ГоловнаПублікаціїАналітика Битви транспортних гладіаторів на футбольному полі

Битви транспортних гладіаторів на футбольному полі

Виробники громадського транспорту дочекалися кращих часів: Євро-2012 відкриває перспективи для них і для комунальних транспортних підприємств.

За даними Центру політичного й економічного аналізу, парк автобусів в Україні налічує близько 50 тис. одиниць, тролейбусів – більше 4 тис. одиниць. З них повністю виробили свій ресурс і потребують заміни 70% автобусів і до 90% тролейбусів. Міста не можуть оновлювати транспорт самостійно, оскільки комунальні підприємства зазнають збитків через перевезення великої кількості пільговиків. У період з 1991 по 2011 рік темпи закупівель були мінімальні. Зараз основа парку тролейбусів у містах України (крім Києва, Харкова, Донецька та Полтави) - це машини, випущені в 1980-х, трамвайного – в 1970-1980-х роках минулого століття, визнають експерти.

Футбольні гроші покатаються
Проведення в Україні фінальної частини європейського чемпіонату з футболу дозволить містам, в яких пройдуть матчі турніру, хоча б частково вирішити проблему застарілого парку. Згідно з Державною програмою підготовки до Євро-2012, за рахунок бюджетних коштів планується закупити понад 2 тис. автобусів і тролейбусів, витративши на це близько 4 млрд грн. Бюджетне фінансування відкрило можливість для масштабних закупівель транспорту, які до цих пір не проводилися.

Крім коштів держбюджету, керівники приймаючих міст розраховують на кредити. Раніше муніципалітети намагалися залучити гроші за рахунок випуску облігацій, проте Міністерство фінансів заборонило цю практику, ввівши на вимогу Міжнародного валютного фонду мораторій на нарощування муніципальних боргів. При цьому держава затягувала перерахування коштів на закупівлю міського транспорту, чим фактично позбавляла місцеву владу можливості оновлювати парк. Проблема з фінансуванням закупівель була вирішена тільки в серпні минулого року, коли Кабмін прийняв постанову, що спрощує залучення позик містами, які приймуть матчі чемпіонату. Вони отримали можливість брати у держбанків кредити, не погоджуючи це з Мінфіном. Крім того, сьогодні держава покриває половину відсоткової ставки по таких позиках.

Кому вигідно модернізувати парк?
Виробники чудово розуміють, що держава стримана зобов'язаннями перед UEFA і змушена витратитися на закупівлю комунального транспорту. Тому багато з них почали організацію нових виробництв, які могли б поборотися за ці кошти. Торік корпорація «Еталон» разом з білоруським «Белкомунмаш» створила СП з випуску 11-метрового тролейбуса з низькою підлогою «Ромашка». Піонер серед українських виробників тролейбусів, Південний машинобудівний завод, що випускав їх з 1992 по 2008 рік, створив СП з російською «Тролза», в рамках якого планується налагодити виробництво 12-метрових тролейбусів на базі моделі «Мегаполіс».

Машинобудівники активно шукають партнерів і серед виробників у країнах ЄС. Корпорація «Богдан» створила СП з чеським Cegelec з виробництва 12-метрових тролейбусів. Відновив роботу навіть Львівський автобусний завод (ЛАЗ), який зупинився у 2009 році, оскільки не міг завантажити свої потужності замовленнями. На початку березня ЛАЗ заявив про пошук європейського партнера для організації випуску в Україні сучасних трамваїв. «Євро-2012 для нас – імпульс, який дозволяє розширити можливості. Зараз гарний час, щоб ризикнути та інвестувати у створення нового виробництва», - говорить голова наглядової ради ЛАЗу Ігор Чуркін. Дотримуються цієї тенденції і самі муніципалітети. Харків веде переговори з організації виробництва трамваїв спільно з польською компанією Solaris Bus & Coach. Харківська міськрада та представники Solaris вже відвідали два майданчики, де передбачається налагодити випуск, - КП «Міськелектротранс» і один із заводів Міноборони.

Бійка за тролейбуси
До теперішнього моменту відбувся неформальний поділ найбільших держзамовлень між основними виробниками. Так, ЛАЗ був обраний урядом основним постачальником муніципальних автобусів і тролейбусів, а корпорація «Богдан» - туристичних автобусів і машин для аеропортів. Багато в чому вибір «Богдана» пояснюється тим, що корпорація підписала в грудні минулого року меморандуми про організацію спільного виробництва туристичних автобусів «Богдан-MAN» з MAN та автобусів для аеропортів «Богдан-Neoplan» з компанією Viseon Bus (ТМ Neoplan).

