ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГМеморандум з МВФ: зростання тарифу на опалення та штрафи

Меморандум з МВФ: зростання тарифу на опалення та штрафи

В оновленому Меморандумі з МВФ влада України в контексті здорожчання газу та впливу цього фактора на тарифи для населення й систему держфінансів зауважила наступне
Україна отримала другий транш від Міжнародного валютного фонду за програмою stand-by у розмірі 699 млн доларів. В оновленому Меморандумі з МВФ влада України в контексті здорожчання газу та впливу цього фактора на тарифи для населення й систему держфінансів зауважила наступне, про це повідомляє Finbalance:
 
“У відповідь на нещодавнє надзвичайне підвищення цін на газ ми впровадимо прозорі заходи для захисту незахищених верств населення, зміцнення фінансового стану підприємств теплової комунальної енергетики (ТКЕ) та надання тимчасової та виняткової підтримки ліквідності державному підприємству НАК «Нафтогаз». Ми очікуємо, що виконаємо наступний комплекс заходів, не збільшуючи дефіцит 2021 року, з огляду на прогнозоване перевищення рівня додаткових надходжень, включаючи рентну плату за газ, яка прив’язана до цін на імпортований газ.

Ми внесемо зміни до бюджету 2021 року, якими на 12 млрд грн збільшуватимуться асигнування на субсидії з оплати послуг ЖКГ. Цього має бути достатньо, аби забезпечити достатнє покриття потреби до кінця грудня 2021 року, у зв’язку з тим, що контракти з фіксованою ціною на газ, що їх уклав НАК «Нафтогаз» у квітні/ травні цього року, допомагають пом’якшити ціновий тиск на домогосподарства.

Ми забезпечимо субсидії найбіднішим громадам на опалювальний сезон 2021-2022 років у розмірі близько 1 млрд грн і передбачимо подальшу підтримку муніципалітетів у бюджеті 2022 року шляхом перерозподілу і спрямування частини ПДФО місцевим бюджетам у розмірі 11,4 млрд грн (4% доходів від ПДФО). Решту коштів на покриття потреби підприємств ТКЕ у додатковій ліквідності муніципалітети надаватимуть із власних бюджетів

АТ "Магістральні газопроводи України" (МГУ) / ТОВ "Оператор ГТС України" (ОГТСУ) передплатив Укртрансгазу 27 млрд грн як частину нової угоди, яка замінює попередній договір про купівлю-продаж частки у статутному капіталі, щорічними фіксованими платежами протягом 2020-2024 років. Ми призупинимо подальше виконання надзвичайного розпорядження, поки новопризначена наглядова рада МГУ не завершить належну оцінку його наслідків. Натомість будь-який залишковий розрив ліквідності НАК «Нафтогазу» протягом майбутнього опалювального сезону буде покритий шляхом прозорого та прямого трансферу з бюджету, визнаючи, таким чином, роль компанії в енергетичній безпеці та елемент опосередкованого субсидіювання, присутній у чинних контрактах на постачання газу. Очікується, що така підтримка буде бюджетно-нейтральною на тлі перевиконання доходів від роялті/ рентних платежів.
 
Як очікується, у 2022 році ситуація з ліквідністю НАК «Нафтогазу» покращиться, оскільки ціни знову наблизяться до ринкових одразу після завершення у квітні чинних контрактів із фіксованою ціною, а також з причини структурних заходів.
 
<...> Ми зобов’язуємось не вводити жодного обмеження цін на газ, що постачається домогосподарствам, а також гарантувати, що оптові ціни визначатимуться на прозорому та ефективному ринку. Ми також забезпечимо, щоб усі тарифи на опалення, що визначаються місцевими органами влади, були переглянуті та офіційно затверджені для повного відображення всіх витрат, як пов’язаних, так і не пов’язаних із ціною на газ (включаючи капітальні видатки) до кінця жовтня 2021 року. Будь-яке відхилення від рівня відшкодування витрат, спричинене зростанням цін на газ, буде покриватися явною та прозорою субсидією або з державного, або з відповідного місцевого бюджету.

· Задля підтримки вищеозначених заходів, ми (i) повністю відновимо повноцінну роботу наглядової ради НАК «Нафтогазу» до кінця січня 2022 року, і (іі) забезпечимо проведення незалежного аудиту міжнародно визнаною компанією до квітня 2022 року, що буде зосереджений на визначенні величини того, наскільки діяльність НАК «Нафтогазу» і його контракти з фіксованими цінами являють собою субсидіювання цін на газ для населення і теплокомуненерго.

· Перед проведенням реструктуризації боргу компаній ТКЕ та операторів розподільчих систем (ОРС) ми впровадимо та оцінимо результати заходів, спрямованих на усунення основних причин накопичення боргу. Такі заходи включатимуть забезпечення відображення витрат у тарифах на опалення та достатнього оборотного капіталу в компаніях централізованого теплопостачання, а також заходи, що покращують дисципліну платежів.

