ГоловнаКолонкиКолонкиНормативна казуїстика на сторожі прав споживачів

Нормативна казуїстика на сторожі прав споживачів

Абонент має право на повернення коштів, якщо офіційно підтвердить, що внаслідок тих чи інших об'єктивних причин реальні обсяги спожитих ним послуг були меншими за обсяги, пред'явлені йому до сплати.

Не претендує на розділ «Новини» твердження проте, що у населення, постачальників послуг, законодавців та керівників ЖЕКів різні погляди на права споживачів. Але ж будь-який абсурд повинен мати своїрамки!

За ст. 16, п. 2 та ст. 19 п.3 Типовогодоговору (затвердженого Постановою Кабміну № 630 від 21 липня 2005 р.),споживач має право знати і вимагати «інформацію про… їх (послуг) споживчі властивості», однак окремі ЖЕКи Києва наполягають на тому, що споживачеві така інформація не потрібна, і вона не має обгрунтованого змісту. У ПАТ «АК«Київводоканал» стосовно цього питання іншої думки. Там, зазначають, що допоняття «споживчі властивості послуги» слід включити:

1) Для послуги з постачання холодної води:

- якість води, яка повинна відповідати Державним санітарним нормам та правилами «Гігієнічні вимоги до води питної,призначеної для споживання людиною» (ДержСанПіН 2.2.4-171-10);

- режим відпущення (одержання) питної води. Ум. Києві - цілодобово;

- тиск в точці передачі послуги споживачу(абоненту), який повинен відповідати проектним рішенням, погодженим з ПАТ «АК «Київводоканал».

2) Для послуги водовідведення:

- якість стічних вод. Для усіх абонентів, щоскидають стічні води в систему каналізації міста, встановлюються єдинінормативи допустимих концентрацій забруднюючих речовин відповідно до Сан ПиН4630-88 «Санитарные правила и нормы охраны поверхностных вод от загрязнения»1988 року;

- режим приймання стічних вод в міську системуканалізації. У м. Києві - цілодобово.

Крім того, споживчою властивістю обох послуг єтакож те, що всі споживачі віднесені до однієї з трьох груп: населення,бюджетні установи, інші споживачі, для кожної з яких встановлені окремі тарифисплати за 1 м3 спожитої послуги.

Якість стічних вод може відображатися навартості послуги з водовідведення. Якщо в стічних водах буде виявленоперевищення допустимих концентрацій, вартість послуги буде збільшена внаслідокзастосування кратного тарифу, який визначається згідно з порядком, встановленим чинними Правилами приймання стічних вод абонентів у систему каналізації м.Києва.

Згідно п.2 ч. 1 ст. 20 Закону України «Прожитлово-комунальні послуги» № 1875-IV споживачу гарантовано право одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелікжитлово-комунальних послуг, в т.ч. їх споживчі властивості. Це право також охороняєтьсянормами Закону України «Про захист прав споживачів».

Немає єдності у поглядах на ст. 19. і у п. 15:посередник впевнений, що споживача досить звільнити від плати за послуги у разі їх ненадання, хоча Постанова № 630 передбачає також «виплату компенсації за перевищення строківпроведення аварійно-відбудовних робіт» – у ЖЕК про таке формулювання, як«строки проведення аварійно-відбудовних робіт» не чули і стверджують що такогопоняття просто не існує.

У п. 3 ч. 3 ст. 16 Закону України «Прожитлово-комунальні послуги» написано, що аварійна ситуація чи ремонтні роботипо усуненню несправностей має бути ліквідована у термін не більше однієї доби.Тому Виконавець зобов’язаний у випадку тривалості аварійно-відновлювальнихробіт більше однієї доби здійснити відповідне зменшення плати за наданіпослуги.

Згідно із пунктом 8.4 СанПиНу 2.04.02–84 «Водоснабжениенаружной сети и сооружений», в залежності від діаметру труби, терміни ліквідації становлять: до 400 мм – 24 годин, від400 до 1000 мм – 30 годин, понад 1000 мм – 36 год.

Для відновлення благоустрою території, на якійбуло здійснене розриття з метою ліквідації пошкодження, ПАТ «АК «Київводоканал» відповідно до нормативів має 14 днів. Локалізація витоку на мережахздійснюється оперативно протягом перших годин, а повна ліквідація аварії звідновленням водопостачання зазвичай займає не більше однієї-двох діб взалежності від складності пошкодження.

Згідно п.2 ст. 21. ЖЕК забув, що він несевідповідальність у разі: «надання послуг не в повному обсязі, зниження їхякості, зокрема зниження їх кількісних та/або якісних показників – шляхомзменшення розміру плати та виплати споживачеві компенсації за перевищеннястроків проведення аварійно-відбудовних робіт у розмірі, встановленому законодавством, ___ відсотків місячної плати за послугу за кожну добу її ненадання» У ЖЕКові стверджують, що таких розмірів просто не існує, а відповіднорозмір будь-яких відшкодувань визначається лише в судовому порядку.

Але навіщо йти до суду, якщо КабінетомМіністрів України 17 лютого 2010 року була прийнята Постанова № 151, якоювизначено Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг зцентралізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведенняв разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості? В цій постанові містяться всі розміри та коефіцієнти для здійснення відповідного перерахунку.

Абонент має право на повернення коштів, якщоофіційно підтвердить, що внаслідок тих чи інших об'єктивних причин реальніобсяги спожитих ним послуг були меншими за обсяги, пред'явлені йому до сплати.

Олександр Гаврилюк, спеціально для ІА «Україна Комунальна»
 
Коментарі (0)