Наддорогі "зелені тарифи" переглянуті, а "зелений" сегмент ринку електроенергії почнуть поетапно переводити з "зелених тарифів" на "зелені аукціони"
Наддорогі "зелені тарифи", за якими держава оплачує за електроенергію, що виробляється приватними станціями відновлюваної енергетики (ВДЕ), уріжуть, а "зелений" сегмент ринку електроенергії почнуть поетапно переводити з "зелених тарифів" на "зелені аукціони". Такі нововведення пропонує урядовий законопроект 3658, екстрено включений до парламентського порядку денного 19 червня.
Експерти прогнозують, що новий закон дозволить знизити навантаження на держбюджет і запобігти загрозі енергетичного колапсу, викликаного карантином на тлі неконтрольованого зростання введених в експлуатацію станцій ВДЕ. Однак імплементація його норм несе загрозу міжнародних судових ризиків.
Законопроект "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" був зареєстрований у Верховній Раді 15 червня і в той же день був схвалений відразу всіма п'ятьма комітетами, які він повинен пройти, що саме по собі говорить про його важливість. Законопроект пропонує наступні нововведення:
З 1 липня 2020 року розмір "зеленого" тарифу для електростанцій (ЕС), введених в експлуатацію з 1 липня 2015 по 31 грудня 2019 року, зменшиться для СЕС більше 1 МВт на 15%, для сонячних електростанцій (СЕС) потужністю менше 1 МВт - на 10% і для вітряних електростанцій (ВЕС) - на 7, 5%.
З 1 липня 2020 розмір зеленого тарифу для СЕС і ВЕС, введених в експлуатацію з 1 січня 2020 року, зменшиться на 2,5%.
НКРЕКУ повинна буде встановити максимальний граничний розмір зеленого тарифу для об'єктів відновлюваної енергетики. Він буде застосовуватися до ЕС, введеним в експлуатацію до 30 червня 2015 року.
Нові СЕС, введені в експлуатацію з 1 серпня 2020 року, отримають зелений тариф, зменшений на 50%.
З 2021 року запроваджується відповідальність в 50% за небаланси, а з 2022 - 100%. При цьому розмір допустимої похибки прогнозування може становити для ВЕС - 10%, для СЕС - 5%.
"Укренерго" визначається відповідальною за компенсацію недовідпущеної виробниками ВДЕ електроенергії в результаті виконання ними диспетчерських команд на зменшення і обмеження навантаження.
Надаються державні гарантії по незмінності законодавства, чинного на день прийняття закону для виробників по "зеленому" тарифу.
Забезпечується можливість участі в аукціонах СЕС, які розміщуються на дахах і фасадах будівель і капітальних споруд.
Надається можливість проведення аукціонів на певних дахах і фасадах будівель та інших капітальних споруд, в тому числі державної і комунальної власності, за аналогією з механізмом проведення аукціонів щодо земельних ділянок.
Кабінет міністрів визначається відповідальним за встановлення щорічного графіка проведення аукціонів.
Максимальний розмір цінової пропозиції на аукціоні прив'язується до виду ВДЕ і року введення енергооб'єкта в експлуатацію.
Вводиться можливість проведення аукціонів по окремих видах альтернативних джерел енергії та аукціонів для інших (крім СЕС і ВЕС) альтернативних джерел енергії.
Посилюються вимоги обов'язкової участі ВЕС в аукціонах без можливості введення енергооб'єктів на три вітротурбіни в рамках "зеленого" тарифу.
Зменшується мінімально обов'язковий розподіл частки квоти за технологіями з 15% до 10%.
Підвищується з 25 до 35 відсотків частка річної квоти підтримки, яку може отримати один кінцевий бенефіціарний власник станції ВДЕ.
Підвищується гнучкість організації аукціонів шляхом надання Кабінету міністрів можливості встановлювати максимальну потужність об'єкта-переможця, регіональні квоти в залежності від пропускної здатності мережі.
Уточнюється процедура верифікації завершення будівництва об'єкта: замість початку відпуску електроенергії в мережу - надання акту виконаних робіт по приєднанню енергооб'єкта до мережі.
"Законопроект пропонує комплекс заходів для стабілізації ринку відновлюваної енергетики. Він передбачає зниження" зеленого "тарифу для сонячних і вітрових електростанцій, удосконалює процедуру проведення" зелених "аукціонів і змінює умови участі в них, посилює фінансову відповідальність виробників" зеленої "електроенергії за небаланси, то є різницю між задекларованим і фактичним обсягом вироблення ", - прокоментував юрист Олександр.