ГоловнаПублікаціїАналітика Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?

Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?

Протягом 2020-2021 років низка державних установ і комунальних підприємств України провела публічні закупівлі теплолічильників. При цьому технічні вимоги тендерної документації були прописані під конкретну модель певного виробника.
Протягом 2020-2021 років низка державних установ і комунальних підприємств України провела публічні закупівлі теплолічильників. При цьому технічні вимоги тендерної документації були прописані під конкретну модель певного виробника – ТОВ Фірма «Семпал Ко Лтд». Вказані лічильники мають невеличкий «секрет» – дозволяють обкрадати державу.
 
Чому вітчизняні комунальники вирішили масово спонсорувати країну-агресора? Відповідь на це питання шукали журналісти інформаційного порталу СТОПКОР.

Трохи конкретики: про які саме тендери йдеться

Як стало відомо аналітикам «СтопКору», протягом 2020-2021 років низка замовників провела публічні закупівлі на загальну суму понад 10 млн грн, технічні вимоги тендерної документації яких були визначені під конкретну модель (тип) лічильника певного виробника: теплолічильника S10H (СВТУ-10М, S1H, СВТУ-11Т) модифікації М1RP, М2RP, 11Т, 10MxRP, 10M 5MxRP, 11H RP(S1H) виробника ТОВ Фірма «Семпал Ко Лтд».
 
Це підприємство зареєстроване у 1992 році в Києві зі статутним фондом у 10 тисяч гривень. Кінцевий бенефіціар та уповноважена особа – Покрас Семен Йосипович, випускник Новосибірського державного технічного університету.
 
 
При цьому, за даними інформаційно-аналітичної платформи YouControl, станом на 1 липня 2021 року фірма має податковий борг у сумі понад 8,8 млн грн та за останній календарний рік провела не менш як 3-5 операцій із так званими офшорами, в тому числі й із країнами, що перебували під санкціями ЄС.
 
 
Серед замовників закупівель – КП «Київтеплоенерго», КПТМ «Криворіжтепломережа», комунальне виробниче підприємство «Краматорська тепломережа», відокремлений підрозділ «Рівненська АЕС» ДП «НАЕК Енергоатом», КП «Бердичівтеплоенерго», КП «Новоград-Волинськтеплокомуненерго», КПТМ «Бориспільтепломережа», КП «Чорноморськтеплоенерго», Дитяча клінічна лікарня №9 Подільського району м. Києва, Центр обслуговування підрозділів Національної поліції України, відокремлений підрозділ «Регіональний центр професійної освіти Луганського національного університету імені Тараса Шевченка», КЗ Дошкільний навчальний заклад №4 Вінницької міськради, КП КОР «Бородянка тепловодопостачання» тощо.

Чому саме ці лічильники стали фаворитами комунальників у всій країні?

З формальної точки зору ніби все чітко: 30 квітня 2021 року ДП «Укрметртестстандарт» видало Фірмі «Семпал Ко Лтд» сертифікат перевірки типу UA.TR.001 120 17 Rev.1 на зазначений теплолічильник. Раніше був виданий ідентичний сертифікат перевірки типу UA.TR.001 120 17 Rev.0.
 
Однак нашій редакції стало відомо, що насправді прилад неповністю відповідає вимогам Технічного регламенту засобів вимірювальної техніки, затвердженого Постановою КМУ №163 від 24 лютого 2016 року, а також вимогам ДСТУ EN 1434-1 та ДСТУ.
 
 
 
І це – ще не все. ДП «Укрметртестстандарт» включило до змісту сертифікату № UA.TR.001 120 17 Rev.1 методики обчислення, які прямо порушують вимоги методики, затвердженої центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таким чином було порушено Закони України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та «Про житлово-комунальні послуги».
 
Якщо ж перекласти це все з формально-юридичної мови на звичайну українську, пояснення такої любові замовників тендерів до лічильників, які продає фірма «Семпал Ко Лтд», дуже просте: вони допомагають обкрадати державу на мільйони гривень.

