ГоловнаВибір редакціїТарифи ЖКГЯк уряд планує ЖКГ реформувати та «єдині» тарифи рахувати

Як уряд планує ЖКГ реформувати та «єдині» тарифи рахувати

визначається порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, теплову енергію

Наразі, станом на 3 червня, ці документи ще не затверджені Прем’єр-міністром України Миколою Азаровим. Але вже майже не викликає сумнівів, що це буде остаточний варіант, за яким визначається порядок формування тарифів на воду та водовідведення, теплову енергію (включаючи виробництво, постачання і транспортування), а також порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд. Крім того, цією постановою уряд затверджує порядок розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію та встановлює порядок роздрібних цін на природній газ для населення.

Крім тарифів, як уже заявляв 2 червня цього року Перший віце-прем'єр-міністр - міністр економічного розвитку і торгівлі України Андрій Клюєв, у державі планується об'єднання енерго- і водопостачальних підприємств в одну систему - по два підприємства в області.

Але одразу постає питання: що чекає на підприємства, що займаються теплопостачанням, водопостачанням та водовідведенням, та за яки «прозорими» тарифами сплачуватимуть українці за ЖКП у найближчому майбутньому?

«Єдині тарифи» в масштабах регіону

Проект розпорядження «Про удосконалення системи управління у сфері централізованого водо-, теплопостачання та водовідведення» готував іще перший заступник міністра регіонального будівництва і житлово-комунального господарства Юрій Хіврич, який, за словами Азарова, «не впорався з покладеними на нього обов'язками з контролю над ціноутворенням у сфері житлово-комунального господарства». Не дивно, що наступного ж дня Клюєв уже озвучував «свою» готову структуру системи, що має спростити процес контролю й управління сферою ЖКГ та створити регіональні компанії з постачання житлово-комунальних послуг населенню.

Якою повинна і якою може бути структура управління регіональною компанією з централізованого водопостачання та водовідведення, вже сьогодні можна побачити (Схема 1). Відповідно, схожа і структура управління регіональною компанією з централізованого теплопостачання (Схема 2).

Як зазначається у пояснювальній записці до проекту розпорядження, «укрупнення підприємств через створення регіональних компаній дозволить досягнути ефекту «економії на масштабі» та проводити єдину технічну та тарифну політику в масштабах регіону. Тобто, в уряді визнають, що єдині тарифи на житлово-комунальні послуги можуть бути тільки в межах одного регіону.

До пояснювальної записки додається і перелік регіонів, у яких потрібно створити регіональні компанії з централізованого  водо-, теплопостачання та водовідведення. Але цікаво, що до переліку регіонів, в яких пропонується створити регіональні компанії з централізованого водопостачання та водовідведення, не входить… Донецька область. Чому саме – не зазначається, проте вона, як і всі інші регіони, входить до переліку регіонів, де будуть створені регіональні компанії з централізованого теплопостачання.

Згідно з проектом постанови Кабміну, розрахунок тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання повинен здійснюватися шляхом ділення суми річних планових витрат повної собівартості та річного планового прибутку на плановий річний обсяг реалізації теплової енергії, визначений річними планами виробництва, транспортування та постачання теплової енергії. Ці плани будуть готуватися на підставі фактичної динаміки роботи підприємств за п’ять років та прогнозованих обсягів виробництва і споживання теплової енергії з урахуванням договорів, укладених із споживачами, та інших техніко-економічних розрахунків. Така ж «формула» діє і при розрахунку тарифів на водопостачання і водовідведення.

Звісно, що у постанові немає «єдиної формули» , за якою виводяться тарифи на тепло і воду. Проте у ній дається визначення та групування планових витрат повної собівартості теплової енергії, її виробництва, транспортування та постачання. Крім того, у цьому документі детально розписано, які витрати можна включати до розрахунку тарифів, а які – ні. Те ж стосується і планових витрат. Стосовно теплової енергії є розподіл розрахунку тарифів в залежності від того, чи це одно ставковий тариф, чи двоставковий.

Фактично, новий «велосипед» в уряді не винайшли, бо загалом підприємства ТКЕ, як і підприємства, що займаються водопостачанням, мають схожий порядок формування тарифів.

 Cистема єдиних формул

Але що стосується формування тарифів на послуги утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, то тут в міністерстві й уряді пішли шляхом єдиних і зрозумілих формул.

Отже, витрати з прибирання прибудинкової території будуть визначатися за простою формулою, яка включає суму витрат (на заробітну плату, відрахування з неї, матеріальні і накладні витрати, обов’язкові платежі до бюджету), поділену на сумарну загальну площу квартир та нежитлових приміщень у житловому будинку. За схожою формулою визначатимуться і витрати з прибирання сходових клітин та вивезення сміття.

Витрати з вивезення побутових відходів, що утворилися в результаті діяльності підприємств, установ та організацій, які розташовані у нежитлових приміщеннях житлового будинку, не включаються до розрахунку нормативних витрат, пов’язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій для власників квартир. Вони визначаються окремо для кожного підприємства залежно від виду діяльності. Тариф для юридичних осіб буде складатися з норми вивезення побутових відходів у куб. метрах на місяць, що затверджується органом місцевого самоврядування, на одиницю розрахунку. Крім того, місцева влада буде визначати тариф на вивезення 1 куб. м. побутових відходів (без урахування ПДВ) та при становленні тарифу враховуватиме загальну площу нежитлових приміщень, в яких розташоване підприємство. Важливим моментом є те, що послуга з вивезення побутових відходів може бути визначена згідно з рішенням органу місцевого самоврядування як окрема комунальна послуга.

Розписана у проекті і формула, за якою обчислюються витрати з технічного обслуговування ліфтів.  До цього тарифу входить вартість обслуговування ліфту (без електроенергії), що також затверджує центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.

Найцікавіше те, що є навіть формула, що визначає витрати… з поливання дворів, клумб та газонів. До складу формули входить визначення площі газонів, норма витрат води та розрахункова кількість днів за пору року, коли проводиться це поливання. Є формули, які обчислюють витрати на дезінсекції та дератизації (складові формули визначає санітарно-епідеміологічна служба), витрати з обслуговування димовентиляційних каналів, витрати з експлуатації номерних знаків (так, тих, що вішають 1 раз на 10-20 років на будинку) тощо.

Загалом у порядку визначено, що «тарифи розраховуються окремо для кожного будинку залежно від кількісних показників фактичного надання послуг». Тобто, про навіть приблизних «єдиних» тарифів тут і мови бути не може.

Отже, все залишається за старою системою, бо всім зрозуміло, що в формулу можна «вписати» клумбу площею і 10, і 20, і 25 кв. м. Хто це буде рахувати? Відповідно, і простір для зловживань з боку керівників ЖЕКів нікуди не зникає, бо дописувати зайві витрати вони вміють добре. І ще одне: якщо цю постанову з додатками затвердять у найближчий період без змін (а фактично так воно і буде, бо щось нове тут вигадати важко), то горезвісна «реформа» Януковича-Азарова-Клюєва у сфері ЖКХ нічого не змінить. Звісно, крім об’єднання підприємств з водо -, теплопостачання та водовідведення у регіонах. А кому це вигідно - і так зрозуміло.

Можливо, проте не в найближчий перспективі, будуть введені й єдині тарифи на воду і тепло у кожній області окремо, тобто буде «зрівнялівка». Але поки що в уряді не розуміють і не прораховують, як це можна зробити.

Тож українцям не варто чекати на «прозорі», а тим паче «єдині» тарифи всеукраїнського масштабу.

Файдер Максим спеціально для ІА «Україна Комунальна»

 
Коментарі (0)