ІНФОГРАФІКА:
Хто має звернутися за субсидією на наступний період?
Як працює державна програма єОселя
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Бюджет-2012: Як завжди «соціальний»
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
У бюджеті на 2012 рік, який парламент прийняв 22 грудня, є кілька особливостей.
По-перше, під час його прийняття у Верховній Раді не було ані президента, ані прем'єр-міністра, ані його заступників. Представляти бюджет прийшов міністр фінансів Федір Ярошенко. Втім, якби і він не прийшов, то це нічого не змінило б.
По-друге, чи не вперше в історії України бюджет приймався без попереднього затвердження таких важливих документів, як «Основи бюджетної політики» та «Основи кредитно-грошової політики Національного банку».
По-третє, Україна так і не дочекалася підписання договору про ціну на природний газ, що постачається з Росії.
І все ж відсутність керівників країни на такій важливій події показує невпевненість влади в тому, що вона робить. Й, імовірно, нікому з них не хотілося вислуховувати зауваження і питання так званої опозиції. Втім, дарма боялися - депутатів, які дозволили собі їдкі зауваження, було аж три, та й ті «думали про народ».
Доповідь міністра фінансів Ярошенко була короткою і оптимістичною.
Зокрема, він повідомив, що за рішенням уряду був прийнятий консервативний макропрогзноз. Кабмін знизив свої очікування від зростання реального ВВП до 3,9%, хоча спочатку фігурувала цифра 5,5%. Ярошенко зазначив, що на тлі країн ЄС цей показник виглядає непогано.
Доходи зведеного бюджету складуть 424 мільярди гривень. У першому читанні ця цифра була на 4,2 мільярда більше - ці гроші уряд недоодержить через скорочення планових зборів податку на доходи фізичних осіб, акцизного збору і ПДВ. Втім, у порівнянні з 2011 роком доходи зросли на 43,4 мільярда гривень.
Ярошенко зробив заяву, яку можна б було підняти на сміх, але вона була вислухана без зауважень: "Уряд продовжує політику зниження податкового тиску на економіку. Частка податкових надходжень у ВВП зменшиться на 0,5 процентного пункту до 19,1 відсотка".
У той же час були скорочені і витрати - на 2,8 мільярда гривень, а капітальні витрати зменшилися на 9 мільярдів гривень.
В цілому видатки зведеного бюджету в 2012 році складуть 461,7 мільярда гривень, що на 3,2 мільярда гривень менше, ніж у першому читанні бюджету, і на 35 мільярдів більше порівняно з 2011 роком.
При цьому Ярошенко заявив, що при такому скороченні доходів і витрат і на тлі кризової ситуації в Європі, Кабмін, звичайно, подбав про підвищення соціальних стандартів.
«Які ж переваги отримають громадяни від бюджету 2012 року? Розмір прожиткового мінімуму в середньому на душу населення зросте на 128 гривень, що майже в 2 рази більше, ніж темпи прогнозу зростання споживчих цін. На 14 відсотків підвищиться рівень мінімальної заробітної плати, на 25,6 зростуть оклади працівників бюджетної сфери, на 2,9 мільярда гривень більше в порівнянні з поточним роком передбачено в 2012 році соціальних виплат на допомогу одиноким матерям, інвалідам дитинства, при народженні, по догляду за дитиною, на дітей-інвалідів», - заявив міністр фінансів.
І, безумовно, бюджет цього року буде дефіцитним - скажемо чесно, інакше й бути не могло. Тут сюрпризу і заперечень бути не може - мінус 3,71 млрд гривень або 2,5% ВВП (при допустимих 3%).
У порівнянні з першим читанням, уряд суттєво змінив й інші прогнозні макропоказники. Спочатку інфляція планувалася на рівні 8,9%, а до прийнятого бюджету закладено 7,9%, зростання ціни виробників не змінився - 9,4%.
На жаль, Ярошенко не озвучив і два інші важливі макропоказники - курс гривні до долара і ціну російського газу: перший показник він просто не озвучив, другий – не міг знати.
Тут варто зазначити, що курсові очікування повинні бути зазначені в основах кредитно-грошової політики на 2012 рік і в бюджетній резолюції, але оскільки цього року ці документи так і не були прийняті, то залишається тільки подивитися, що було зазначено в їх проектах. Виявилося, що курс становитиме7,9-8 гривень за долар.
Про ціну на газ інформації немає. Як відомо, Азаров дав команду Мінфіну готувати бюджет з розрахунку 400-416 доларів за тисячу кубометрів газу. Переговори в Москві з «Газпромом» так нічим і не закінчилися. Тим не менш, Азаров прийняв рішення поставити держбюджет на голосування в будь-якому випадку - чекати, що скаже російський «тандем», більше не мало сенсу. В крайньому випадку, при оприлюдненні ціни на газ бюджет завжди і в будь-який момент можна переглянути.
