ГоловнаКруглий стілПодіїКруглий стіл у Житомирі: відправна точка моніторингу реформи ЖКГ

Круглий стіл у Житомирі: відправна точка моніторингу реформи ЖКГ

На противагу представникам житомирської міської влади своїм досвідом ведення комунального й житлового господарства поділилися керівники житлово-комунальних підприємств Коростеня, Коростишева, члени громадських організацій, представники приватного бізнесу

На противагу представникам житомирської міської влади своїм досвідом ведення комунального й житлового господарства поділилися керівники житлово-комунальних підприємств Коростеня, Коростишева, члени громадських організацій, представники приватного бізнесу та ЗМІ. Найбільш гостро при цьому постало питання можливої ліквідації ЖЕКів.

Нагадаємо, саме таку ініціативу в день свого призначення на посаду озвучив новий керівник Мінрегіонбуду Анатолій Близнюк. На думку учасників круглого столу, ці заяви міністра як мінімум передчасні, оскільки процес створення ОСББ в країні рухається помалу, а професійних керуючих компаній у сфері ЖКГ практично немає. Крім того, навіть у випадку створення ОСББ його членам подекуди дешевше винайняти працівників ЖЕКів, ніж платити втричі дорожче представникам приватних компаній чи наймати окремих постачальників тієї чи іншої послуги. «На сьогодні знищення ЖЕКів – хибний крок, який призведе лишень до дефіциту кадрів у сфері надання житлових послуг», – висловив думку багатьох присутніх міністр житлово-комунального господарства (2007-2010 рр.) Олексій Кучеренко.

6

Управлінський досвід
Окрім того, учасників заходу цікавило питання досвіду Житомира у частині управління житловим фондом з боку приватних компаній, а також доцільності і подальшої ефективності програми встановлення приладів обліку.

На сьогодні місто Житомир обслуговують дві керуючі структури – ТОВ «Керуюча компанія «Коменерго Житомир» і приватне виробничо-експлуатаційне підприємство №4. Й одна, й інша структура, за словами учасників круглого столу, працюють досить успішно. Зокрема, в оперативному управлінні «Коменерго Житомир» на сьогодні знаходиться 205 будинків. А якість робіт, які виконує компанія, здається, влаштовує як мешканців, так і представників місцевої влади. Щоравда, яким чином компанії вдається надавати населенню якісні та недорогі послуги (2 грн за кв. м), директор «Коменерго Житомир» Юрій Антіпов так і не пояснив, хоч саме це учасників круглого столу якраз найбільше й цікавило.

У свою чергу Леонід Іваненко, начальник управління ЖКГ Житомирської міської ради, повідомив, що «житловий фонд міста Житомира вважається застарілим. Адже 300 будинків одноповерхової забудови (при загальній кількості 1529) вже набули статусу ветхих. Частину цих будинків уже знято з балансового обліку підприємств, оскільки завершено процедуру приватизації квартир – і мешканці виявили бажання змінити балансоутримувача. Крім того, за його словами, 56 будинків у Житомирі визнано аварійними. При цьому питання з відселенням мешканців з такого житла не вирішене й досі. Представники міської держадміністрації пояснюють це відсутністю тимчасової житлової альтернативи.

4

Що почому?
Міська влада Житомира також називає серйозною проблемою встановлення приладів обліку тепла і води у будинках міста. На сьогодні їх мають лише 8% житлового фонду. Наразі у Житомирській міській держадміністрації займаються розробкою проекту по оснащенню приладами обліку решти будинків, однак його реалізація можлива лише за умови «фінансування на рівні держави», стверджує Л.Іваненко.

«У Житомирі з 984 будинків, в які ми на сьогодні постачаємо тепло, лічильниками обладнані лише 200, – повідомив заступник директора «Житомиртеплокомуненерго» Сергій Кондратюк. – Програма уряду за останні роки дозволила встановити в місті близько 130 лічильників. До початку опалювального сезону ми плануємо встановити лічильники на всіх будинках».

Разом із тим, у містах Житомирської області з меншою кількістю населення керівництво не бачить сенсу в оснащенні будинків приладами обліку.

2



«Місто Коростишів на сьогодні має свій шлях розвитку. Із 3,8 тис. споживачів багатоповерхівок залишилося усього 400 мешканців, яких ми повинні перевести на індивідуальне опалення, – повідомив Микола Чиколай, міський голова міста Коростишів. – Тобто, ми повністю перелаштовуємося на індивідуальне опалення. Дитсадки, лікарні та ліцей ми вже перевели на нього. Залишилося тільки три школи. Зараз ми ведемо переговори, щоб передати їх теплопостачання приватникам, але поки що перспективи у цьому напрямку досить примарні».

