ГоловнаІнтерв’юТарифи ЖКГВлада повинна наважитися зрівняти тариф

Влада повинна наважитися зрівняти тариф

«У.К.» поспілкувалася з Президентом Асоціації «Укрводоканалекологія» Віктором Маслаком про те, чим живуть наразі водопостачальні підприємства, яким має бути результат концентрації галузі і до чого може привести зрівняння тарифів на воду.
Скільки водопостачальних підприємств об'єднує асоціація?
 
- На сьогоднішній день членство в асоціації є динамічним. На 1 березня її учасниками були 74 підприємства: водоканали, бізнес-структури і три проектно-дослідних інститути. Мета створення асоціації - консолідувати навколо себе підприємства для подальшого лобіювання їх інтересів як на законодавчому рівні, так і на місцях. Крім того, ми пропонуємо шляхи вирішення, (можливо, не завжди вони традиційні) проблем, які склалися на сьогоднішній день в системі водопостачання.
 
Рішенням яких проблем асоціація займається сьогодні?
 
- Припустимо, з 1992 року існували обласні підприємства - водоканали. Потім, існуючу єдину систему розвалили, - систему, де були і великі, і невеликі підприємства, а також діяв середній тариф. Наразі дрібні підприємства стикаються з проблемами, які ми створили самі. Адже, чим менше підприємство, тим вище тариф і тим менше там працює кваліфікованих фахівців. Тепер влада визнає, що вони зробили помилку і потрібно знову укрупнювати водопостачальні підприємства до регіональних компаній. Ще в 2003 році західні фахівці пояснювали нам, що в населеному пункті, де проживає менше 300 тис. осіб, підприємству не вижити. Через 10 років ми повернулися до необхідності консолідації галузі.
 
Як Ви можете охарактеризувати цей процес?
 
- Чим сьогодні відрізняється приватне підприємство від комунального? Принципами роботи. У роботі приватного підприємства принцип такий: директор працює для підприємства, а в комунальному - підприємство для директора. Вся система на місцях збудована фактично під одну людину - мера, який приймає рішення, хто і як буде керувати підприємством.
 
Тобто створення регіональних компаній буде перешкоджати сваволі місцевих чиновників?
 
- Звичайно, і місцева влада всіляко цьому опираються.
 
Яким має бути результат концентрації галузі?
 
- Візьмемо, наприклад, Чернігівську область. Існує обласний центр, де, припустимо, кубометр води для споживачів коштує три гривні, а є районні центри, де тариф - 6-7 гривень, доходить іноді до 9 гривень за кубометр. Розкид по області у вартості послуги водопостачання в 3-4 рази. А в разі об'єднання підприємств в одне - ціна в обласному центрі виростає, а в районі - знижується. Тобто тарифи зрівняються. Ми таку роботу проводили в Запорізькій області, в Харківській, в Донецькій і Луганській. Регіональні компанії існують. Але це можливо лише за підтримки з боку місцевої влади, вони повинні взяти на себе політичну сміливість і сказати, що в нашій області тарифи повинні бути єдині.
 
Як об'єднання підприємств позначиться на платіжній дисципліні?
 
- Не сприймають такі нововведення в основному споживачі, які проживають в обласних центрах. Але, перш за все, я ще раз повторюю, противиться цьому не населення, а мери. Це політичний момент. Але варто розуміти: ціна вугілля однакова як в маленькому місті, так і в обласному центрі. Єдині тарифи діють і на електроенергію. Вода - це такий же товар. Регіональна компанія деполітизує процес тарифоутворення і стає ліцензіатом Нацкомпослуг.
 
Як водопостачальні підприємства сприйняли створення Національного регулятора?
 
- Сьогодні водоканали незадоволені регулятором, тому що він не дає можливості директору жити за принципом «підприємство для директора». Не дає можливості завищувати тариф.  В будь-якій країні регулятор учасники ринку сприймають негативно. Тому що він ставить завдання, їх потрібно виконувати. І якщо директор підприємства до створення Нацкомісії робив те, що він хотів, то тепер йому потрібно відповідати вимогам і національним стандартам.

Наскільки у сфері водопостачання точний облік споживаних обсягів і обсягів, що відпускаються? Який рівень втрат в мережах?
 
- Втрати в мережах досягають 70%, хоча офіційно називають 43%. Якщо у нас був би стовідсотковий облік на кожному етапі - від паркану - до споживача - втрати були б саме такими. А сьогодні за те, що втрачається у внутрішньобудинкових системах - відповідає водоканал. Ми розробили концепцію взаємин між комунальними підприємствами. Суть її: давайте виберемо одну модель обслуговування та утримання внутрішньобудинкових мереж. Потрібно встановити часовий термін, протягом якого мешканці можуть створити об'єднання і взяти на себе управління будинком і його внутрішніми системами. Якщо протягом цього терміну цього не відбувається, місто має право призначити керуючу компанію.
 
Як водопостачальним підприємствам вирішити проблему з багатомільярдними боргами за електроенергію?
 
- Хто винен, що комунальні підприємства наростили таку заборгованість? Органи влади, які не встановили підприємствам економічно обґрунтований тариф. Ці борги обростають пенями, штрафами. Необхідно наслідувати приклад енергетичної галузі та привести тариф до обґрунтованого рівня, а багатомільярдні борги за попередні періоди - списати.
 
Розмовляла Марія Цатурян
 
Коментарі (0)