Торік оновленням автобусного парку перейнялися і в Криму. Влада автономії оголосила про плани придбати 300 тролейбусів протягом трьох років за рахунок механізму внутрішньої позики. Основна боротьба за це замовлення розгорнулася між «Богданом» і ЛАЗом. Нагадаємо, перемога корпорації «Богдан» у тендері на поставку 61 тролейбуса в автономну республіку закінчилася конфліктом, і укласти угоду з владою автономії вдалося не відразу через скарги ЛАЗу в Антимонопольний комітет. Останній призупинив закупівлю, але в МінЖКГ Криму, який проводив тендер, претензії ЛАЗу визнали необґрунтованими і домоглися в суді підтвердження результатів тендера. Зазначимо, що конкуренція між цими виробниками жорстка, а розгляди нерідко переводяться в судову площину. Так, «Богдан» зробив спроби отримати частину держзамовлень ЛАЗу і оскаржив в АМКУ процедуру закупівлі муніципального транспорту Києвом, Харковом, Донецьком і Львовом. Проте пізніше комітет відхилив скаргу корпорації. Постійна комісія Верховної ради АРК з бюджетної, економічної та інвестиційної політики підтримала ініціативу створення республіканського підприємства «Кримавтобус» 23 листопада. Воно буде створене на базі «Кримтролейбуса». «Ми створюємо комунальне підприємство окремо, якому ми передамо 24 або 25 машин «Богдан», які будуть пофарбовані так само, як і кримські тролейбуси»,- зазначив голова комісії Віталій Нахлупін.

Він також зазначив, що між двома підприємствами планується організувати єдиний диспетчерський зв'язок.

«Щоб у найгостріші пікові години була можливість маневрувати. Обірвалося лінія – ми знімаємо тролейбуси, посилаємо автобуси туди, щоб потік не зменшувався, або зменшувався, але ненадовго», - зазначив він. На думку заступника міністра регіонального розвитку і ЖКГ АРК Анатолія Павлова, створення «Кримавтобуса» забезпечить формування конкурентного середовища на ринку пасажирських перевезень, оптимізує транспортний рух, а також поліпшить послуги з перевезення пільгових категорій громадян.

Українським автобусом по Європі
Виробники усвідомлюють, що одних держзамовлень буде недостатньо, і намагаються використати Євро-2012 для освоєння нових ринків. У ЛАЗі заявляють, що вклали в розвиток модельного ряду автобусів більше 500 млн грн, тролейбусів – близько 200 млн грн. У ЛАЗі відзначають, що держзамовлення дають можливість створити платформу для виробництва нового модельного ряду, а співпраця з європейськими партнерами при виконанні держзамовлень відкриває можливість поставок продукції на європейський ринок.

Розраховують на європейський ринок і в корпорації «Богдан». Компанія сертифікувала свої тролейбуси в Євросоюзі і має намір брати участь у найближчих тендерах на ринках ЄС та СНД. У корпорації розповіли, що мають ряд договорів на поставку європейськими партнерами комплектуючих, які спеціально укладалися з можливістю продавати транспорт українського виробництва на їхніх ринках. Зокрема, джерело ІА «Україна Комунальна» повідомив, що одним з таких партнерів є компанія MAN.

Разом з тим, вийти на європейські ринки українським виробникам громадського транспорту буде непросто. Перш за все через необхідність відповідати більш жорстким критеріям якості транспорту. Крім того, в Україні ще не готові виробляти двигуни для автобусів, які б відповідали екологічним нормам споживання біопалива, які вже введені в Європі, такі як «Євро-5». Поки що наші автобуси відповідають стандартам лише «Євро-2». При цьому вітчизняним виробникам громадського транспорту доведеться використовувати європейські комплектуючі при складанні машин, а при цьому виставляти на свою продукцію невисоку ціну буде складно. Тим не менш, у Європі існує практика, коли муніципалітети закуповують громадський транспорт тільки у відомих виробників, а тому українським компаніям краще починати продажі в тих країнах, де українська техніка раніше вже реалізовувалася, наприклад в Росії. «Наші заводи зробили крок уперед порівняно з російськими і можуть запропонувати ринку більш сучасну продукцію, маючи широкий модельний ряд», - стверджує директор Чернігівського автозаводу Валерій Купцов.

Марія Ъ-Цатурян, спеціально для ІА «Україна Комунальна»

 
Коментарі (0)