ГоловнаПублікаціїБлагоустрійЛіфти врятує рядок в тарифі

Ліфти врятує рядок в тарифі

Термінова заміна та ремонт 31,3 тис ліфтів коштуватиме державі 5,7 млрд грн або додання додаткового рядка в тарифі на обслуговування житла з виключенням витрат на банківські послуги.
15 травня Верховна Рада не набрала голосів для голосування за законопроект, який передбачає виділення додаткових 5,7 млрд грн на ремонт і заміну більш 31 тис. ліфтів.
 
Документ № 4344-VI щодо внесення змін до Закону України «Про загальнодержавну програму реформування та розвиток житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки» (щодо включення окремого заходу «Капітальний ремонт, модернізація й заміна ліфтового обладнання»), розроблений групою депутатів.
 
Один з ініціаторів законопроекту голова бюджетного комітету Верховної Ради Валерій Баранов (Народна партія) вважає, що причиною провалу законопроекту є відсутність державних коштів через необхідність фінансування інших державних програм.
 
«В Україні існує популізм щодо тарифів, що загубило комунальне господарство. Президент ставив завдання перед Кабміном виділити 5 млрд грн на реформування ЖКГ, проте ці гроші пішли на інші програми. Цього року я не бачу перспектив фінансування програми з ремонту та заміни ліфтів. Жодних інших, крім бюджетних коштів, на фінансування програми я не бачу», -  говорить Валерій Баранов.
Крім  того, за висновком Головного науково-експертного управління депутати не можуть ініціювати таку програму згідно чинного законодавства.  Відповідно до ст. 16 Закону України «Про державні цільові програми», такі документи мають затверджуватись Верховною Радою виключно за поданням Кабінету Міністрів. Також не може  Верховна Рада без погодження з Кабміном вносити зміни в Держбюджет щодо фінансування таких програм.

Вбивча статистика 

Майже половина ліфтів експлуатуються понад 25 років. Станом   на перше січня 2011 р. у житловому  фонді   країни  зареєстровано 92,1 тисяч ліфтів, якими обладнано понад  28,9 тис. житлових будинків.
 
Ліфтове господарство країни має високий рівень фізичного і морального зносу. За практичної відсутності заходів із заміни чи модернізації ліфтів зростає кількість ліфтів, технічний стан яких не дозволяє їх подальшої експлуатації. Кількість ліфтів, що експлуатується понад 25 років, становить 41,7  тис. одиниць, або 45,2% загальної кількості  ліфтів у будинках  житлового фонду  країни. 
 
Але, згідно Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених Держгірпромнаглядом наказом  № 190 від 01.09.2008, відремонтований ліфт після 25 років експлуатації може ще працювати 18 років. Територіальним відділенням Держгірпромнагляду у процесі планових перевірок призупинено роботу на невизначений термін  3,6 тис. ліфтів, або 4%, з яких більше року не працює 3 тис. ліфтів.
 
Згідно пояснювальної записки до законопроекту, за розрахунками капітального ремонту потребують 12,5 тис. ліфтів (середня вартість ремонту – 80 тис. грн. /ліфт), модернізації – 12,8 тис. ліфтів (середня вартість 220 тис. грн./ліфт), заміни – 6 тис. ліфтів (середня вартість 330 тис. грн./ліфт). Інші цифри наводять вітчизняні виробники ліфти, які стверджують, що нові українські ліфти коштують менше ніж відомі білоруські ліфти «Могільовмашу» вартістю близько 220 тис. грн. При чому більшість неробочих ліфтів потребує звичайної заміни обмотки двигуна, яка коштує лише 3-5 тис. грн. Грошей на ремонт ліфтів в тарифі немає.
 
Відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що затверджений постановою Кабінету Міністрів від 01.06.11 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги»,  мешканці житлових будинків, в яких встановлено ліфтове обладнання,  покривають витрати тільки на технічне обслуговування ліфтів. Структурою тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій  не передбачено акумулювання коштів на проведення капітального ремонту житлового фонду, у тому числі капремонту і заміни ліфтів.
 
Ситуацію з ремонтом ліфтів може вирішити введення окремої строчки в структурі тарифу на обслуговування житла для ремонту ліфтів, тому що  зараз фінансування робіт по заміні та ремонту ліфтів здійснюється або з державного, або з місцевих бюджетів. Фактичні видатки на відновлення ліфтового господарства житлового фонду у 2010-2011 роках за рахунок державного бюджету  склали лише 1,4% від необхідної потреби. 

Вихід є…

Єдиний державний розрахунковий центр знайде гроші на ліфти.
 
Без підвищення тарифів з обслуговування житла ремонт та заміну ліфтів можливо вирішити лише при виключенні іншої строчки в тарифі. Такою частиною тарифа можуть стати витрати на банківські послуги, які складають від 1,5 до 2% від платежів. Несправедливою ця норма є в тому випадку, коли абонент здійснює платіж за комунальні послуги через інший банк, а ЖЕК перераховує згідно договору Ощадбанку чи Укрпошті відповідний відсоток. Таким чином, клієнт сплачує двічі – один раз через сплату кварплати та вдруге – сплачуючи за послуги банку від 3 до 5 грн.
Необхідно зазначити, що деякі банки вже сьогодні пропонують 0,03% за збір платежів та борються між собою за якість послуг. Це відбувається через те, що загальнодержавний обсяг комунальних платежів, згідно інформації Держстату за 2011 рік, зріс до 36 млрд грн. Наразі більшість терміналів, встановлених в будинках та магазинах, дає змогу сплатити за мобільні та комунальні послуги без зайвої комісії.  Інша справа, що бази даних мають бути захищені та контролюватися державою. Тому питання виділення окремої строчки для ремонту та заміни ліфтів, перегляд вартості банківських послуг має займатися єдиний державний розрахунковий центр (або уповноважений банк, який виграє конкурс), де займатимуться при потребі розщепленням платежів для різних комунальних підприємств.
 
В Естонії пішли ще далі, в цій країні мешканці мають можливість отримувати пенсію на єдину картку, здійснювати з її допомогою оплату комунальних послуг, мають знижку на ліки, мають можливість паркувати авто та навіть голосують з її допомогою на виборах. Згідно доручення, банк в Естонії за дорученням клієнта може сплачувати з картки за комунальні послуги визначену суму, наприклад, не більше 100 доларів.
 
Безперечно, акумулювання таких великих коштів, як сплата комунальних послуг, дасть змогу за допомогою розміщення коштів на нічних депозитах отримувати клієнтам банківських установ необхідні гроші на обслуговування платежів та визволить, таким чином, необхідні гроші в тарифі на ремонт та заміну ліфтів.
 
Навіть, згідно законопроекту пропонується виділення на ремонт та заміну ліфтів лише близько 5% від загальної річної суми сплачених за комунальні послуги: 2012 р. – 1 978,6 млн. грн., 2013 р. – 1 978,6 млн грн, 2014 р. – 1 819,8 млн грн. Загальний  прогнозний обсяг фінансування становить 5,7 млрд грн.
 
2 млрд доходу від використання акумулюваних коштів в Єдиному розрахунковому центрі є реальною сумою та дозволяє без додаткових бюджетних коштів розпочати ремонт та заміну ліфтів.
 
 
 
Сергій Купін

 

 
Коментарі (0)