ГоловнаКоментаріФінансування ЖКГ Містам залишать більше податків

Містам залишать більше податків

Зміни до Бюджетного кодексу передбачають перерахування зібраних податків містами до держбюджету відповідно до показників за попередній рік, завдяки чому у місцевої влади з'являється стимул збільшувати збір податків.

Зміни до Бюджетного кодексу передбачають перерахування зібраних податків містами до держбюджету відповідно до показників за попередній рік, завдяки чому у місцевої влади з'являється стимул збільшувати збір податків. Однак залишається так і не вирішеним питання фінансування делегованих повноважень. Наприклад, в Польщі освіта і медицина фінансуються безпосередньо з держбюджету.

Верховною Радою минулого тижня був зареєстрований законопроект № 10466 про внесення змін до Бюджетного кодексу, спрямованих на посилення фінансових основ місцевих бюджетів. Автор документу став голова парламентського комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, колишній мер Києва, народний депутат Олександр Омельченко (позафракційний).

Законопроектом депутат пропонує повернути Києву і Севастополю право зараховувати до міського бюджету 100% сум від податку на доходи фізичних осіб (прибуткового податку). Наразі усі міста України, крім Києва, формують дохідну частину бюджету за рахунок зарахування 100% прибуткового податку, а Київ був позбавлений цієї можливості в 2011 році.

«Я, як колишній мер, повністю підтримую цю ініціативу. Уже другий рік поспіль у нас відбувається порушення Бюджетного кодексу під час вилучення частини прибуткового податку в Києві», - вважає голова Бюджетного комітету Верховної Ради народний депутат (Народна партія) Валерій Баранов.

У 2011 році Київ перерахував половину зібраного прибуткового податку до держбюджету в розмірі 6,16 млрд грн. При цьому, відповідно до закону «Про столицю України - місто-герой Київ», в держбюджеті щорічно затверджується обсяг коштів на фінансування повноважень столиці. У 2011 році ця сума склала 2 млрд грн. Таким чином, вилучення склали суми втричі більші, аніж трансферт на виконання функцій столиці. В результаті цього дефіцит бюджету в минулому році становив 646 млн грн.

При цьому місто не справляється з постійно зростаючими витратами на ЖКГ. Тільки для заміни 60% тепломереж вже в найближчі кілька років Києву знадобитися більше 7 млрд грн при бюджеті столиці близько 17 млрд грн. У 2012 році на три чверті приватне підприємство ПАТ «Київенерго» планує інвестувати в модернізацію тепломереж лише 171 млн гривень.

Крім того, документом пропонується ввести до Бюджетного кодексу принцип середньострокового планування відрахувань до держбюджету. У разі прийняття законопроекту розрахунковий обсяг переданих коштів до держбюджету буде встановлюватися на три роки, і щорічно він не зможе перевищувати бюджетні показники за попередній рік з урахуванням закладених темпів зростання.

Читайте також: Операція «анти-Київ»

Завдяки цій нормі у місцевої влади з'являється стимул збільшувати доходи. Тому що зараз чим більше заробляє місцевий бюджет, тим більше у нього забирають в центр. А прогнозованість відрахувань розв'яже руки місцевій владі і дасть можливість реалізовувати довгострокові проекти, залучати кредитні кошти і навіть заробляти відсотки, розмістивши їх на депозитах.

«Це бажання будь-якого мера мати стабільність в плануванні видатків міського бюджету. Я повністю підтримую цей законопроект», - заявляє Валерій Баранов. Однак прийняття законопроекту не збільшить доходи місцевих бюджетів, тому що до цього часу залишається не вирішеним питання повного фінансування делегованих повноважень з держбюджету.

«У нас не зовсім нормальна ситуація з виконанням делегованих повноважень. Держава протягом всіх двадцяти років незалежності обраховувала місцеві влади і недодавала кошти на фінансування соціальних програм. Міста були змушені спустошувати місцеві бюджети для фінансування делегованих повноважень та недофінонсувати ремонти доріг», - вважає Валерій Баранов.

«Цей перехід відбувається 20 років і наразі потихеньку вирівнюється. В минулому році було переглянуто фінансування капітальних ремонтів. У наступному, згідно бюджетної резолюції, яку ми зараз розглядаємо, плануються нові джерела податків для поповнення місцевих бюджетів. Це частина податку на прибуток і податок на нерухомість, який ще потрібно доопрацювати», - повідомив Валерій Баранов.

«Ми не програємо, а виграємо в разі прийняття цієї норми. Останні зміни до Бюджетного кодексу вже полегшили життя містам. Надходження від єдиного податку, продажу землі та майна перевели з основного фонду до фонду розвитку, що дозволило Луганську самостійно, без допомоги держави, понад 80 млн грн спрямувати на капітальне будівництво (31 млн - на ремонт внутрішньоквартальних доріг, 10 млн - на ремонт дахів і частину коштів на підтоплення)», - вважає мер Луганська Сергій Кравченко.

Поступовий перерозподіл зібраних податків на користь місцевих бюджетів дозволяє забезпечити фінансування делегованих повноважень та відшукувати кошти на комунальне господарство. Хоча в сусідній Польщі фінансування об'єктів охорони здоров'я та освіти в містах відбувається безпосередньо з держбюджету. У той же час в Україні витрати з утримання шкіл і лікарень, оплати праці медичного персоналу та вчителів фінансуються з місцевої казни і складають до 80% витрат місцевих бюджетів. Як наслідок, ЖКГ фінансується за залишковим принципом і багато в чому залежить від доходів громадян, відповідності тарифів економічно обґрунтованим витратам та своєчасності дотацій і субвенцій з державного бюджету.

Сергій Купін

 
Коментарі (0)