ГоловнаПублікаціїТарифи ЖКГ«Спрощене» субсидіювання - ще не панацея від підвищення тарифів

«Спрощене» субсидіювання - ще не панацея від підвищення тарифів

Парламент вніс зміни до держбюджету на поточний рік з урахуванням вимог МВФ, а уряд затвердив нову систему субсидіювання населення. Однак, таке посилення соціального захисту в умовах нових підвищень тарифів ще не привід для святкування.

Останні дні лютого та перші дні березня для України видалися вкрай непростими. З одного боку загострення енергетичного конфлікту з Російською Федерацією та «режим тиші» на Донбасі, а з іншого вимоги Міжнародного валютного фонду та внесення змін до Державного бюджету країни на поточний рік. Якщо енергетичні непорозуміння днями, здається, вдалося тимчасово остудити шляхом проведення тристоронніх переговорів між Україною, Росією та ЄС, то решта питань залишається у «точці кипіння».

Так, за результатами тристоронніх переговорів, котрі пройшли 2 березня у Брюсселі, сторони гарантували повне виконання зимового «газового» пакету, підтвердили, що з метою розрахунків за ним будуть обліковуватися лише ті обсяги «блакитного» палива, які поставляються через пункти прийому газу, погоджені з ЦДД ПАТ «Укртрансгаз», домовилися, що питання газопостачання окупованих територій Донецької та Луганської областей розглядатимуться окремо, а тристоронні переговори щодо літнього «газового» пакету пройдуть наприкінці поточного місяця.
 
Водночас цього дня на позачерговому засіданні українського парламенту було прийнято за основу та в цілому проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (№2147). За відповідне рішення проголосувало 273 народних обранців, що свідчить лише про одне – український парламент націлився на довгі танці під дудку МВФ, а це не одна економічна і структурна реформа. 
 
Нагадаємо, для того, щоб Міжнародний валютний фонд замінив чинну програму stand-by  чотирирічною програмою розширеного фінансування (EFF), за якою Україна сподівається отримати декілька траншів загальним обсягом у 25 млрд дол., Києву потрібно виконати ряд попередніх вимог, серед яких перегляд тарифів на енергоресурси для населення разом із системою надання субсидій на їх оплату та реформування НАК «Нафтогазу України».
 
 
Власне, відповідні умови і враховано у прийнятому парламентарями документі. «Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» базується на попередніх заходах, які мають бути включені до проекту нового Меморандуму про економічну і фінансову політику між Україною та Міжнародним валютним фондом враховуючи поточний розвиток економіки, результати впровадження Урядових реформ» - йдеться у пояснювальній записці до законопроекту.
 
Зокрема, для забезпечення соціального захисту населення та надання державної підтримки найменш захищеним категоріям громадян в оплаті за спожиті житлово-комунальні послуги в проекті закону №2147 передбачено додаткові видатки у сумі 15,3 млрд грн:
 
- майже 12,5 млрд грн на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату ЖКП. Зазначені кошти спрямовані для пом’якшення наслідків зростання роздрібних цін на енергоносії в залежності від обраного сценарію підвищення цін на природний газ та тарифів на теплову енергію для населення;
 
- 2,85 млрд грн на надання адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату ЖКП.
 
Таким чином, за словами Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, надано 24 млрд грн на субсидіювання населення.
 
Поміж тим, саму процедуру надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг Кабінет Міністрів затвердив 28 лютого, а проект відповідної реформи, розроблений Міністерством Соціальної політики, було оприлюднено на урядовому порталі 2 березня.
 
Варто зауважити, уряд пропонує спростити процедуру отримання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг і призначати їх на підставі задекларованих заявниками даних.
 
Згідно з проектом, призначення субсидії відбуватиметься на підставі лише двох документів - заяви та декларації (скасовується необхідність надання довідок про доходи, у тому числі і працюючих осіб). При цьому запроваджуються спрощені форми заяви та декларації про доходи і витрати осіб для звернення за відповідними пільгами. 
 
«Вводиться принцип призначення субсидії на підставі задекларованих даних заявником. При цьому перевірка достовірності цих даних здійснюватиметься органами соціального захисту вже після призначення субсидії, шляхом здійснення запитів до відповідних органів, установ й організацій», - йдеться у проекті реформи.
 
Окрім того, документом передбачається, що дані про доходи громадян органи соціального захисту перевірятимуть шляхом обміну інформацією з Державною фіскальною службою і Пенсійним фондом. Водночас, у разі подання заявником неповних чи недостовірних відомостей про доходи і видатки зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, йому може бути відмовлено у призначенні субсидії чи припинено її надання. У такому випадку заявник зобов'язаний буде повернути виплачену суму субсидії у подвійному розмірі.
 
Поряд з цим, проектом пропонується відмінити більшість обмежень з майнового стану осіб, які звертаються за субсидіями, окрім здійснення одноразової дороговартісної покупки на суму понад 50 тис. грн. Зокрема, отриманню субсидії не заважатиме: наявність у власності заявника двох житлових приміщень чи автомобілів; присутність у складі домогосподарства працездатних осіб, які не працюють, не вчаться і не перебувають на обліку в центрі зайнятості; здача в найм житлового приміщення; а також купівля товарів, робіт чи послуг на суму понад 10 прожиткових мінімумів.
 
