ГоловнаІнтерв’юІнтерв’ю«Збереження системи ЖЕКів в її нинішньому вигляді - безперспективне», - Анатолій Голубченко

«Збереження системи ЖЕКів в її нинішньому вигляді - безперспективне», - Анатолій Голубченко

В.о. голови КМДА Анатолій Голубченко розповів про те, коли в столиці будуть відремонтовані дороги, зникнуть ЖЕКи, і чому не вдасться пустити метро на Троєщину.
Київ живе без мера вже півтора року, без легітимної Київради - півроку, і без голови КМДА - більше місяця. Керівник столичної адміністрації Олександр Попов ще не звільнений, але відсторонений від виконання обов'язків. Замість пана Попова КМДА сьогодні керує його перший заступник - Анатолій Голубченко
 
Редакція «У.К.» публікує скорочену версію інтерв'ю кореспондентів УНІАН з в.о. голови Київської міської держадміністрації. Для своїх читачів ми відібрали найважливіші питання, що стосуються комунальної реформи у столиці, оптимізації транспортної схеми, будівництва нових ліній метрополітену. Ми виключили частину тексту, яка була присвячена питанням бюджету столиці. Пан Голубченко відповідав на запитання журналістів 16 січня, в день голосування в «ручному режимі» за проект державного бюджету в парламенті. Досі офіційних відомостей про основні показники фінансового документа Києва немає. Тим не менш, за інформацією видання "Комерсант", попередні розрахунки свідчать, що доходи столичного бюджету на цей рік складуть трохи більше 13 млрд грн. 
 
- Хаотичне паркування в Києві (часто - вимушене), призводить до кілометрових заторів. Пам'ятається, перед проведенням ЄВРО-2012 місту обіцяли сім багаторівневих паркінгів. ЄВРО-2012 провели, а паркінгів так і не побудували. Чи з'являться вони в 2014 році?
 
Насправді ми займаємося перехоплюючими паркінгами. Я оцінюю ситуацію з їх недостатньою кількістю як те, що інвестори не бачать в них окупності. Навіть, якщо б паркінг окуповувався за 10 років, вони не бачать цих можливостей і не будують. Дивіться, що у нас відбувається: в центрі міста у нас зараз десятки паркінгів, а машини все одно стоять на дорогах, на тротуарах.
 
- Тому що на паркінгу - дорого...
 
Звичайно, дешевше стояти прямо на проїжджій частині і не боятися, що тебе оштрафують. А якщо б водій боявся, що його гривень на 500-600 за це оштрафують, то, запевняю вас, паркінги стали б наповнюватися і були б дешевше. Розумієте?
 
А тепер друге питання - чому дорого паркуватися в паркінгу, якщо він порожній? Чому так дорого, якщо він стоїть порожній? Тому що власник розуміє, що, якщо він знизить ціну за паркування, то вона не буде у нього окупатися. Це проблема. Інвестор не буде вкладати гроші в неокупаемый проект.
 
- Але, в той же час, центр міста заполонили торгово-офісні будівлі. І забудовники розуміють, що офіси будуть здані в оренду, а в орендарів є автомобілі, які необхідно кудись ставити. Столичні влади, займаючись виділенням землі під такі забудови, зобов'язують забудовника також будувати паркінги на адекватну кількість паркомісць?
 
Звичайно, є торгово-офісні центри без паркінгів, але є і з паркінгами. Чому так? Тому що власники перше, використовуючи будь-які зв'язки, що йдуть від питання необхідності створення паркомісць. І, на жаль, наш Департамент архітектури не може цьому протистояти.
 
- Чому?
 
З різних причин. Дуже різними. Тому що використовується стільки корупційних зв'язків, хабарів...
 
- Тобто, міська влада зовсім не можуть вплинути на забудовників?
 
Ні, можуть. Якщо б зовсім ніяк не могли вплинути, то паркінгів не було б зовсім. Значить, можуть. Але є речі, які нам не підвладні: там, де домовленості йдуть вище нас, або не вистачає волі, або поступилися, або не вистачило мудрості, або треба було стінкою встати...
 
