ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Сектор комунального господарства багато в чому є для ЄБРР пріоритетним
В Києві з понеділка повернуть платне паркування
Бучанські школи переходять на дистанційне навчання
Кабмін не розрахувався за будівництво нового водогону після підриву Каховської ГЕС
Перед початком інтерв'ю з Денисом Гайовим про проекти ЄБРР у сфері ЖКГ і плани на 2012 рік, «У.К.» зустрів провідний радник банку із зовнішніх зв'язків Антон Усов. Йому ми поставили головне питання, яке хвилює представників як українського бізнесу, так і зарубіжних компаній:
Чи легко працювати в Україні?
- Коли ми створювалися в 1993-му році, ми спеціально так формували наш пакет документів, щоб ми не підпадати під регулювання українського законодавства. Тобто, все, що ми закуповуємо від насосів та асфальту до фахівців і консультантів, ми робимо за своїми правилами. Ми ніби над державою. Це планувалося спеціально, тому що ми розуміли, де і в якій державі належить працювати.
Хоча якщо чесно, ситуація на українському ринку не гірша за всі. Особливо, якщо порівнювати, наприклад, з Казахстаном, східними регіонами Росії. Тим не менш, завжди передбачалося, що у нас буде особливий статус, що дозволяє уникати багатьох неприємних особливостей українського законодавства. Крім того, ми всі наші дії в усіх країнах закріпили законодавчо.
Перший муніципальний проект ЄБРР був підписаний в 1998 р., який фінансує реконструкцію та модернізацію комунальної і транспортної інфраструктури в українських містах. На якому етапі реалізація цієї програми?
- Сьогодні портфель інвестицій ЄБРР в муніципальні проекти, що реалізуються в Україні, становить 200 млн євро. Структура інвестицій розподіляються у наступних долях: 25% направлено на фінансування проектів у сфері водопостачання і водовідведення, 25% - на реалізацію проектів у теплоенергетиці. Решта 100 млн євро будуть інвестовані в муніципальний транспорт і реконструкцію доріг у Києві та Львові. Почасти, їх використання є етапом підготовки до чемпіонату з футболу «Євро-2012».
Що стосується київських проектів, то за рахунок зазначених коштів буде оновлюватися міський громадський транспорт. Наприклад, йдеться про закупівлю вагонів для київського метрополітену, тролейбусів і автобусів українського виробництва для «Київпастрансу».
Крім того, це й інвестиції в удосконалення системи управління міським транспортом. Перші поставки нового транспорту місто вже отримало. Треба розуміти, що, оскільки йдеться про великі обсяги, проект розтягнутий у часі. Жоден виробник не може поставити відразу 50 або 100 вагонів. Для метрополітену це 50 вагонів виробництва російського заводу «Вагонмаш».
У нас вже є реалізований муніципальний проект у Запоріжжі, який стосується реконструкції водоочисних споруд.
Чи ведеться моніторинг ефективності використання наданих коштів?
- У разі київського проекту, і по вагонах, і, що стосується наземного транспорту, вже укладені контракти із зазначенням графіка поставки. Якщо графік з яких-небудь причин не витримується, то передбачаються штрафні санкції. Ми ведемо моніторинг по кожному з проектів із залученням міжнародних консультантів. З їх допомогою складається і тендерна документація, і управління цим досить складним процесом. Вся тендерна програма здійснюється за правилами ЄБРР, де основною умовою є недискримінаційні правила проведення тендера для всіх учасників. Якщо ж фірма, яка виграла тендер, відступає від договірних умов, то на неї поширюються санкції, закладені в договорі. Але досі на сьогоднішній день таких проблем немає. Якщо ж щось виконано не якісно, то зрозуміло, що помилки підрядник виправляє за свій рахунок.
Які на цей рік плани ЄБРР щодо інвестування в енерго- і ресурсоефективність ЖКГ?
- У сфері ЖКГ у нас планується до підписання цілий ряд проектів, які стосуються водоочищення, водовідведення та теплоенергетики. Нами вже підписано три проекти в сфері теплоенергетики та один проект у сфері водовідведення, який вже реалізується. Це стосується таких міст як Черкаси, Дніпропетровськ, Івано-Франківськ Одеса. Всі проекти спрямовані на модернізацію муніципальної інфраструктури, причому економічний ефект від їх реалізації ми можемо отримати вже в цьому році. В наших планах робота з аналогічним проектом з Житомиром, Тернополем, Львовом, Запоріжжям і Кримом. Є також цілий ряд проектів, які знаходяться на більш ранніх етапах розгляду.
Наші типові проектні інвестиції в сферу теплоенергетики можуть становити 10-20 мільйонів євро, в залежності від того, яким буде обсяг робіт. Кожен з цих проектів передбачає комплексну модернізацію інфраструктури, а саме йдеться про заміну котелень, труб, реконструкції мереж і т.п.
Чи є для ЄБРР інвестиції в сферу комунального господарства пріоритетними?
- Так, сектор комунального господарства пріоритетний для нас. Наразі відчувається гостра потреба у підвищенні енергоефективності комунальної галузі. Дуже довго даний сектор економіки не отримував достатнього фінансування для свого розвитку. Тому ми не обмежуємося поточними проектами. З розширенням нашої роботи в цій сфері обсяг інвестицій, безумовно, має зростати. Термін погашення кредитів узгоджується з терміном амортизації. У них довгий період окупності: це можуть бути проекти, розраховані на період до 15 років і навіть більше. І сьогодні ЄБРР один з небагатьох банків, який працює у цьому секторі економіки.
