ГоловнаПублікаціїБлагоустрійТранспортні побори «мобілізували»

Транспортні побори «мобілізували»

Автопарковки зажили по-новому. Уряд змінив вимоги до них та їхніх операторів. Тепер останні зможуть легально відмовитися від установки паркоматів, а пересічні українці оплатити паркувальні послуги з мобільного телефона.

Уряд змінив вимоги до автопарковок та їх операторів. Завдяки цьому українці вже місяць мають право оплачувати паркувальні послуги, не виходячи з автівки - мобільним телефоном. Правда, користуються цією можливістю поки лише жителі столиці. Втім, операторам парковок тепер ніхто не завадить легально відмовитися від установки паркоматів «в обмін» на новий мобільний сервіс.

Кабінет Міністрів своєю постановою №207 у червні затвердив нові правила паркування транспортних засобів. Відтепер п. 6 Правил наділяє місцеві влади правом контролювати дотримання паркувальних нормативів в частині утримання майданчиків для паркування і оплати за користування майданчиками. З переліку обов'язків операторів виключено контроль за своєчасною сплатою вартості послуг з утримання автопарковок. Разом з тим, оператори зобов'язані забезпечувати належне функціонування технічних пристроїв для оплати вартості послуг з паркування. Змінено і призначення паркувального платежу: з 3 липня плата справляється за користування майданчиками для платного паркування (раніше стягувалася за утримання майданчиків).

Оплата за дзвінком

Головним нововведенням уряду є нова послуга - можливість оплатити автопарковку з мобільного телефона за допомогою карти попередньої оплати, платіжної карти або інших платіжних інструментів, передбачених законодавством про безготівкові розрахунки.

Причому в операторів тепер є вибір: обладнати майданчик для паркування паркоматами і/або організувати мобільне паркування. Останнє вимагає від операторів розмістити на майданчику відповідний інформаційний знак з описом порядку надання мобільної послуги. Тобто, вимога про обов'язкове обладнання платних парковок паркоматами, яке на практиці все одно не виконувалося, скасовано. Це передбачено п. 14 Правил паркування транспортних засобів. А ось установка автоматичних в'їзних та виїзних терміналів на спеціально обладнаних майданчиках для паркування (майданчики для паркування, розміщені поза межами проїзної частини вулиць) як і раніше обов'язкове.

Читайте також: Парковка для українців перетвориться на пекло

У Міністерстві регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ (розробник постанови) впевнені, що мобільна парковка значно спростить оплату паркувальних послуг, а заодно дозволить вирішити проблему нестачі паркоматів. За даними КП «Київтранспарксервіс», на столичних майданчиках зараз вже встановлено 87 паркоматів. Якщо врахувати, що Правилами передбачено, що платні паркування обладнані паркоматами з розрахунку не менше одного паркомата на 20 паркувальних місць - це крапля в морі.

В масштабах України «недобір» паркоматів і терміналів на парковках Минпрегионом оцінюється в 2,1 тис. одиниць. Вартість одного паркомата - не менше 30 тис. грн. У відомстві зазначають, що муніципалітети скаржаться на брак коштів для придбання необхідної кількості паркоматів.

Бліц-криг скасовується

Втім, говорити про швидке і масове впровадження нового сервісу на українських автопарковцах поки не доводиться. Більшість операторів до такого кроку не готові. Так, прес-служба Харківської міськради 17 липня заявила, що основний міський оператор - КП «Харківпарксервіс», - послуг мобільної парковки поки не надає. На думку директора КП «Харківпарксервіс» Дмитра Мандрикова, нововведення це прийнятне, але введено занадто поспішно. «Нам просто спустили це нововведення «зверху», а це вимагає проведення великої кількості різного роду робіт, насамперед технічних. Треба розробити програму для телефонів, а для цього провести тендер, потім запровадити цю систему на всіх парковках міста, а це все вимагає певного часу», - пояснив він. «Харківпарксервіс» також буде звертатися до Мінрегіону з проханням про введення перехідного періоду для послуги «мобільне паркування», повідомив пан Мандриков.

Втім, об'єктивних причин для відстрочення введення нового сервісу немає, оскільки на відміну від раніше існуючого «паркоматного» сервісу, впровадження мобільного паркування - справа добровільна. Оновлений п. 14 Правил дозволяє оператору самостійно вибирати між паркоматами і мобільним сервісом. А п. 29 Правил передбачає 2 варіанти безготівкової оплати паркувальних послуг: придбання паркувального талона або за допомогою послуги «мобільне паркування». Так що можливість для маневру в операторів є навіть у разі, якщо вони надають паркувальні послуги тільки по «безналу».

