ГоловнаПублікаціїЖитлоЧи є в українців права споживачів послуг ЖКГ?

Чи є в українців права споживачів послуг ЖКГ?

Українці давно звикли, що їхні права як споживачів послуг ЖКГ, систематично порушуються. Населення отримує неякісні послуги, або зовсім їх не отримує, громадяни не можуть домогтися від ЖЕКів або інших обслуговуючих організацій реакції на свої скарги.

Такий висновок редакція «У.К.» може зробити завдяки кількості питань, які щодня надсилають наші читачі. В основному проблеми, що виникають у побутових споживачів, можна звести до кількох глобальним і систематичних помилок у роботі підприємств і організацій ЖКГ:

Нічого не знаю, і знати не хочу

Побутові споживачі не знають своїх прав і фактично позбавлені можливості отримати в ЖЕКу або житлової організації консультацію або роз'яснення. Багато надсилають в редакцію «У.К.» листа, де часто можна прочитати, що «ЖЕК заявляє, що не зобов'язаний нам нічого пояснювати». Зрозуміло, недобросовісні комунальники користуються ситуацією: як виконавці послуг, з якими у споживача укладено договір - вони зобов'язані давати роз'яснення і своєчасно реагувати на скарги абонентів.

Крім того, закон «Про житлово-комунальні послуги» пропонує виконавцям послуг інформувати населення заздалегідь (не пізніше, ніж за 10 днів) про планові ремонти, які передбачають тимчасове припинення постачання послуг, а також своєчасно інформувати про аварії та терміни їх усунення. З іншого боку, споживачі самі створюють прецедент для того, щоб їх правовою неграмотністю користувалися. Часто споживачі навіть не знають, які послуги вони оплачують, чим займається ЖЕК, і виявляють байдужість до всього що пов'язано з облаштуванням багатоквартирного будинку та прибудинкової території. Для лікнепу потрібно ознайомиться з профільним законом «Про житлово-комунальні послуги», постанови Кабміну №630 від 2005 року, якою затверджені Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, а також типовим договором на надання цих послуг.

Власність зобов'язує

Другою важливою проблемою є нерозуміння того, що є, а що не є власністю кожного конкретного громадянина у багатоквартирному будинку. Часто «У.К.» отримує скарги від читачів на «недбайливі ЖЕКи», які не хочуть відремонтувати балкон у їх приватизованій квартирі, замінити двері або щось полагодити. Важливо розуміти, що якщо ви приватизували квартиру, то її житлова та нежитлова площа - ваша власність (при наявності відповідних правовстановлюючих документів), а вашою власністю розпоряджатися можете тільки ви і ніхто інший. Але також важливо розуміти, що в будинку, який все ще перебуває на балансі у ЖЕКу, під'їзд - не територія, яка належить особисто начальнику організації, а приміщення загального користування всіх мешканців.

Тим не менш, багато людей залишаються байдужими до поганого стану під'їздів та ліфтів, відсутності світла у коридорах загального користування і розбитих вікон у них. Поки мешканці самі не навчаться нести відповідальність за будинок, в якому вони живуть і користуються, їх будуть дурити ЖЕКи та інші організації. Байдужість - найгірша риса споживача послуг ЖКГ. Можливе створення житлових об'єднань - не панацея у вирішенні проблем багатоквартирного житлового фонду, однак взяття відповідальності на себе всіма мешканцями дозволяє істотно поліпшити стан будинку, так і домогтися підвищення якості послуг ЖКГ.

Читайте також: Як домовитися з ЖЕКом?

Отже, що ж повинні знати мешканці багатоквартирних будинків, які обслуговують комунальні ЖЕКи, і як повинні поводитися з житловими управителями. По-перше, у мешканців будинку повинен бути укладений договір із ЖЕКом, і в ньому повинні бути прописані права споживачів житлово-комунальних послуг, обов'язки ЖЕКу, а також чітко вказана відповідальність за недотримання умов договору. У разі судового розгляду це допоможе аргументувати вимоги до ЖЕКу.

По-друге, мешканці, пред'являють претензію, самі повинні виконувати умови договору про надання комунальних послуг, тобто своєчасно і в повному обсязі вносити передбачені таким договором комунальні платежі. Звичайно, можна звертатися в ЖЕК з претензіями і у випадках, якщо зазначені вище умови не дотримані. Однак, така ситуація, на жаль, грає на руку ЖЕКу, у якого з'являться додаткові аргументи на свою користь в разі судового розгляду.

Немає якості - немає послуги

Що стосується дій мешканців обслуговуваного будинку в разі надання ЖЕКом неякісних житлово-комунальних послуг, то орієнтовний алгоритм таких дій виглядає наступним чином. В першу чергу, мешканці будинку повинні повідомити ЖЕК про ту чи іншу проблему, а також нагадати про його обов'язки усунути її у встановлені договором строки. Якщо ж ЖЕК не поспішає усувати проблему, переходимо до наступного етапу - це оформлення акта-претензії, в якому повинні бути ретельно зафіксовані наявні порушення. Для цього потрібно подати відповідну заяву в ЖЕК, після чого повинні з'явитися представники ЖЕКу і спільно із споживачем скласти і підписати акт-претензію.

У разі, якщо представники ЖЕКу у встановлений договором строк не прибули для складання акта-претензії, або якщо мешканці будинку за результатами розгляду заяви отримали від ЖЕКу тільки формальну відписку, вони можуть самостійно скласти такий акт. Для цього достатньо, щоб його підписали не менш як два споживачі житлово-комунальних послуг. Оформлена акт-претензія з письмовою претензією споживача про перерахунок вартості наданих комунальних послуг або компенсації завданої шкоди передається в ЖЕК, який протягом 3 робочих днів повинен прийняти рішення у такій претензії.

Невиконання обов'язків загрожує відповідальністю

Якщо ЖЕК за результатами розгляду претензії відмовляється компенсувати споживачу завдані збитки або провести перерахунок платежів, необхідно звертатися за захистом своїх порушених прав до суду. На даному етапі, по можливості, до подання судового позову бажано провести експертизу та отримати висновок про наявність проблеми та вартості її усунення. Проводити таку експертизу мають ліцензовані оцінювачі. Одночасно можна звернутися з скаргою на незаконні дії ЖЕКу в товариство із захисту прав споживачів.

Також, при наявності коштів, мешканці будинку можуть за власний рахунок вирішити існуючу проблему, а потім звернутися до суду з позовом про відшкодування витрачених сум. В цьому випадку, потрібно зберегти всі документи, що підтверджують понесені витрати (квитанції, рахунки тощо), для подальшого надання цих доказів у суді.

Проте навіть у разі перемоги в судовій тяжбі необхідно пам'ятати, що у ЖЕКів практично завжди немає грошей, тому отримання відсуджених у ЖЕКу сум компенсації в грошовому еквіваленті малоймовірно. У той же час, в такій ситуації можна зменшити розмір оплати за надані комунальні послуги на суму такої компенсації. 

 

Реклама: У сучасному світі отримати будь-яку інформацію або товар можна не виходячи з дому. Все це завдяки онлайн-режиму. З цього випливає, що якщо Вам необхідні гроші, то потрібно взяти кредит готівкою на сайті credit-ukraine.org. Швидко. Легко. Доступно.

 
Коментарі (0)