Забезпечення дотримання платіжної дисципліни. Ми будемо займатися питанням заборгованості та платіжної дисципліни населення, ТКЕ та дистриб`юторів, щоб забезпечити безперервність заявок на постачання газу та сприяти розвитку конкурентоспроможного ринку. Ми розробимо відповідні інструменти для ТКЕ, щоб забезпечити стягнення платежів з домогосподарств (у тому числі за рахунок збільшення штрафів та спрощеного правозастосування). Ми будемо утримуватися від будь -яких заходів, які можуть підірвати платіжну дисципліну.

Ми віддані захисту фінансової міцності МГУ/ОГТС та їх здатності негайно інвестувати у критичну газотранспортну інфраструктуру у відповідь на структурні виклики в цьому секторі. Незабаром ми зробимо повноцінною роботу наглядової ради МГУ, зокрема, забезпечивши всіх призначених членів контрактами. Оскільки наглядова рада не була призначена під час переговорів про нещодавню угоду, що замінює початкову угоду про купівлю-продаж частки у статутному капіталі, ми зобов’язуємось надавати наглядовій раді всю необхідну інформацію, щоб дозволити їй оцінити, чи наслідки цієї угоди відповідають інтересам компанії, не загрожують її короткостроковій ліквідності та середньостроковій життєздатності, а також сприяють збільшенню її спроможності інвестувати, включаючи її здатність інвестувати у відповідь на структурні зрушення у газотранспортній мережі. Виходячи з результатів цієї ретельної оцінки, ми зобов’язуємось внести зміни до відповідної постанови Уряду, що регулює умови оплати.

Ми будемо вживати подальших заходів для підтримки розвитку енергетичних ринків шляхом впровадження заходів щодо посилення конкуренції та надання споживачам можливості вибору. Наші заходи включатимуть:

a. Посилення конкуренції на ринку роздрібної торгівлі

· Ми надалі будемо спрощувати процедуру щодо зміни постачальника для побутових споживачів, в тому числі, завдяки позбавленню неналежного впливу на цю процедуру неузгодженості між домогосподарством та попереднім постачальником, або ж вимог щодо несплачених сум. Також ми забезпечимо право побутових споживачів надавати дозвіл на доступ до історичних даних щодо їхнього споживання, а оператори системи розподілу (ОСР) будуть зобов’язані надавати доступ до їхніх історичних даних споживання будь-якому постачальнику, якого вибере побутовий споживач. Таке надання даних повинно відбуватися на безоплатній основі. Щоб сприяти цьому, ми забезпечимо, що всі підзаконні акти, необхідні для початку роботи об’єднаної бази даних для побутових споживачів були прийняті до грудня 2021 року. До об’єднаної бази даних матимуть доступ усі учасники ринку до кінця березня 2022 року (структурний маяк)

· Ми створимо робочу групу за участі всіх ключових зацікавлених сторін, в тому числі, НКРЕКП, Міністерства енергетики та Антимонопольного комітету України (АМКУ), завдання якої полягатиме в тому, щоб до кінця березня 2022 року розробити спільний реалістичний для виконання План заходів, спрямований на забезпечення підготовки та впровадження ринкових та антимонопольних нормативно-правових актів, у тому числі тих, що стосуються ефективного відокремлення операторів системи розподілу (ОСР) та постачальників таким чином, щоб вони не могли мати одного і того ж бенефеціарного власника. Ми також приймемо законодавство, яке матиме на меті забезпечити (i) фінансову та операційну незалежність АМКУ; (ii) прозоре, конкурентне та захищене від політичного втручання призначення Голови Комітету та державних уповноважених та вичерпний перелік причин для їх звільнення; (iii) посилення повноважень АМКУ, яке дозволяє проводити фізичний пошук та конфіскацію документів з метою отримання інформації та обмін інформацією з правоохоронними органами та іншими урядовими органами; та (iv) надання рішенням АМКУ статусу виконавчих документів, для того, щоб уникнути необхідності забезпечувати виконання рішень за допомогою судового процесу. І, нарешті, АМКУ буде публікувати інформацію про початок та результати розслідувань.
 

b. Посилення конкуренції на ринку оптової торгівлі. Ми забезпечимо, щоб оптові ціни визначалися на прозорому та ефективному ринку. Для досягнення цієї мети ми будемо впроваджувати внутрішню програму зняття обмежень на видобуток газу, згідно з якою, починаючи з травня 2022 року, Укргазвидобування (УГВ) щороку буде продавати щонайменше 40-50 відсотків свого видобутку на прозорій та конкурентній основі на місцевих біржах з рівним доступом для всіх учасників ринку. Очікується, що ця частка зросте до 100 відсотків до 2024 року по мірі припинення дії контрактів з фіксованими цінами, які наразі обмежують видобуток. Паралельно ми також розробимо дієвий план дій для покращення фінансової стабільності та інституційної спроможності сторони попиту (у тому числі компаній централізованого теплопостачання), щоб переконатися, що вони здатні купувати газ на біржі. Ми прискоримо роботу над впровадженням у повному обсязі Регламенту ЄС щодо цілісності та прозорості оптового ринку енергоносіїв (REMIT), передбаченого Угодою про Асоціацію між Україною та ЄС. Ми розробимо план дій для покращення прозорості та забезпечення комерційної привабливості біржової торгівлі газом в Україні”. 

 
Коментарі (0)