Але, знову ж таки, питання тонке. Ось, зараз, якщо зібрати за круглим столом тих людей, яким не дати будувати без паркінгів, і вони почнуть розповідати, як київська влада заважає їм вкладати інвестиції в місто, то я не впевнений, що журналісти не будуть це використовувати для Майдану (ймовірно, мається на увазі - для критики міської влади, - УНІАН). Дуже навіть будуть використовувати. А потім, вибачте на слові, оклигають, і зрозуміють, що паркінги не побудовані. 
 
Київ сьогодні - як політична корида. І тут невідомо, як краще бути. З одного боку, ми всі ходимо по Києву і плюємо: «Як це можна було тут побудувати?». З іншого, виступаємо: «Влада перешкоджає заходу інвестицій в столицю!». Але це все так взаємопов'язане, що чорт ногу зломить. Тому важливо чітко собі уявляти, що треба захищати інтереси міста. І не слухати ніякі розмови. Інвестиції не тому не вкладаються, що столична влада заважає. Інвестиції не вкладаються, тому що інші закони не спрацьовують. Але це все використовується просто для політичної боротьби.
 
Ось я буду зараз знімати кіоски, сюди прийдуть ті, кого я в очі не бачив, будуть кричати, що в КМДА сидять всі корупціонери, а всі журналісти будуть це підтримувати.
 
- Скільки кіосків планується прибрати в 2014-му? А то боротьба з МАФами йде не перший рік, але, як тільки десь зносять кіоски, в іншому місці їх «виростає» ще більше.
 
Взагалі потрібно їх зняти тисяч шість. Думаю, що якщо в 2014 році три тисячі зняти, можна буде вважати завдання виконаним. І за два роки можна буде виконати весь цей план.
 
- Але за цей час з'явиться безліч нових МАФів...
 
Вони зростають тому, що відчувають: влада не може з ними впоратися. Якщо тільки встати на позиції, що ми з ними справляємося, вони рости не будуть...
 
- А що заважає стати на таку позицію? Нові МАФи з'являються при потуранні з боку керівників районних міських адміністрацій?
 
Це відбувається при потуранні по всій вертикалі влади. Наприклад, як пояснити, що суди приймають рішення про те, що кіоск забороняється знімати, коли його ще навіть немає на місці?! Причому, такі рішення приймають навіть... не київські суди! Останній факт: в Одесі прийняли рішення, що кіоск у Києві біля метро Арсенальна не можна знімати, тому що там є якийсь спір. А самого МАФу там взагалі немає: його повинні були поставити тільки сьогодні вночі!
 
- Так, виходить, київської влади нереально побороти МАФи?
 
Ще як реально! І все вийде, ось побачите. Вже зняли не мало. За минулий рік на півтори тисячі менше їх стало, навіть з урахуванням того, скільки заново поставили. На жаль, їх ніхто не вважає. Приміром, 50 років влада бореться з торговцями «з землі», але так їх і не перемогли. Чому? Тому що це - дохід. Поки ми не створимо умови, щоб люди ходили в магазини, купували продукти в них, мали можливість придбати якісні товари на свої зарплати, а не купували прострочене пиво, масло, ковбасу або горішки «задешево» - ми не переможемо.
 
- Весь 2013 рік приватні перевізники побоювалися, що їх познімають з «хлібних» маршрутів, після того, як міська влада заявили про заміну приватних маршруток муніципальним транспортом. Ця програма запрацювала? Скільки маршрутів буде обслуговуватися міським транспортом у 2014 році?
 
Ми поступово заміщаємо маршрутки, хоча отримуємо вал критики. 214-я маршрутка від метро «Харківська» була замінена на 18 автобус, маршрут №246 від «Лівобережної» - закрили, натомість додали 7 автобусів на паралельний маршрут №46, маршрут №453 з «Контрактовій площі» на Рибальський півострів - закрили, замість нього додали 2 автобуси на паралельний маршрут № 53.
 
