ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
ОСББ знайшли альтернативу
Держенергоефективності готує фінансові інструменти для реновацій та будівництва житла
Прийнято закон, який дозволяє громадам використовувати кошти спецфонду під час воєнного стану
Д. Гетманцев: "Кредити за зруйноване житло будуть списувати"
Документ, нещодавно оприлюднений на сайті Верховної Ради, вже піддався критиці з боку представників Нацради з розвитку ОСББ при Кабміні та юристів. Втім, ряд ключових норм документа експерти вважають прогресивними.
Мешканці-товариші
Верховна Рада на своєму офіційному сайті оприлюднила проект закону №3306 «Про житлові товариства», авторами якого є керівник парламентської фракції КПУ Петро Симоненко і голова Комітету ВР з питань будівництва, містобудування, ЖКГ та регіональної політики Спірідон Кілінкаров. Документом пропонується перейменувати об'єднання мешканців багатоквартирних будинків (ОСББ) - у житлові товариства. Такий «ребрендинг» пояснюється тим, що законодавство, яке регулює цивільні правовідносини, не містить визначення «співвласники багатоквартирного будинку», зазначається у пояснювальній записці до документа. Тоді як насправді, відзначають автори ініціативи, не всі приміщення багатоквартирного будинку перебувають у спільній власності громадян, а лише приміщення загального користування.
Основні положення документа багато в чому дублюють чинне законодавство, а також норми вже скандально відомого урядового законопроекта «Про особливості права власності у багатоквартирному будинку», розробленому юристами компанії Backer & McKenzie, робота якого оплачується за рахунок коштів Міжнародної фінансової корпорації (IFC, входить до групи Світового Банку).
Нагадаємо, цей документ передбачає два варіанти управління багатоквартирними будинками: або шляхом реєстрації об'єднання співвласників як юрособи та автоматичного членства всіх проживаючих у ній, або без реєстрації юрособи. У другому випадку, мешканцям пропонується вибрати керуючу компанію і передати їй менеджерські функції на договірній основі.
Читайте також: ОСББ розв'язали руки
У липні чиновники Міністерства регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ неодноразово заявляли, що проект проходить останній етап узгодження перед його затвердженням на засіданні Кабміну і реєстрацією в парламенті. Однак, досі документ так і не був запропонований до розгляду Верховної Ради.
Високопоставлене джерело в уряді, яке побажало залишитися неназваним, повідомило «Україні Комунальній», що документ не пройшов погодження у ряді відомств. За його словами, категорично проти цього законопроекту виступив Антимонопольний комітет. Зокрема, в АМКУ вважають, що сама концепція управління багатоквартирним будинком без створення юридичної особи несе суттєві корупційні ризики.
«Фактично документом пропонується, щоб 75% співвласників будинку обрали представника з необмеженими повноваженнями, який повинен буде укласти обов'язковий для всіх інших договір з керуючою компанією. При цьому механізми контролю за автентичністю волевиявлення співвласників (наприклад, перевірка їх підписів під протоколом тощо) - відсутні», - зазначив співрозмовник «У.К.».
Сповнений протиріч
У депутатському законопроекті №3306 дублюється механізм розподілу часток у спільній власності, який прописаний у згаданому законопроекті. Зокрема, пропонується, що вона буде визначатися співвідношенням площ індивідуальної до загальної власності. Подібна пропорція збережеться і при визначенні матеріальних зобов'язань мешканців щодо участі в ремонтах і реконструкціях багатоквартирних будинків. Однак, документ, запропонований депутатами, на відміну від ініціативи Мінрегіону, не передбачає обов'язкового членства в житловому товаристві. Втім, новий проект зобов'язує всіх співвласників будинку, незалежно від того, складаються вони в товаристві, підкорятися рішенням загальних зборів. Процедура проведення останніх, прописана в документі, аналогічна закріпленої в чинному законі «Про ОСББ».
Ключовий і принципово новою нормою депутатського законопроекту, є те, що документом планується визнати земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок, та прибудинкову територію - частиною спільного майна співвласників будинку. А головне - проект передбачає режим спільної часткової власності на спільне майно будинку, в той час як зараз діє режим спільної сумісної. Частку в праві власності на землю мешканці зможуть зберегти і в разі руйнування багатоквартирного будинку. Але, при цьому, відчужувати або виділяти в натурі свою частку у праві власності на спільне майно співвласників буде заборонено. Крім того, згідно законопроекту, земельні ділянки державної або комунальної власності, на яких розташовані багатоквартирні будинки, повинні бути передані в управління організаціям, підприємствам або іншим установам, обраними для цього мешканцями.
ОСББ депутатам - не товариші
Експерти та представники українських ОСББ ініціативу парламентаріїв оцінюють негативно. Основна критика пов'язана з тим, що документ потребує серйозного доопрацювання, безліч його норм суперечать один одному, а деякі, наприклад, про передачу землі та прибудинкової території управителю, суттєво обмежують права мешканців багатоквартирних будинків.