Як теплопункти крадуть гроші?

Для споживачів теплопункт є одним із засобів заощадження коштів на опаленні. Основне завдання – мінімізувати відбір теплової енергії з тепломереж. Саме для цього на тепловому вводі теплопункту встановлюється теплолічильник.
 
Для компенсації похибки вимірювання температури вітчизняним законодавством встановлено обмеження – мінімальна різниця, що не тарифікується. Більшість лічильників тепла мають таке обмеження у вигляді 3 (трьох) градусів.
 
Відповідно, всі теплопункти налаштовуються таким чином, щоб якомога довше підтримувати різницю температури між входом та виходом у теплопункт меншою, ніж три градуси. У разі відсутності такого обмеження теплолічильник починає дораховувати тепло.
 
Простий теплотехнічний розрахунок свідчить, що при різниці температур, наприклад, у 2,5 градуса донарахування може складати, залежно від діаметра лічильника і тарифу, від 50 грн до 200 грн на годину. На місяць це орієнтовно від 36 до 144 тисяч гривень із кожного будинку, або приблизно від 600,00 — 1200,00 грн з однієї родини через відхилення від законодавчої норми на половину градуса.
 
І такий «чарівний» прилад, за допомогою якого підприємства з теплопостачання можуть легко списати власні недоліки та втрати, тобто «нагріти» державу на сотні тисяч гривень, на ринку існує: це теплолічильник фірми «Семпал», який рахує тепло при різниці температур від 0 до 2,5 градусів, тобто в межах, заборонених українським законодавством.
 
 
Виробник прямо декларує, що для роботи приладу різниця температур подавального та зворотного трубопроводу має перебувати в діапазоні від 0 до 2,5оС.
 
До речі, у виробника чітко зазначено: «...похибки вимірювання не нормуються, але працездатність приладу зберігається, і проводиться накопичення маси теплоносія і обчислення тепла». У тому ж описі можна побачити й відверте ігнорування всіх законодавчих обмежень та роботу на користь теплопостачальника: «не фіксувати ці ситуації» або «фіксувати, але не зупиняти накопичення параметрів...».
 
Зрозуміло, що тепломережі зацікавлені в тому, аби в абонентів був встановлений «правильний» прилад обліку. Тому, на тлі насичення українського ринку різноманітними лічильниками та вимог до прозорості тендерів, які висуває система ProZorro, недобросовісні замовники вдаються до заходів для штучного обмеження конкуренції.

Чим масове впровадження таких лічильників загрожує державі?

Зауважимо, що всі сертифіковані теплолічильники мають стандартні характеристики, тобто набір уніфікованих параметрів. Різниця між ними полягає лише в додатковому функціоналі – побутові, промислові, для диспетчеризації тощо. При цьому всі прилади мають відповідати Технічному регламенту України.
 
Однак теплолічильники фірми «Семпал» задля створення штучної переваги мають певні параметри, що суттєво відрізняють їх від приладів решти європейських та вітчизняних виробників, порушуючи Технічний регламент. Нестандартні параметри приладу можуть бути формальним приводом для відхилення аналогів-конкурентів. За наявності таких безальтернативних переваг зрозуміло, що ціна лічильника також може бути неконтрольована, що матиме ознаки корупційної складової.
 
А на додачу до «правильного» теплолічильника фірма «Семпал» випускає й аналогічні теплопункти, облаштовані автоматикою, яка стає до вподоби тепломережам у всій країні.
 
При цьому столичне комунальне підприємство «Група Впровадження проектів» (КП ГВП) надає технічні завдання на проєктування вузлів обліку тепла якраз для впровадження такого «чарівного» приладу. Пропоновані ТЗ мають низку пунктів, що надають перевагу тільки одному виробнику: наприклад, вимога наявності сертифікату за ДСТУ3339, що не відповідає чинному законодавству та суперечить вимогам Угоді про асоціацію України з ЄС, та вимога державної повірки, що суперечить Технічному регламенту України.
 