Це - лише кілька прикладів. В цілому, в 2013 році був оголошений конкурс на перевезення пасажирів на 159 маршрутах Києва. За результатами конкурсу на 65 маршрутах перемогло КП «Київпастранс». Зокрема, 50 маршрутів, де здійснюється перевезення транспортом великої місткості, 15 - таксомоторів.
 
- Якщо говорити про заміну маршруток муніципальним транспортом, в якому стані сьогодні знаходиться столичний автопарк? Достатньо рухомого складу? Скільки коштів планується виділити в 2014 році на закупівлю нових автобусів, тролейбусів і трамваїв?
 
Автобусів ми купили ще пристойно під Євро-2012. Але трамваїв і тролейбусів - мало. У 2013 році на маршрут вийшов 1 новий трамвай - «Каштан», довжиною 30 м, а також 33 великих тролейбусів великої та надвеликої місткості... Треба ще купувати і купувати. Тоді можна буде заміщати. План оновлення пасажирського транспорту в 2014 році буде визначено у Плані соціально-економічного розвитку міста Києва на 2014 рік, з урахуванням бюджету на цей рік.
 
Але, давайте поговоримо і про інше. Чи готові ми витісняти маршрутників комунальним транспортом? Я вас запевняю, вони тут же об'єднаються і нам підуть листи, що комунальний транспорт працює погано, тому «я проти комунального транспорту», і понеслася чутка по селі...
 
- Ви самі заговорили про нові розв'язки. У 2013 році планувалося закінчити будівництво мостовий арки Подільсько-Воскресенського мосту, але віз і нині там. Будуть розморожені ці будівельні роботи в 2014 році?
 
Без бюджету не можу сказати точно. Думаю, так. У всякому разі, я планую, що будівельні роботи будуть розморожені в 2014 році. Але завершити цей довгобуд по часу за один рік - не можна. Навіть якщо дати туди зараз мішок золота, його не закінчиш. Днів в році не вистачить.
 
- А вистачить днів у 2014 році на запуск першої лінії метро на Троєщину? Ваш попередник - Олександр Попов - обіцяв відкриття в 2015 році...
 
Ні, не вистачить. До того ж, поки грошей немає. Ми думали це реалізувати, взявши кредит під урядові гарантії. Але поки цього зробити не можемо.
 
- Ще одною обіцянкою пана Попова було проведення комунальної реформи у столиці. Реформа стартувала три роки тому, але пережиток минулого - ЖЕКи - як і раніше, функціонують, і, як і раніше, досить погано. Перейде обслуговування комунального господарства в Києві у володіння приватних компаній у 2014 році?
 
Збереження системи ЖЕКів в її нинішньому вигляді - безперспективне. Але змінити її можна тільки, якщо отримувачі послуг, тобто, кияни, будуть в цьому дійсно зацікавлені. Адже одна справа просто нарікати на халатність працівників ЖЕКків, і інше - організуватися і укласти договір з альтернативної компанією. 
 
Де отримувати послуги - в ЖЕКу або в приватній обслуговуючої компанії - повинні вирішувати самі мешканці. Шлях до цього - створення ОСББ, яке буде вибирати, з ким і на яких умовах укладати договір на обслуговування житла. Розвиток таких форм самоорганізації населення сприятиме і розвитку конкуренції у сфері надання комунальних послуг.
 
Поки що приватні ЖЕКи далеко не завжди є розумною альтернативою. На жаль, є приклади, коли забудовники нав'язують мешканцям послуги афілійованих з ними приватних контор, якість роботи яких мало відрізняється від комунальних ЖЕКів, а розцінки - вище в рази.
 
- Екс-голова КМДА також обіцяв надати співробітникам ЖЕКів, зокрема, двірникам, службове житло. Квадратні метри були обіцяні також чорнобильцям і працівникам бюджетної сфери. Наскільки у 2013-му році була виконана ця програма і які плани на 2014-й рік?
 