ПРОЖИТКОВИЙ МІНІМУМ ТА МІНІМАЛЬНА ЗАРОБІТНЯ ПЛАТНЯ (згідно з прийнятим бюджетом)
Стаття 12. Установити у 2012 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня - 1017 гривень, з 1 квітня – 1037 гривень, з 1 липня – 1044 гривень, з 1 жовтня - 1060 гривня, з 1 грудня - 1095 гривень та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення:
дітей віком до 6 років: з 1 січня - 893 гривні, з 1 квітня - 911 гривень, з 1 липня – 917 гривень, з 1 жовтня - 930 гривень, з 1 грудня - 961 гривня;
дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня - 1112 гривень, з 1 квітня – 1134 гривні, з 1 липня – 1144 гривень, з 1 жовтня - 1161 гривень, з 1 грудня - 1197 гривень;
працездатних осіб: з 1 січня - 1 073 гривні, з 1 квітня - 1094 гривні, з 1 липня – 1 102 гривні, з 1 жовтня - 1 118 гривень, з 1 грудня - 1 134 гривні;
осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 822 гривні, з 1 квітня – 838 гривень, з 1 липня – 844 гривень, з 1 жовтня - 856 гривень, з 1 грудня – 884 гривень.
Стаття 13. Установити на 2012 рік мінімальну заробітну плату:
у місячному розмірі: з 1 січня - 1073 гривень, з 1 квітня - 1094 гривень, з 1 липня – 1102 гривень, з 1 жовтня - 1118 гривень, з 1 грудня - 1134 гривні;
у погодинному розмірі: з 1 січня - 6,43 гривні, з 1 квітня - 6,56 гривні, з 1 липня – 6,61 гривні, з 1 жовтня - 6,7 гривні, з 1 грудня - 6,8 гривні.
Що не влаштовує
Депутат і лідер «Фронту змін» Арсеній Яценюк заявив: «Чинний уряд запропонував зростання економіки на рівні майже 4 відсотків, на противагу 5,5, який вони обіцяли ще місяць тому. Проте Світовий банк і Міжнародний валютний фонд, які набагато краще вміють рахувати ніж прем’єр Азаров і весь український уряд, сказали про те, що економіка зросте максимум на 2,5 відсотки. З огляду на це опозиція констатує, що доходи бюджету мінімум на 6 мільярдів гривень уже надуті».
Яценюк також зазначив, що з усіх поправок опозиції уряд врахував лише одну: «скоротити розкрадання бюджету через так звані непрозорі бюджетні гарантії».
В першому проекті уряд пропонував 15 мільярдів гривень, зараз вони лишили тільки 5 мільярдів на розкрадання під свої програми. Але чому в даному проекті не передбачено жодної фрази про те, куди планують відправити цих 5 мільярдів? У них великий досвід як витрачати бюджетні кошти. Нагадаю, на Євро-2012 ця влада відправила 10 мільярдів доларів США. За ці гроші можна було збудувати не чотири стадіони і дві дороги, а можна було відбувати країну, а не тільки їхні приватні угіддя», - сказав Арсеній Яценюк.
За його словами, закладені в бюджет 10 мільярдів доходу від приватизації говорять про те, що «вони продають державні об'єкти самі собі за копійки».
«Шановні колеги, ви знаєте, пройшло два з половиною місяці після розгляду бюджету у першому читанні. Що змінилося? Основ грошово-кредитної політики немає. Чи не так, пане Ярошенко? А як ви взагалі планували бюджет, не маючи основ грошово-кредитної політики? Які показники інфляції, ВВП, про що ви взагалі кажете? За два з половиною місяці не змогли зібрати спільне засідання з Національним банком України», - сказав депутат Сергій Соболєв.
Він також зазначив, що «уряд свідомо у Прикінцевих положеннях заклав норму, за якою тепер фінансування всіх соціальних програм буде відбуватися не згідно із законом, а згідно з тим, є у вас кошти в бюджеті чи немає».
«А чи є у вас кошти в бюджеті? Давайте подивимося, які захищені статті вашого бюджету, на що йдуть ключові зростання. 400 відсотків вдумайтесь! на 400 відсотків зростає заповідний фонд спеціальних територій. Це там, де ви будете полювати разом з Януковичем? На 156 відсотків зростають видатки на утримання Генеральної прокуратури, 154 відсотків перевезення вищих посадових осіб держави, 148 відсотків апарат Міністерства соціальної політики. До речі, на 13 відсотків зростає дефіцит Пенсійного фонду, а на апарат Пенсійного фонду на утримання йде на 1 мільярд гривень більше рівно в 2 рази. 137 відсотків – внутрішні війська. От політика, яка буде проводитися цим урядом під час цього бюджетного року», - сказав депутат.
І, нарешті, депутат В'ячеслав Кириленко назвав гумористичною фразу із пояснювальної записки до бюджету: «вдалося зберегти соціальну спрямованість бюджету».
«Дефіцит бюджету Пенсійного фонду порядку 60 мільярдів гривень. Де пенсійна реформа? Чому знову бюджет повинен вкачувати в Пенсійний фонд 60 мільярдів гривень, а пенсії при цьому практично не підвищуються? А я вам скажу чому. Тому що всі номенклатурні пільгові пенсії лишилися, уряд боїться їх чіпати, а знову хоче зекономити на простих звичайних трудових пенсіонерах», - заявив Кириленко.