Революція
Про майбутню революції в сфері реєстрації майнових прав на нерухоме майно вперше серйозно заговорили майже рік тому. 11 лютого 2010 український парламент прийняв у новій редакції Закон України «Про державну реєстрацію майнових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Через чотири місяці, 22 червня 2011 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову № 703 «Про затвердження державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяження і Порядок надання витягу з Державного реєстру майнових прав на нерухоме майно». Основною новелою роботи чиновників стало створення нового органу реєстрації на ринку нерухомості - Державної реєстраційної структури (або «Укрдержреєстру»), який підпорядковується Міністерству юстиції України. За задумом реформаторів, з 1 січня 2012 року «Укрдержреєстр» мав одноосібно займатися всіма питаннями, пов'язаними з реєстрацією будь-яких об'єктів нерухомості та пов'язаних з ним обтяжень. Громадянам, які проводять операції з нерухомістю, були обіцяні значні послаблення.
Наприклад, обіцяли, що тепер БТІ буде проводити лише первинну технічну інвентаризацію (інспектор цього відомства повинен звірити з техпаспортом тільки квартиру в новому будинку, який здають), а у випадках операцій на вторинному ринку звертатися до БТІ буде не потрібно. Обіцяно також було, оформлення всіх необхідних документів за принципом «єдиного вікна», в результаті чого терміни оформлення документів, що підтверджують право власності на нерухомість, скоротяться з двох місяців до двох тижнів.
Бродіння
Далі вийшло, як завжди це відбувається в Україні. Закон прийняти - прийняли, а от виконувати його чиновники або не поспішають, або не можуть, або не хочуть. У міру того, як експерти аналізували наслідки згаданої революції, на світ почали спливати нові оцінки ризиків. По-перше, виявилося, що «Укрдержреєстр» фізично не зможе виконувати, покладені на нього функції з причини банального дефіциту кадрів у територіальних відділеннях. Таких експертів необхідно близько 3 тис. осіб, а їх повноцінне навчання займе близько двох років. Поки ж процес зупинився на позначці відбору кандидатів. Нажаль, він ще не завершений.
По-друге, виникла проблема, - як будуть взаємодіяти новий і старий реєстри? Позиція «Укрдержреєстру»: автоматичного перенесення інформації зі старих реєстрів в новий не буде. Тим не менш, для впорядкування інформаційного обміну між реєстрами необхідно розробити відповідний порядок. Тут знову «заковирка», порядок розробляється, але коли він буде готовий невідомо.
По-третє, з урахуванням перших двох причин існує реальна небезпека втрати даних про майнові права громадян при їх перенесенні із старого реєстру в новий, а порушення прав приватної власності, як відомо, це загрожує серйозними соціальними заворушеннями.
По-четверте, для нормальної роботи самого «Укрдержреєстру» чиновники не встигли розробити відповідну нормативну базу. Сьогодні вона складається з названих вище Постанови КМУ і зміненого закону про держреєстрацію. Не готові і внутрішні нормативні документи: положення, інструкції тощо без яких система не запрацює.
І, нарешті, по-п'яте, передача повноважень від БТІ до «Укрдержреєстру» всіляко саботувала і саботується співробітниками БТІ всіх рангів. Цього цілком слід було очікувати, адже усталена бюрократична система завжди противиться будь-яким змінам.
Контрреволюція
Таким чином, до осені 2011 року чиновникам та експертам стало зрозуміло, - якщо з 1 січня 2012 року запрацює нова система реєстрації прав на нерухомість на чолі з «Укрдержреєстром», український ринок нерухомості чекає колапс або повний ступор, який, за різними оцінками експертів , може тривати від трьох місяців до півроку. Ринку конче потрібна була контрреволюція. Її очолив народний депутат Сергій Осика, який розробив законопроект № 9545, що передбачав продовження повноважень БТІ до 1 січня 2013 року.
Рішення вдалося провести через парламент - «За» 266 голосів народних депутатів, при необхідному мінімумі в 226 голосів. Крім того, парламентарі вирішили, що більшість положень Закону України «Про державний земельний кадастр» вступлять в силу в 2013 році, а не в 2012, як передбачалося раніше. Плюси і мінуси контрреволюції очевидні. Ринок нерухомості вдалося врятувати від своєрідного технічного дефолту, - це безумовний плюс. Краще працювати за поганими старими правилами, ніж за хорошими новим, половина з яких ще не написана. Збереглася одна з корупційних чиновницьких систем в країні - це безумовний мінус.
«Настав час реформувати ще одну корумповану сферу в нашому житті - це реєстрацію майна в БТІ ...», - ці слова Президента України Віктора Януковича, чиновники, схоже, почули тільки наполовину. Реформа загрузла з болоті чиновницької рутини і непрохідних корупційних лабіринтів старої системи БТІ. Це означає, що в кінцевому результаті за все заплатить споживач послуг - простий український громадянин, який, як і раніше, буде змушений терпіти свавілля великих і маленьких князьків-начальників і вирішувати свої проблеми за допомогою хабарів.
За різними оцінками, їх середній розмір становить 300-600 доларів. Подейкують, що у зв'язку з плутаниною, яка запанувала навколо передачі прав від БТІ до «Укрдержреєстру», хабарі в 2012 році значно зростуть.
Втім, залишається відкритим питання - чи можливо в наступному році, році парламентських виборів в Україні, році напруження політичних пристрастей, довести до розуму реформу, яка потрібна, всім учасникам ринку нерухомості? Чомусь не піднімається рука впевненно відповісти на це питання.
Вадим Матвєєв, спеціально для ІА «Україна Комунальна»