Під завісу круглого столу, як уже повідомляла «Україна Комунальна», його учасники також вирішили створити Всеукраїнський громадський центр моніторингу реформування ЖКГ, який покликаний налагодити відслідковування діяльності органів влади на центральному і регіональному рівнях у сфері ЖКГ. За попередніми прогнозами, його членами стануть експерти галузі, очільники громадських організацій, керівники комунальних та приватних підприємств тощо.

ІА «Україна Комунальна» запрошує приєднатися до загального моніторингу реформування ЖКГ представників різних регіонів. Заявки на членство просимо надсилати на електронну пошту: info@jkg-portal.com.ua.

1
Олексій Кучеренко, міністр з питань житлово-комунального господарства (2007-2010 рр.):
Я просто хочу звернути увагу на далекі від справедливості тарифи для міста Коростень. Я знімаю капелюха перед владою міста, яка на сьогодні утримує повний 100%-й тариф на теплову енергію. Чому іншим підприємствам держава готова списати близько 5 млрд грн? Виходить, що у нас покараний той, хто займається й працює над тарифоутворенням, а хто не займається – тому кожного року йде списання через різницю в тарифах.

Я, чесно кажучи, не знаю, як буде реалізована ідея єдиного тарифу. Але я прогнозую, що ціна буде лише підвищуватися. І це знову ж таки буде так би мовити «середня температура по лікарні», яка аж ніяк не стимулюватиме галузь до розвитку.

Євген Костишин, екс-заступник Житомирського міського голови, незалежний експерт з питань житлово-комунального господарства:
Мені завжди цікаво слухати дискусію між комунальниками. Мене, як управлінця, як жителя цього міста, цікавить тепло і вода у квартирі, а також прийнятна ціна за ці блага. Яким чином цього досягти? Це досягається двома речами: модернізацією інфраструктури та модернізацією управління. Усе інше – деталі, які породжують дискусії.

Існує чотири джерела модернізації інфраструктури: державний та місцевий бюджети, кредитори й тариф. Як ми їх використовуємо у місті Житомир? З держбюджету до нас надходять якісь загальні субвенції. Бюджет розвитку на цей рік складає 5,8 млн грн. Це менше 1% від загального міського бюджету. Що можна розвивати за ці гроші? Нічого! У 2007 р. ми збільшили бюджет розвитку Житомира до 40 млн грн, що перевищувало 12% від загального бюджету міста. Сподіватися на місцевий бюджет нам не варто, серйозних ресурсів у нас немає. А інвестиційні ресурси можливі лише тоді, коли буде інвестор. Тому я завжди був прихильником роздержавлення у цій сфері. Наведу типовий приклад, характерний для м.Житомира: на ринку надання житлових послуг співіснують різні форми власності: коменерго, ЖЕКи, інші структури. Споживач може з них обрати, може змінити постачальника тих чи інших послуг, може проаналізувати їхню роботу.

Що ж стосується тарифу, то багато хто каже, що його не вистачає. Давайте будемо відверті: його ніколи не вистачатиме. Він стримується кількома факторами. І насамперед, це низька платоспроможність населення – 1,8 тис. грн середня заробітна плата по області. Тому 600 грн на утримання квартири – це багато.

Далі переходимо до модернізації управління. Це можливо шляхом корпоратизації, оренди, концесії та інших форм.

5

Сергій Бульбас, президент Всеукраїнської асоціації приватних інвесторів ЖКГ (ВАПІ ЖКГ):
На мій погляд, перспективи приватних інвестицій, особливо тих, які стосуються тепло- і водопостачання, досить примарні. І це незважаючи на ту законодавчу базу, яка на сьогодні вже сформована. Адже вона, по суті, не працює. Україна, на превеликий жаль, не є правовою державою, тому шукати захисту інтересів з точки зору можливих інвестицій у цю сферу досить складно. Єдиний бік успіху (принаймні, до чергової зміни політичних керівників) – це коли ви також є учасником адміністративного процесу. Лише за цих умов, ви спроможні захистити свій бізнес і розширити варіації для успішного завершення справи.

Але, повторюю, лише до моменту зміни чергових політичних еліт, після якого ніхто не буде визначати, гарно чи погано ти працював – тебе будуть намагатися усунути.

Адже не секрет, що кожен інвестор, вкладаючи кошти, буде вимагати адекватних, економічно обґрунтованих тарифів. Однак, у нашій країні, на жаль, це правило може й не діяти, що є підґрунтям різноманітних політичних інсинуацій. Внаслідок цього шляхом опитування формується суспільна думка про інвесторів як про певних ворогів, грубо кажучи – злодіїв, які прийшли вкрасти в народу. Тому, враховуючи усе вищесказане, я не бачу перспектив приходу приватного бізнесу у сферу модернізації теплоенергетики і водопостачання.

Грамотна Юлія спеціально для ІА «Україна Комунальна».

Решту фотографій з круглого столу Ви можете переглянути тут.

 
Коментарі (0)