Давня мрія

Сама ідея оплати паркувальних послуг з мобільного телефона не нова. Спроби впровадження цієї форми розрахунку в деяких містах робилися задовго до внесення останніх змін в Правила. Наприклад, у Харкові кілька років тому обговорювалася ідея впровадження оплати за паркування з мобільного телефона за допомогою спеціального програмного забезпечення з похвилинною тарифікацією. В Одесі директор КП «Парксервіс-Одеса» Валерій Бондар ще в червні 2009 року заявив про намір впровадити в місті систему «мобільних парковок» з безготівковою оплатою через sms. У серпні 2012 року тодішній мер Одеси Олексій Костусєв розпорядився створити робочу групу з впровадження в місті системи оплати послуг паркування за допомогою мобільного телефону. Проте в січні 2014 року в. о. міського голови Олег Бриндак скасував розпорядження пана Костусєва, мотивувавши це тим, що оплата паркування з мобільного суперечить чинному законодавству.

Примітно, що в Правила благоустрою Києва, Положення про паркування транспортних засобів у Львові та в Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів в Одесі спочатку були включені пункти, які дозволяють оплачувати паркування за допомогою мобільного телефона. Більше того, львівський документ містить пункт, який дозволяє оплачувати парковку не тільки з мобільного телефона, але і по інтернету. Але до 3 липня поточного року всі ці ініціативи місцева влада просувала на свій страх і ризик. Тепер під них підведена нормативна база.

Бельгійцям спасибі. Києву привіт.

Однак єдиним містом в Україні, в якому можна розрахуватися за послуги паркування за допомогою мобільного телефона, поки залишається Київ. КП «Київтранспарксервіс» почав впроваджувати мобільне паркування ще в 2008 році. Тоді столичний оператор посилався на досвід європейських країн: першою сервіс «мобільне паркування» впровадила Бельгія - в 2004 році. З часом прогресивна форма розрахунку стала застосовуватися й у Великобританії та США, оплатити паркування з мобільного можна і в Москві.

Читайте також: Паркування на газонах: екопарковка по-українськи

На сайті «Київтранспарксервісу» мобільного паркування присвячений окремий розділ. Є і окремий сайт «Мобільне паркування», на якому можна поповнювати електронний паркувальний рахунок. Для користування послугою водієві потрібно придбати стартовий пакет, до складу якого входить наклейка на лобове скло «Мобільне паркування» та скретч-картка (картка передплаченого сервісу). Після активації послуги електронний паркувальний рахунок можна поповнювати по мірі необхідності. Сама ж оплата паркування з телефона в Києві здійснюється шляхом надсилання двох sms на номер 516 - перша «есемеска» фіксує час початку паркування, друга - час закінчення. Додатковою перевагою мобільного паркування є похвилинна тарифікація по закінченню перших 30 хвилин (в Правилах паркування транспортних засобів чітко не визначено, якою повинна бути тарифікація - похвилинною або погодинною, тому оператори вільні у своєму виборі).

Власне, київська модель мобільного паркування, судячи з усього, і покладена в основу «мобільних» нововведень Постанови №207. Скретч-карти, які в Києві продаються вже кілька років, у трактуванні оновлених Правил паркування транспортних засобів - це карти попередньої оплати; відправка sms - передбачене оновленими Правилами застосування засобів мобільного зв'язку для передачі інформації.

Плутанина з санкціями

Втім, не обійшлося і без ложки дьогтю. Справа в тому, що за два дні до прийняття Кабміном постанови №207 в Україні набув чинності Закон №1283-VII, який змінив законодавчу базу щодо паркування транспортних засобів. Зокрема, Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено статтею 1521 «Порушення правил паркування транспортних засобів».

Проблема в тому, що відповідно до цієї статті на водія автомобіля за несплату послуг з користування майданчиками для платного паркування може бути накладено штраф у розмірі 136-204 грн, але лише за умови, що майданчик облаштований паркоматами або автоматичними в'їзними і виїзними терміналами. Виходить, що водія, який припаркувався на не облаштованому паркоматом або терміналами майданчику, і відмовився платити, складно притягнути до відповідальності. Окремим абзацом КУпАП встановлені штрафи для посадових осіб операторів за необладнання майданчиків для платного паркування автоматами, в'їзними та виїзними терміналами або іншими засобами контролю за оплатою послуг паркування - 510-680 грн. Після скасування постанови №207 паркоматної «монополії» стаття 1521 потребує, як мінімум, в роз'яснення, а в ідеалі - коригування. Не відрегульовані поки і питання взаємодії операторів і виконкомів, яким передані контролюючі повноваження.

Але все це не більш ніж «хвороби» перехідного періоду. Головне, що шлях для оплати паркування одним дотиком руки в Україні відкрито і узаконено. Не пройшло і 6 років з моменту появи в Києві першого мобільного паркування.

 
Коментарі (0)