Центром соціальних технологій «Соціополіс» в 2009-2011 рр. був проведений цикл досліджень на тему «Стан житлово-комунального господарства в Україні та перспективи його реформування, на думку жителів міст». Свою думку про це висловив директор Центру соціальних технологій «Соціополіс» Сергій Панченко.
- Основними завданнями циклу досліджень було: з'ясувати ставлення користувачів послуг житлово-комунального господарства до їх якості; визначити найбільш актуальні, на думку місцевих жителів, проблеми ЖКГ; вивчити оцінку реформ в цій галузі серед різних груп користувачів і власників квартир.
Як метод збору первинної соціологічної інформації нами було застосоване вуличне опитування в ході інтерв'ю face-to-face. В ході кожного дослідження було опитано в середньому 2 тис. 400 респондентів. Гранична статистична похибка репрезентативності кожного опитування не перевищує 2% з імовірністю 0,95.
Згідно з результатами досліджень, жителі українських міст, вкрай негативно оцінюють стан справ у житлово-комунальній сфері. Понад 70% опитаних вважають, що якість одержуваних ними житлово-комунальних послуг є поганим чи незадовільним, близько 25% оцінили їх як задовільні і лише менше 5% опитаних - як добрі.
В оцінці жителями міст України найбільш актуальних проблем ЖКГ виділяються дві основні складові - стосовно ціни на житлово-комунальних послуги які надаються і стосовно конкретних проблем окремих галузей ЖКГ. Понад 60% опитаних вважає, що тарифи на послуги ЖКГ є занадто високими, а 31% - що існуючі тарифи не відповідають якості надаваних послуг.
Серед конкретних найбільш хвилюючих проблем комунального сектора, респонденти виділяють «якість водогінної води», «прибирання прибудинкових територій та під'їздів», «вивезення сміття», «опалення та подачу гарячої води», «водопостачання», «перебої з електроенергією».
Розподіл відповідей на запитання: «Які проблеми житлово-комунального господарства у Вашому місті найбільш хвилюють Вас?»,% (Сума відповідей більше 100%, респондент міг обрати кілька варіантів відповіді).
За За оцінкою міського населення України, підтримка та розвиток комунального господарства повинна входити до трійки найбільш пріоритетних завдань для місцевої влади. Першочерговими діями, на думку опитаних, мають бути наведення порядку в тарифах на комунальні послуги, а також забезпечення якості комунальних послуг та відповідальності постачальників перед споживачами.
Зростання тарифів на комунальні послуги є досить болючим питанням для більшості місцевих жителів України, здатним спонукати їх до участі у акціях протесту. Значне зростання комунальних тарифів може сприяти до добровільного та безкоштовноїї участі в акціях протесту - майже третина опитаних (32.0%). Для 10,1% респондентів причиною для участі в акціях протесту може стати відсутність або значне погіршення якості комунальних послуг.
Розподіл відповідей на запитання: «Що могло б змусити Вас добровільно і безкоштовно вийти на акцію протесту?»,% (сума відповідей більше 100%, респондент міг обрати кілька варіантів відповіді).
Основними причинами неефективного вирішення проблем ЖКГ, за даними проведених досліджень, є: «корупція» (38,4% респондентів), «низька залученість у виконання своїх функцій» (25,9%), а також «професійна неспроможність і низька компетентність» (20,4%). Це три основні причини, які, на думку опитаних, зумовлюють нееффеквність місцевої влади в реалізації реформ і завищення якості послуг ЖКГ. Причину «відсутності політичної волі для прийняття рішень» назвали першочерговою причиною відсутності комунальної реформи та покращення якості послуг житлово-комунального господарства тільки 7,0% опитаних нами респондентів.