста, який працює не у збиток. Можливо, і представники органів місцевого самоврядування не підтримають цю ідею. Все може бути.

Наскільки сьогодні сформована нормативна база для роботи Комісії?

Я можу сказати, що вона підготовлена у повному обсязі. Минулого року прийняті і «заюстовані» порядки формування тарифів по воді і по теплу. Тому база у нас є. Більше того, ви знаєте, що комісія вже прийняла перший етап цін: з 14 грудня введені ціни на тепло, з січня – на воду. Тому свій перший крок ми вже зробили.

Зараз ми активно залучаємо для роботи в Комісії фахівців, які працювали в НКРЕ. Це 20 осіб. Вони підготовлені і діятимуть на рівні керівників. І зараз ми займаємося формуванням профільних підрозділів.

З чим виникли найбільші труднощі на початку роботи Комісії?

Насамперед, це проблема з наданням ліцензій вищезгаданим 193 підприємствам. Завершується літо і, здавалося б, що ми повинні були переглянути кожне з них. І хоча голова комісії Валерій Саратов і сказав на прес-конференції, що ми не прив'язані до опалювального сезону, наше завдання, щоб люди увійшли в нього з тими фінансовими гарантіями, які дадуть їм право стабільно працювати, щоб їх не відключали ані енергетики, ані газовики.

Тому сьогодні ми працюємо над тим, щоб зібрати фахових працівників для цієї роботи, а багато в чому і навчити. Зараз у молодої людини, якщо навіть вона кваліфікований економіст, дається взнаки брак досвіду роботи на підприємстві, незнання технологічних процесів. Внаслідок цього важко визначити й проаналізувати, куди і які кошти на підприємстві йдуть: на транспортування, на виробництво тощо. Що таке котельня? Принцип її роботи, види і кількість енергоресурсів, які вона використовує? Ці та інші тонкощі в роботі спеціаліста Комісії мають колосальне значення.

Відходячи від основної теми... Хотілося б знати вашу думку щодо передачі об'єктів у концесію. Наскільки вона може бути ефективною?

Концесія – це один із шляхів запровадження інвестицій та енергозберігаючих технологій на підприємствах, а найголовніше – шлях підвищення якості надання послуг. Обов'язковим у такому випадку є фінансовий план концесіонера. Протягом п'яти перших років іде активне вкладання коштів, за рахунок яких іде заміна електрообладнання, розробляються методи по зменшенню втрат води або тепла тощо.

І лише після цього ціна покриватиме затрати. Плюс інвестиційна складова, за допомогою якої або повертаються гроші концесіонеру, або вкладаються у подальший розвиток, зокрема енергозбереження.

На мій погляд, це оптимальний на сьогодні спосіб покращити стан мереж і обладнання, не змінюючи власника.

Розмовляла Грамотна Юлія спеціально для ІА «Україна Комунальна».

 
Коментарі (0)