«Неякісна імітація серйозної роботи. По-іншому назвати цей законопроект можна, але кращим він не стане, - зазначив член Нацради з розвитку ОСББ при КМУ, голова «Ресурсного Центру ОСББ Донецької області Ігор Захаревич. - Заміна закону України «Про ОСББ» цією ініціативою виглядає абсолютно нелогічною і безперспективною. Як до цього ставитися, люди вирішать самі, особливо, якщо справа дійде до громадських слухань за участю професіоналів. Думаю, тоді розробники отримають реальну оцінку своєї роботи».
Читайте також: ОСББ підуть під урядову опіку
Втім, саме визначення правовідносин мешканців у режимі спільної часткової власності та визначення в її структурі земельних ділянок та прибудинкових територій є найважливішою умовою реформування житлової реформи, вважає засновник Всеукраїнської громадської організації «Ефективний власник», член Нацради з розвитку ОСББ при КМУ Тетяна Монтян.
«Якби весь законопроект можна було звести саме до цієї ініціативи, яка передбачає внесення змін до ч.2 ст. 382 Цивільного Кодексу у вигляді заміни спільної сумісної власності на спільну часткову - я б особисто аплодувала його розробникам стоячи. Формалізація будинків як цілісних майнових комплексів з виділенням часток кожного співвласника - ключове питання. Саме відсутність такої формалізації на сьогодні є основним каменем спотикання для подальшої реалізації реформи ЖКГ», - впевнена юрист.
При цьому пані Монтян наголошує, що суперечить цій нормі інша ініціатива прописана в депутатському законопроекті: «Якщо земельна ділянка і пляма забудови буде визначена як спільна часткова власність співвласників будинку, а не як комунальна або державна власність, то зовсім не зрозуміло, на яких підставах співвласники повинні передавати свою власність у користування обслуговуючої організації».
Промінь світла
Але, незважаючи на еклектичність норм законодавчої ініціативи, в документі зроблена спроба піти від регулювання правовідносин співвласників виключно в багатоквартирних будинках. «Законопроект встановлює обов'язки житлового товариства перед усіма власниками приміщень, а не тільки учасниками товариства», - наголошується в пояснювальній записці.
«Це також принципово важлива ідея. Сьогодні ми говоримо лише про правовідносини в багатоквартирних будинках. Але в країні таких у чистому вигляді фактично немає. В основному, у нас будинку змішаного типу, тобто, з нежитловими приміщеннями, а також «багатоофісний» будинку. І намагатися підвести законодавчу базу під регулювання правовідносин виключно в багатоквартирних будинках - це все одно, що створити правила дорожнього руху тільки для вантажних машин», - пояснює Тетяна Монтян.
За її словами, можливі три форми правовідносин, які регулюють спільну власність: кооператив, товариство і кондомініум. Незалежно від їх специфіки (багатоквартирні будинки, «багатоофісний», чи «змішані» будинки, гаражі, дачі, котеджні містечка) - це форми правовідносин, при якій вся власність формалізується одним із трьох способів:
1) Об'єкт повністю належить кооперативу як юридичній особі; для членів кооперативу визначені права конкретного користування відповідно до їх часток.
2)Товариство передбачає індивідуальну власність юридичних і фізичних осіб, а усе загальне, спільне майно - у власності товариства як юридичні особи.
3) Кондомініум являє собою правовідносини, за яких його учасники володіють приміщеннями на правах індивідуальної власності, а загальне майно належить їм на правах спільної часткової власності.
«Саме недо-кондомініуму (недо - через режим спільної власності, у той час як повинна бути спільна часткова) - і є, згідно з чинним законодавством, всі вже побудовані будинки в Україні», - зазначає юрист.
Читайте також: ОСББ вимагають рішення
Втім, експерти сумніваються в тому, що депутатський законопроект буде винесено в сесійну залу: він буде заблокований представниками ОСББ на етапі громадського обговорення. Такий висновок можна зробити виходячи з того, що його критика набирає обертів в соціальних мережах: «Звертаючись відкрито до пана Спірідона Кілінкарова, хочу висловити особисте розчарування... Історія про те, як народні обранці, вирішили знищити 17 тисяч ОСББ у країні... Це при тому, що на зустрічі з громадськістю було сказано про повну підтримку інституції ОСББ...», - прокоментувала депутатський документ на своїй сторінці в Facebook заступник голови Нацради з розвитку ОСББ при КМУ Катерина Чижик.
Разом з тим, спроба формалізувати спільну часткову власність та прописати «правила гри» мешканців багатоквартирних будинків дає надію, що битва за реалізацію житлової реформи українцями поки не програна.