На яких умовах ЄБРР співпрацює з місцевою владою? Що потрібно зробити комунальному підприємству та мерії для отримання кредиту ЄБРР?
- Мова, в даному випадку, йде не про якусь програму або особливу лояльність. У муніципалітету і в компанії має бути зрозуміле і мотивоване прагнення отримати кредит. Це досить довгий процес. Керівництву міст треба розуміти, навіщо вони це роблять. Стадія підготовки проекту може займати, як мінімум, кілька місяців, а то й років, так як будь-який проект потребує дуже ретельного опрацювання з точки зору фінансів і технологій.
Крім того, в більшості випадків кредит надається під муніципальну гарантію. Дана методика дозволяє з одного боку залучити кошти, з іншого, - врахувати інтереси всіх сторін. Хоча в нашій практиці якихось нерозв'язних ситуацій як в Україні, так і в інших країнах, не виникало.
Який механізм надання коштів?
- Весь процес закупівель і фінансових трансакцій проходить за правилами нашого банку. Кошти перераховуються по кожному конкретному контракту і, якщо мова йде, наприклад, про заміну труб, то спочатку йдуть авансові платежі, а потім вже транші за фактом реалізації. Тобто, це ступінчаста система платежів.
Що, на Вашу думку, змушує інші банки утримуватися від кредитування подібних програм і об'єктів?
- Тут треба розуміти, що ЄБРР не є комерційним банком. Ми є міжнародним фінансовим інститутом, який орієнтований на розвиток. Аналогічної організацією є і Всесвітній банк. Інших інвесторів в даний сектор поки немає. Це пов'язано з тим, що кошти потрібні на дуже довгий період, а комерційні банки, в основному, розглядають проекти, які розраховані на більш швидкий період окупності.
Також, для комерційних банків велике значення має і маржа. У даних проектах ми не намагаємося досягти колосальної прибутку. Маржа у нас мінімальна і проекти розраховані на зміну ситуації в галузі, а не швидку вигоду, як скажімо в нафтовій чи газовій сфері.
Робота в цьому секторі - одне із завдань, поставлена перед нами нашими акціонерами. Такі завдання перед комерційними банками не ставляться. Ми повинні інвестувати кошти в інфраструктуру тих країн і регіонів, в яких ми працюємо. І це, звісно, Україна, яка є одним з акціонерів банку. Тим більше, що в довгостроковій перспективі, країни-акціонери ЄБРР хочуть бачити Україну розвиненою в технічному плані і стабільною державою. При існуючому стані справ у сфері ЖКГ, комерційним банкам там практично неможливо працювати. У них немає відповідних ресурсів та унікального досвіду реалізації таких проектів. Поки появу комерційних банків на цьому ринку ми вважаємо малоймовірним, але рано чи пізно вони все ж почнуть інвестувати в цю галузь. Можливо, років через п'ять, чи шість.
ЄБРР раніше заявляв про те, що тарифоутворення в Україні заполітизовано. Наскільки велике втручання влади в цей процес? Чи допомогло створення гострегулятора в сфері комунальних послуг знизити вплив на комунальні тарифи з боку місцевої влади?
- Можливо, тарифи на ЖКГ - питання і політичне, але це питання не до ЄБРР. Є тут і різні пільги і компенсації. Тут потрібно навести порядок і почати розуміти, як це має працювати. Муніципальні компанії повинні в цьому плані працювати, як мінімум, на беззбитковій основі. Зміна тарифної політики сам по собі - крок серйозний, який вимагає і сміливості, і розуміння, і політичної волі.
Існує дуже багато пільгових категорій споживачів і це сильно впливає на загальну картину тарифікації. На сьогодні є необхідність робити кроки у вдосконаленні питань тарифоутворення. І сам процес ціноутворення має бути ринковим, тобто дозволяти підприємствам вести більш активну інвестиційну діяльність. Для цього повинен бути напрацьований цілий ряд регуляторних документів. Нам складно говорити, чи є сьогоднішні тарифи результатом політичної гри. Але, звичайно, є безліч питань щодо механізму ціноутворення. Ми розраховуємо, що з нашою допомогою ціноутворення в комунальному секторі колись набуде більш системногоі передбачуваного характеру.
Якими мають бути критерії економічного обґрунтування вартості послуг? Чи поділяєте Ви точку зору, що більша частина цих тарифів необґрунтовані?
- У першу чергу, тут повинна бути налагоджена технічно досконала система обліку. Треба не брати усереднені значення, а розуміти, скільки той чи інший власник квартири, чи, скажімо, підприємство споживає насправді і чи достатньо йому цього. Процес це складний, особливо напередодні виборів - це завжди тема спекуляції. Тому, якщо ми щось починаємо, то це завжди довгострокова програма. Ми бачимо певні кроки регуляторів, спрямовані на те, що б навести порядок у цій сфері. Ми з ними працюємо і досить щільно. Це питання є ключовим і для нашого сектора, і для будь-яких приватних інвесторів.
Розмовляв Костянтин Єгоров