ГоловнаВибір редакціїАльтернативна енергетикаУправління житловим фондом: ціна питання

Управління житловим фондом: ціна питання

Зокрема, у тому ж 2005 р. був виданий наказ Держжитлокомунгоспу України «Про затвердження Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді» (№ 60 від 25 квітня 2005 р.), яким затверджувався єдиний механізм регулювання діяльності керуючих компаній, а також був при

Зокрема, у тому ж 2005 р. був виданий наказ Держжитлокомунгоспу України «Про затвердження Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді» (№ 60 від 25 квітня 2005 р.), яким затверджувався єдиний механізм регулювання діяльності керуючих компаній, а також був прийнятий «Порядок проведення конкурсу на надання житлово-комунальних послуг», затверджений Постановою Кабінету міністрів від 21.07.05 р. № 631. Після цього процес створення керуючих компаній нібито набув офіційного забарвлення.

 

Першою в Україні свою діяльність розпочала компанія «Коменерго», яка мала у своєму розпорядженні досвід російської керуючої компанії. З 2005 р. «Коменерго» відкрила свої представництва в 14 містах України, серед яких Суми, Тернопіль, Житомир, Бердянськ, Рубіжне, Мелітополь, Нікополь та інші.

У числі перших в Україні, а точніше в Кременчуці, були також створені керуючі компанії «Житлорембудсервіс» та «Добробит», які в 2008 р. виграли конкурс на надання житлово-комунальних послуг у місті. Ці підприємства уклали з міською радою договори про надання послуг з управління житловим фондом комунальної власності міста, згідно з якими, вони взяли на себе обов'язок здійснювати кваліфіковане управління житловим фондом для забезпечення його якісного утримання, обслуговування, поточного ремонту, а також належного санітарного стану прибудинкових територій.

Після цього процес створення керуючих компаній почав набирати обертів, і станом на початок 2011 р., якщо вірити даним МінЖКГ, в Україні працювало вже 67 керуючих компаній та служб єдиного замовника, а також 521 приватне підприємство у сфері управління та обслуговування житла.

Від схвалення - до неприйняття
Незважаючи вже на більш ніж шестирічний досвід роботи керуючих компаній в Україні, в різних містах до них ставляться по-різному. Наприклад, в Сумах до певного часу всі ЖЕКи були приватними. Але в липні цього року конкурс на надання житлово-комунальних послуг у місті виграло комунальне підприємство «Сумижитло». Як повідомили ІА «Україна Комунальна» в Управлінні житлової політики, комунального господарства та благоустрою м.Суми, підприємство замінить ряд приватних компаній, у яких закінчився контракт на обслуговування житлового фонду міста. Зокрема, тепер в Сумах будуть працювати лише два приватних і одне комунальне підприємство. У свою чергу, як відзначає Ярослав Рабошук, аналітик Асоціації міст України, в Тернополі з 19 підприємств приватні тільки чотири. У Чернігові ж взагалі дотримуються думки про необхідність збереження ЖЕКів у комунальній власності.

Щоб зрозуміти причину неоднозначного ставлення до керуючих компаній в цілому, спробуємо розібратися в позиціях всіх учасників процесу розвитку ЖКГ міст.

Позиція міської влади.Так чи інакше, міська влада переконана, що надання послуг населенню, в тому числі з утримання будинків, - це прямий зв'язок із виборцем. Чим якісніше послуги, тим реальніше очікуваний результат на виборах.

Позиція населення. Споживачі в першу чергу зацікавлені в отриманні якісних послуг. Хто їх буде надавати - ЖЕК або керуюча компанія - це не настільки суттєво. Головне, щоб послуги надавалися за мінімальною ціною, якісно і своєчасно. Хоча, у міру збільшення кількості будинків, управління якими перейшло від комунальних підприємств до приватних керуючих компаній, схвалення такої тенденції серед населення зростає.

Позиція комунальних ЖЕКів. ЖЕКи та ВЖРЕПи (виробниче житлово-ремонтно-експлуатаційні підприємства - ред.) Відносяться до керуючих компаній, як до конкурентів. Відповідно, підтримки ініціативи створення таких компаній з їхнього боку не було і не буде.