Ось лише декілька прикладів:
  1. Тендер 
  2. Тендер 
  3. Тендер 
  4. Тендер 
Ці вимоги фактично не дають іншим підприємствам узяти участь у торгах. А відтак переможці завжди одні й ті ж.
 
Таке проведення тендерних закупівель призводить до порушення Закону України «Про публічні закупівлі», встановлення дискримінаційних вимог до учасників, недобросовісної конкуренції, а також придбання замовниками державним коштом продукції, яка не відповідає ДСТУ та Технічному регламенту ЗВТ і може призвести до значних негативних фінансових наслідків для державних та комунальних підприємств. А це – багатомільйонні збитки для державного та місцевих бюджетів.
 
Наразі кількість будинків, де встановлені «чарівні» прилади, сягає понад 40 тисяч, і це – тільки у столиці України. Нагадаємо, так звана «економія» складає від 36 тисяч гривень з одного будинку на місяць. Тож, як показують нескладні арифметичні підрахунки, за рік завдяки цим махінаціям із кишені українців витягнули щонайменше 17 мільярдів гривень.

Однак у цьому випадку йдеться не лише про економіку, але й про національну безпеку

Адже ТОВ Фірма «Семпал Ко Лтд» має тісні зв’язки з країною-агресором. Наприклад, ті ж теплолічильники успішно зареєстровані у Державному реєстрі засобів вимірювання РФ та мають відповідне свідоцтво російського Федерального агентства з технічного регулювання і метрології.
 
 

 
У 2014 році оформлено оновлений сертифікат в ФБУ «Крымский ЦСМ». Скриншот реєстру повірок додаємо.
 
 
А у місті Новосибірськ ще з 2011 року зареєстрована й діє компанія ТОВ «Семпал-Сибір», співзасновником якої є вже знайомий нам Семен Покрас. Виторг організації, офіційна кількість працівників якої – одна людина, за 2019 рік склала понад 4 млн російських рублів.
 
Підприємство має низку російських нагород і сумлінно сплачує податки до бюджету країни-агресора, завдяки яким у тім числі фінансують військові дії на Сході України. Відтак, прописуючи умови тендерів під «чарівні» прилади від «Семпала», вітчизняні комунальники де-факто спонсорують кремлівську агресію й загибель українських вояків на Донбасі.
 
 
На нашу думку, незаконне збагачення коштом бюджету та залаштункові домовленості між замовниками тендерів і постачальниками є неприпустимими, а співпраця з компанією, яка прямо чи опосередковано фінансово підтримує вбивство українців, загрожує не лише економічній та енергетичній, а й національній безпеці нашої держави.
 
Хоча в самому ТОВ «Семпал Ко Лтд» запевняють: фірма є на 100% українською, а обладнання, яке вона виготовляє – енергозберігаюче.
 

 
Журналісти вже направили запити до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, АМКУ, ДАСУ та Держпродспоживслужби з проханням ретельно перевірити всі факти, викладені в розслідуванні, та сприяти, в межах повноважень, визначених законодавством України, зупиненню дії сертифікату перевірки, виданого ДП «Укрметртестстандарт» на теплолічильник S10H.

Та сподіваються на проведення об’єктивного та неупередженого моніторингу, а також на те, що ця ситуація не залишиться поза увагою компетентних органів. Адже для українського бюджету 17 мільярдів – чималі кошти, особливо на тлі пандемії й російської окупації частини територій. 

 
Коментарі (2)
Коля Пухов
07 Серпня 2021 p. 19:54
Раніше євро-реконструкції повідомляли, що гарячої води не буде з 19 липня до 2 серпня. Але сьогодні вже кінець 7 серпня, а гарячої води досі немає. Причому гаряча труба вже три тижні порожня, а це означає, що вона інтенсивно ржавіє у середині.
Коля Пухов
09 Серпня 2021 p. 22:03
Мабуть ці "євро-реконструкції" включать воду на пару днів, а оплату за ці два дні виставлять як за місяць. --------------------------------Цей невтішний прогноз зовсім не від стелі, бо такі випадки вже раніше були.