ГоловнаПублікаціїТранспортЧерез пільговиків дорожчатиме проїзд у маршрутках

Через пільговиків дорожчатиме проїзд у маршрутках

В Україні з 1 червня скасовується пільговий проїзд у громадському транспорті для великої кількості людей. Чи перевозитимуть пільговиків безкоштовно з початком літа - вирішуватиме регіональна влада. До прикладу, у Львові вже таке рішення є.

З початком літа, 1 червня, в Україні наберуть чинності законодавчі обмеження кількості пільгових категорій пасажирів, за винятком міського електротранспорту. Наприкінці березня Львів розпочав процедуру перегляду тарифів на проїзд у маршрутках та проведення громадських слухань щодо збереження інтересів пільговиків. Міський голова Андрій Садовий виступив із ініціативою: надати учасникам бойових дій, багатодітним родинам, дітям-сиротам та інвалідам по зору пільги на усі види міського транспорту. Перевізники погодилися, але за умови, що ціна на проїзд у маршрутках становитиме 4,5 грн.

Пересічному громадянину Львова та області стало вже цілком зрозуміло, що за умов зростання цін на товари та послуги, підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, вартість проїзду у громадському транспорті також буде переглянуто. Так, у Львові з 11 березня до 1 червня виконавчий комітет ввів обмеження часу проїзду пільговиків до 18:00. А саме: з 10:00 до 16:00. 
 
У перші дні нововведень доходило навіть до бійок у маршрутках. Водії відмовляли у безкоштовному проїзді пасажирам пільгових категорій, які не вписувалися у графік обмежень. Пільговики винуватили владу у порушенні їхніх прав. У подальшому рішення львівської влади призвело до акцій протесту громадських організацій. Окрім того, прокуратура оскаржила у суді документ виконкому Львівської міської ради. 
 
У своє виправдання місцева влада зауважила, що обмеження часу проїзду у громадському транспорті для пільгових категорій населення стало вимушеним заходом. Як зазначив начальник управління транспорту ЛМР Віктор Щир «враховувалася ситуація на ціновому ринку нафтопродуктів».
 
 
Протистояння загострювалося: перевізники наполягали на підвищенні тарифів, міська рада не погоджувалася на це, аби громада Львова не зазнала чергових витрат. 
 
Пільговикам така ініціатива також не припала до душі. У розмові з «У.К.», Євгенія Морозова, ветеран праці, офтальмолог клінічної лікарні Львівської залізниці розповіла, що «загалом для пільговиків краще користуватися електротранспортом. Я з ранку плачу 3 гривні, оскільки на роботу о 9-ій маю бути, ввечері також плачу 3 гривні, бо закінчую зміну о 19.00».  
 
Перевізники в цей час наполягали на піднятті вартості проїзду. «Ми готові надавати пільговий проїзд тим, хто дійсно цього потребує А тариф неодмінно має бути переглянутий», - повідомив голова всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників Іван Велійка
 
Таким чином протягом місяця  в гарячих дискусіях  опоненти таки знайшли компроміс. З 30 березня цього року міський голова Львова Андрій Садовий доручив створити робочу групу щодо врегулювання питання перевезення пільговиків, які з 1 червня не матимуть права на безкоштовний проїзд у транспорті. 
 
«З 1 червня скасовується в державі пільговий проїзд для великої категорії українців. Наше завдання – бути людьми в першу чергу. Тому сьогодні ми прийняли рішення створити робочу групу, яка повинна дати відповіді – яким чином місто може компенсувати тим категоріям, які мали б мати пільгу, з точки зору здорового глузду. Якщо держава не визнає вояків УПА воюючою стороною, ми це зробили у Львові. І кожен упівець отримує у Львові доплату до пенсії 1 тис грн. Це наше львівське рішення», - підкреслив Андрій Садовий. 
 
У розмові з кореспондентом «У.К.» Іван Велійка зізнався, що на сьогодні це єдине правильне рішення. «Ми розраховуємо, що проїзд коштуватиме 4,5 грн, у іншому випадку фінансовий стан підприємств зазнає краху» - наголосив він. 
 
Названа ціна для перевізників є оптимальною, оскільки дає можливість хоча б платити податки. «Ми подали розрахунки враховуючи ціни на пальне. При встановленні ціни на проїзд у 3 гривні, пальне коштувало 11 гривень, а зараз вже 21 гривню. Тому вартість в 4,5 гривень допоможе покрити наші борги», - зауважив директор ТзОВ «Міра і К» Микола Шкурган
 
Міський голова Львова Андрій Садовий також погоджується з позицією перевізників щодо необхідності зміни вартості проїзду у громадському транспорті у зв’язку зі зростанням цін на пальне Але одночасно з цим останнє слово залишає за «громадою, яка публічно прийматиме рішення на громадських слуханнях».
 
Зауважимо, з 3 квітня набуло чинності відповідне рішення виконавчого комітету №234 від 30 березня 2015 року «Про вирішення проблемних питань пасажирських перевезень у м.Львові». Згідно з цим рішенням внесено зміни у рішення виконкому №115 від 10 березня 2015 року «Про тимчасове встановлення часу дії посвідчень пільгових категорій пасажирів у міському автотранспорті». Зокрема, відповідно до рішення, обмеження в часі у міських автобусах не поширюється на такі пільгові категорії пасажирів: діти з багатодітних сімей, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування; інваліди по зору; учасники бойових дій. Окрім цього, виконком погодив проведення процедури корегування тарифу на проїзд та проведення громадських слухань.
 
 
Тим часом обласна влада Львівщини вже підготувала пакет документів для перегляду тарифів на проїзд. Зокрема, Львівська обласна держадміністрація планує у квітні цього року підвищити вартість проїзду у приміських маршрутках на 40%. Безперечно, перевізники не можуть та і не хочуть працювати у збиток. І владі довелося шукати компроміс: йти на  вимоги перевізників щодо підняття вартості проїзду. 
 
Як зазначив голова роботодавців автотранспорту у Львівській області Ігор Дума, «наразі  зберігається 30 копійок за кілометр, можливо тариф сягне до 38 копійок. Деякі рейси перевізники поскорочували. А це автоматично викликало обурення людей, особливо тих, хто регулярно користується приміськими маршрутками». 
 
Тож, влада обіцяє піднімати тариф поступово з квітня, адже різке зростання ціни негативно позначиться на гаманці пересічного громадянина. Наталя Шалій щодня добирається з Бартатів ( 9 км від міста) до Львова на роботу. «Нині мої витрати на транспорт сягають 20 гривень, з подорожанням на 40% - 30 гривень. В місяць - 500 гривень. Це велика сума, адже моя зарплатня лишається на тому ж рівні, а ціни ростуть на все». 
 
Звичайно, студенти з найближчих районів, які вчаться у Львівських навчальних закладах,  не припинять на вихідних навідуватися додому. Так само і ті, хто працює у Львові та щодня добирається з районів на роботу. Цій категорії пасажирів просто доведеться прийняти підняття тарифів, як сурові реалії. 
 
Більшість депутатського корпусу облради переконані в необхідності перегляду вартості проїзду. Як повідомив «У.К.», депутат облради Олесь Старовойт:  «Ми не можемо допустити аби зупинився транспорт. Це сурові реалії. Варто враховувати транспортні видатки. Інша річ: знайти компроміс в ціні». 
 
Вероніка Савченко, Львів 
 
Коментарі (0)