ГоловнаПублікаціїЖитлоЯк укладати договір з ЖЕКом?

Як укладати договір з ЖЕКом?

З ким і на яких умовах повинен укладатися договір про надання комунальних послуг, якими нормативними актами регулюється це питання, і чи може споживач, який більше не потребує таких послугах, відмовитися від нього в односторонньому порядку.

Вода, газ, електроенергія, центральне опалення - без більшості цих послуг пересічному українцеві важко уявити своє життя. І тим більше дивно, чому так мало співвітчизників задаються питанням, на яких підставах вони ці послуги отримують, які права і обов'язки мають як їх споживачі. З ким і на яких умовах повинен укладатися договір про надання комунальних послуг, якими нормативними актами регулюється це питання, і чи може споживач, який більше не потребує таких послуг, відмовитися від них в односторонньому порядку.

Почнемо з нормативного регулювання. Питання, пов'язані з наданням житлово-комунальних послуг населенню, регулюються низкою законів і ще більшою кількістю підзаконних нормативно-правових актів, розібратися у вирі яких простому споживачеві куди як не просто.

Відносини у сфері житлово-комунальних послуг належать до категорії цивільно-правових, тому одним з основних документів, які регламентують цю сферу, є Цивільний кодекс України. Також відносини у цій сфері регулюються спеціальними актами, такими як Житловий кодекс України та закон «Про житлово-комунальні послуги».

Крім того, оскільки кожен мешканець є одночасно споживачем житлово-комунальних послуг, то на ці відносини поширюється також дія закону «Про захист прав споживачів».

Читайте також: Як спілкуватися з ЖЕКом?

До підзаконних актів у сфері житлово-комунальних послуг належать акти Кабінету Міністрів та профільного органу центральної виконавчої влади - Міністерства житлово-комунального господарства. Так, наприклад, Постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 1999 року №2246 затверджені Правила надання населенню послуг з газопостачання; Постановою КМУ від 26 липня 1999 року №1357 затверджені Правила користування електричною енергією для населення; Постановою КМУ від 21 липня 2005 року №630 затвержені Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення і т.д. і т.п. Крім того, є всілякі стандарти, нормативи, методичні вказівки тощо.

Якщо однією стороною договору про надання комунальних послуг є споживач, то з визначенням другої сторони часто виникають труднощі. Вся справа в тому, що в Україні фактично існує два способи надання житлово-комунальних послуг споживачеві: через балансоутримувача і виконавцем безпосередньо.

Балансоутримувачем, як правило, виступає ЖЕК, ЖБК або ОСББ. Ці організації безпосередньо надають послуги з управління та утримання будинку і прибудинкової території. А в деяких випадках мешканці укладають з ними договори на послуги з централізованого опалення, холодного та гарячого водопостачання, водовідведення, а іноді навіть газо- та електропостачання. У свою чергу, ЖЕК, ЖБК або ОСББ укладає договір про надання комунальної послуги з безпосереднім постачальником (водоканалом, тепломережею, газо- або енергопостачальною організацією).

Якщо виробник послуги є одночасно і безпосереднім виконавцем, то мешканець має справу з декількома договорами, другою стороною в яких виступають обслуговуючі організації - ЖЕК (ЖБК, ОСББ), водоканал, тепломережа, газо- та енергопостачальна організація і т.д.

Найчастіше доводиться мати справу зі змішаним способом надання житлово-комунальних послуг. Так, послуги з газо- і енергопостачання, як правило, надаються на підставі окремих договорів з виконавцями таких послуг, тоді як інші комунальні послуги - на підставі договору з балансоутримувачем.

Крім істотних договір може містити інші умови за згодою сторін. Таким чином, споживач має повне право просити виконавця або виробника послуг про включення в договір з ним додаткових умов. Процедура погодження договору відбувається протягом одного місяця з дня надання проекту договору однією із сторін. Договір на надання житлово-комунальних послуг набирає чинності з моменту його укладення.

Договір не може містити умов, які вводять додаткові види оплати послуг, не передбачені типовими договорами на надання житлово-комунальних послуг, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Читайте також: Що зобов'язані робити українські ЖЕКи?

Наприклад, Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджений Постановою КМУ від 20 травня 2009 року №529.

Кожен споживач може ознайомитися з його змістом і перевірити, наскільки відповідають умови Типового договору умов конкретної угоди з мешканцем.

Окремо варто сказати про ситуацію, коли договір про надання житлово-комунальних послуг не укладено. В такому разі, з одного боку, у виробника немає правових підстав вимагати від споживача оплати наданих послуг, а з іншого боку - немає і підстав для їх надання. Тим не менш, судова практика у таких справах йде по тому шляху, що якщо послуга надана, а споживач не заперечував проти її надання, оплачувати житлово-комунальні послуги, останній зобов'язаний. У будь-якому випадку, кожен споживач повинен пам'ятати, що він може вимагати у виконавця або виробника укладення з ним договору про надання комунальної послуги, а останній не може споживачеві в цьому відмовити.

Кожен споживач житлово-комунальних послуг повинен знати про те, які права і обов'язки він має. Так, згідно ст. 20 ЗУ «ПРО житлово-комунальні послуги» споживач має право:

одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг;

отримувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо;

на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг;

на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;

на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством;

на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та / або членів його сім'ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; 

За матеріалами http://www.prostopravo.com.ua/

 
Коментарі (2)
Sergiy
23 Грудня 2013 p. 11:38
Розяснення містить неточності трактування законодавства,а саме:теплопостачальні підприємства постачають тільки товар - ТЕПЛОВУ ЕНЕРГІЮ, водопостачальні надать послугу з централізованого водопосттачання(ПИТОЇ ВОДИ). А послуги мають інші законодавчі визначення і якщо їх не надає балансоутримувач то надають будь які субєкти господарської діяльності, визначені у встановленому законодавством порядку виконавці відповідних ЖКП.
Ніколай Міхайловіч
27 Грудня 2013 p. 20:52
Стосовно твердження автора: "Типовий договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій затверджений Постановою КМУ від 20 травня 2009 року №529". Шановні! Типовий договір, що був затверджений постановою КМУ №529-2009 р., не дійсний. До нього було внесено декалька змін постановою КМУ №869 від 01.06.2011 р. Також цією постановою був затверджений Перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Саме "Перелік", а не "Типовий перелік". За змістом (переліком послуг) вони ("Перелік" та "Типовий перелік") співпадають. До речі, на сайті Мінрегіону України 06.04.2012 р. розміщені роз'яснення директора Департаменту економіки систем життязабезпечення С.М.Старцевої, яка посилається саме на постанову №869-2011 під час підписання договорів про надання послуг з утримання... (див. за посиланням: http://minregion.gov.ua/zhkh/ekspluataczija-zhitla/perelik-poslug-z-utrymannja-budynkiv-i-sporud-ta-prybudynkovyh-terytorij-struktura-ih-sobivartosti/) to Matiytsiv Oleg: А ще є рішення Конституційного суду України від 02.03.2004 р. щодо власності приміщень у багатоквартирних будинках. Будь ласка, уважно подивитесь п.4.2 цього рішення. Власники приватизованих квартир взагалі мають право не створювати ніяких ОСББ... ·