Позиція ОСББ - насторожена, адже, наприклад, проект нового Житлового кодексу містить норми, які встановлюють кваліфікаційні вимоги і служать певним «фільтром» відбору чиновниками керуючих компаній. Тому ОСББ можуть позбавити можливості самим виконувати функції замовника послуг або навіть надавати їх і в буквальному сенсі нав'язати послуги керуючих компаній. А кому це до вподоби?

Однак, Юрій Антипов, директор ТОВ «Керуюча компанія «Коменерго-Житомир» переконаний, що ОСББ ще до кінця не всі розуміють, що наразі вони замовники послуг, а не їх виконавці. «Тільки плідна співпраця керуючих компаній і ОСББ - це майбутнє реформи житлово-комунального господарства», - вважає керівник.

Чи є вигода?
Як бачимо, спільної позиції щодо керуючих компаній в учасників процесу розвитку ЖКГ як не було, так і немає. Тому говорити про світле майбутнє приватних структур в Україні досі, як мінімум, передчасно. Однак, незважаючи на труднощі позиціонування, управлінський бізнес, як і будь-який інший, не перестає бути цікавим інвесторам з точки зору прибутковості. Наскільки ж прибуткові керуючі компанії? Яка їхня рентабельність і як вона впливає на формування тарифів для населення?

У постанові Кабінету міністрів № 529 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій...» від 20 травня 2009 р. показник рентабельності компанії, що надає послуги з управління житловим фондом, закладений від 5% до 12%. Проте, у кожному конкретному випадку рівень рентабельності компанії визначає місто, закладаючи цей показник в тарифи. При цьому останні, як свідчить практика, часто встановлюються однаковими, як для приватних керуючих компаній, так і для комунальних ЖЕКів.

Крім того, розмір тарифу - головна умова визначення переможця в конкурсі на надання послуг з управління будинками. Іншими словами, чим менший запропонований тариф, тим вище шанс у керуючої компанії на перемогу в конкурсі.

За інформацією експертів, щоб конкурувати з ЖЕКами, приватні керуючі компанії дотримуються рентабельності на рівні 5%, а також йдуть шляхом модернізації, оптимізації та автоматизації, зменшуючи вплив людського фактора на надання послуг.

«В середньому загальна рентабельність роботи керуючої компанії за результатами роботи - 3-5%, - підкреслює Максим Рябчук, директор з продажів, член ради директорів ТОВ «Імпел Гриффін». - Однак ці цифри можуть коливатися в залежності від умов контракту. Наприклад, при п'ятирічному контракті перші три роки компанія може працювати в збиток через необхідні значні інвестиції і вийти на позитивну рентабельність лише на четвертому році роботи».

При цьому, оператори ринку відзначають, що керуюча компанія хоч і закладає в тариф свої витрати і вартість послуг, однак, значно вплинути на рівень рентабельності не може. Адже якщо закласти 12% рентабельності, то тарифи будуть максимальними по місту, що, в свою чергу, призведе до обґрунтованого невдоволення мешканців, у чому, звісно, компанія не зацікавлена.

У той же час, за словами фахівців, при умові грамотної роботи керуючої компанії, найчастіше тарифи для населення з часом зменшуються. Але це в ідеалі. В цілому, зміна вартості послуг при залученні керуючої компанії залежить від багатьох факторів: стану об'єкта, дисципліни платежів, політики роботи самої компанії тощо.

У будь-якому випадку, за словами Ю.Антипова, потрібно розуміти, що для того, щоб керуюча компанія могла розраховувати на успішну діяльність, їй потрібно мати в управлінні, як мінімум, 500 тис. кв. м житлового фонду. Лише при такому обсязі компанія здатна автономно якісно обслуговувати населення, не підвищуючи рівень рентабельності бізнесу і, відповідно, тарифів.

Євген Рідош, спеціально для ІА «Україна Комунальна»

 
Коментарі (0)