При цьому у Мінсоцполітики додатково планується надавати право на оформлення субсидій особам, які орендують житло і оплачують вартість житлово-комунальних послуг на підставі письмового договору найму (оренди) житла.
 
Проектом реформи також передбачено, що всі українські домогосподарства разом з рахунком для оплати енергоносіїв у квітні і жовтні 2015 року одержать форми заяв і декларацій для звернення за призначенням субсидії. Виробництво бланків заяв і декларацій, а також їхню доставку споживачам буде покладено на підприємства, які надають житлово-комунальні послуги.
 
Для призначення житлової субсидії українцям потрібно буде звернутися в управління праці і соціального захисту населення за місцем реєстрації. При цьому, згідно з проектом реформи, документи для призначення субсидії можна буде подати поштою. Водночас у сільській місцевості прийом заяв з необхідними документами для призначення субсидій здійснюватиметься особами, уповноваженими на це виконавчими органами сільських і селищних рад.
 
Примітно, субсидія призначатиметься на 12 місяців, а не в опалювальний сезон, як це було раніше. При цьому встановлюється автоматичний принцип продовження субсидії, тобто одержувачам субсидій не доведеться звертатися в органи соцзахисту повторно для призначення на новий термін у разі відсутності будь-яких змін у доходах і складі домогосподарства.
 
Зауважимо, згідно з проектом реформи, субсидія призначається одному із членів домогосподарства, який зареєстрований у житловому приміщенні і на якого відкрито особовий рахунок на оплату житлово-комунальних послуг. Право на отримання житлових субсидій мають домогосподарства, у яких витрати на оплату житлово-комунальних послуг виходячи із соціальної норми житла та соціальних нормативів користування послугами перевищують розмір визначеного обов’язкового платежу.
 
За словами Міністра соціальної політики Павла Розенка, нова система субсидій з оплати послуг житлово-комунального господарства, яка покликана компенсувати українцям підвищення тарифів, почне працювати вже з 1 травня.
 
Поміж тим, самі тарифи на енергоносії було переглянуто Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг вчора, 3 березня. 
 
Так, з 1 квітня поточного року мінімальний тариф на газ для населення підвищиться в 3,3 рази - до 3,6 тис. грн за тис. куб. м палива. При цьому мінімальний тариф на газ для населення встановлюватиметься в опалювальний сезон з 1 жовтня по 30 квітня при максимальному споживанні палива в обсязі до 200 кубометрів на місяць. У разі перевищення встановленого мінімального обсягу, наступні обсяги будуть оплачуватися з розрахунку 7,188 тис. грн за тис. куб. м палива. У період міжсезоння - з 1 травня по 30 вересня - вартість природного газу складе 7,188 тис. грн за тис. куб. м, незалежно від обсягів споживання.
 
 
Що стосується тарифів на централізоване опалення - вартість тепла для українців підвищиться також з 1 квітня на 71,8%, тобто до 537,2 грн за Гкал. 
 
Раніше, НКРЕКП затвердила підвищення тарифів на електроенергію для населення, яке пройде у 5 етапів. Зокрема, до квітня 2017 року тарифи мають зрости в 3,5 рази, досягнувши середньозваженого рівня 122,83 коп. за кВ-год.
 
Тож, на черзі зосталося лише підвищення тарифів на гаряче водопостачання.
 
Поряд з цим, згідно з останніми даними Державної служби статистики, на сьогодні середній розмір субсидії на оплату житлово-комунальних послуг складає в цілому по Україні близько 354 грн. Мінімальна заробітна плата незмінно становить 1218 грн. Яким буде середній розмір субсидії на оплату ЖКП опісля реформування, поки що не відомо. Втім, співставляючи усе викладене вище, існує ймовірність, що кількість людей, котрі потребуватимуть субсидії на оплату житлово-комунальних послуг перевищить очікування парламентарів, або ж пропонована соціальна допомога не рятуватиме від встановленого рівня підвищення тарифів на енергоносії. Тож, крапку у питанні субсидіювання населення, підвищенні тарифів, загалом домовленостях з МВФ та змінах до держбюджету, ставити зарано.
 
Катерина Ляшевська 
 
Коментарі (2)
Sergiy1
04 Березня 2015 p. 09:33
З огляду однозначно видно що Уряд поки що пробує вжити заходів захисту.А коли напад на бідність буде не відомо. Це і занятість населення,це і максимальне сприяння мікро та малому бізнесу,це і вільний виїзд в ЄС на заробітки та інше. Бо у держави завжди є два паралельних завдання-занятісь населення та захист малозабезпечених.
Коля Пухов
04 Березня 2015 p. 22:11
Чи можна побудувати міцну будівлю на гнилому фундаменті? Чи може бути довіра там, де багато разів обманювали і продовжують обманювати?