У 2013-му не було службового житла, яке було б побудовано. І службове житло, на мій погляд, повинні будувати підприємства, а не місто. Відповідно, службове житло повинно належати підприємствам, а не місту або громаді. Місто, максимум, може займатися виділенням землі. 
 
У нас одна проблема - двірники. І про неї треба думати. У нас є певний фонд, на якому все «крутиться», нового ми не будували. Дай Бог, в цьому році хоча б почати будувати, хоча б пару будинків на 400-500 квартир для черговиків, які багато років стоять на черзі. 
 
- Перед Євро-2012 в Києві прибрали майже всі урни, замінивши їх на неестетичні і неефективні сміттєві пакети. Тоді місто втонув у багнюці, так як в бюджеті столиці не були передбачені кошти на ліквідацію звалищ. Не зіткнемося ми з цією ж проблемою в 2014 році?
 
Урни прибрали не тому, що проходив чемпіонат, а тому, що були вибухи в Дніпропетровську. Якщо ви були, наприклад, у Відні, то в них урни - це залізні кільця, а на кільці - мішок. Тільки в ці мішки ніхто не кидає недопалки. У Швейцарії немає ні залізних урн, ні бетонних урн. Немає терористів і немає залізних урн. Я не впевнений, що урни повинні бути бетонні, залізні. А щоб не було гір бруду, населенню потрібно прищеплювати культуру. А це залежить не від урни, а від народу. Ми прибираємо. Але, поки молодій людині, який підійшов до зупинки, на якій не можна палити - а він курить і плює на ній - не будуть робити зауваження про це такі ж громадяни, як він, нам ніяка урна не допоможе. Більш того, глобальної проблеми сміття в місті не існує. Є питання, пов'язані з наведенням порядку, комплекс заходів із збору та переробки твердих побутових відходів.
 
- Ви говорите про будівництво сміттєспалювальних заводів?
 
В тому числі. Є інвестори, відведена земля в області, йде розробка проектів. Один завод буде в районі п'ятого полігону. Інший - далі, у Київській області. Але, за термінами завершення будівництва відповісти не можу. Їх встановлюють інвестори і мені важко за них сказати. Думаю, що 3-4 роки - і заводи будуть.
 
- Які об'єкти капітального будівництва «перейдуть» з 2013-го на 2014-й рік?
 
Три школи, два дитячих садка, для мене це дуже важливі об'єкти. Далі, обов'язково, житло: під'їзди, дахи, енергозбереження... Обов'язково зробимо зміцнення схилів Паркової дороги. Там все повзе.
 
- Це за гроші держбюджету або міста?
 
Я прошу на боротьбу із зсувами з держбюджету. Якщо там не зробити серйозні загороджувальні роботи, пов'язані з обвалами, це дуже небезпечно.
 
- А коли можна буде комфортно їздити по проспекту Перемоги? Погані дороги - це теж дуже небезпечно.
 
Навряд чи почнемо в цьому році робити, і навіть навряд чи зможемо продовжувати ремонт проспекту. Але ми обов'язково подивимося, що можна зробити з довгобудом Подільсько-Воскресенського мосту, колектора, трас тепла, води, для того, щоб зменшити кількість системних аварій. Будемо також працювати в парках, скверах.
 
- Ми багато говорили про брак коштів на фінансування тих чи інших програм у столиці. Але ще з минулого року в ЗМІ «гуляє» інформація, що взагалі Кабміну дана негласна команда не виділяти коштів для Києва на 2014 рік. Ви можете підтвердити чи спростувати таку інформацію?
 
Я не знаю таких чуток. Але, наприклад, Поштова площа продовжує будуватися тільки завдяки рішенням Кабінету міністрів. В цьому році, восени, будівництво буде завершено. І саме уряд виділяло гроші. Питання тільки в обсягах фінансування. Потрібно розуміти, що в країні є певні ресурси, які розподіляються по можливості, а не тільки за бажанням. Кожен з нас у себе вдома живе по своїм можливостям, і це розуміє...
 
Коментарі (0)