ГоловнаПублікаціїАльтернативна енергетикаЯк змусити населення економити енергоносії

Як змусити населення економити енергоносії

В Україні «енергозбереження» стало модним словом, але, назвати поки перехід на альтернативні джерела енергії та економію ресурсів - тенденцією державної політики навряд чи видається можливим.

Популяризація енергозберігаючих технологій почалася в 2009 році, тоді Уряд пані Тимошенко затвердив мораторій на використання ламп розжарювання в державних установах і бюджетних організаціях. З тих пір, Уряд регулярно заявляє про необхідність законодавчого врегулювання питання термосанації житлового фонду (закон «Про енергетичну ефективність будівель не можуть прийняти вже 3 рік), про переоснащення підприємств ЖКГ, висловлювалися ідеї про повний перехід українських котелень на вугілля. На практиці, до сьогоднішнього дня енергозберігаючі проекти в енергетиці та житлової сфері реалізуються в Україні вибірково. В основному, це проекти, профінансовані ЄБРР, ЄІБ, МБРР, і Світовим банком. Разом з тим, залежність від імпорту російського газу досі так само висока, теплові втрати в мережах складають близько 40%, багатоквартирний житловий фонд - і того більше - до 50%.

У зв'язку з напруженою політичною ситуацією, Кабінет Міністрів затвердив програму енергозбереження, яка передбачає скорочення використання природного газу в опалювальний період на 30%, також уряд обіцяє пільги та преференції підприємствам і фізичним особам, які будуть заміняти теплову енергію електричної. Очевидно, що це не продумані комплексні заходи, а вимушені заходи економії, реалізація яких можливо дозволить Україні пережити холодні місяці року. Разом з тим, зарубіжний досвід демонструє, що системний підхід та реалізація національних програм дозволяють всього за кілька років зменшити енергозалежність держави на третину.

Читайте також: Енергетична дилема: відмова від газу або шлях до енергоефективності

У багатьох країнах розроблені національні цільові програми економії використання паливно-енергетичних ресурсів, які охоплюють широкий комплекс заходів щодо вдосконалення структури споживання енергоносіїв, розвитку матеріально-технічної бази економії ресурсів, більш повного вилучення корисних компонентів, збору і використання вторинної сировини, контролю та обліку енергоспоживання.

Енергоефективні заходи:

Економія з примусу

Мова йде про законодавчо закріплені норми та ініціативи, якими встановлюються ліміти споживання ресурсів та енергії. Подібні рішення найбільш популярні в країнах Європи, де законослухняне населення і виробники підтримують обов'язкові державні програми. Наведемо кілька прикладів.

До 2015 року з продажу та імпорту країн Євросоюзу повністю зникнуть лампи розжарювання.

У період 2009-2017 років реалізується програма скорочення продажів побутової техніки з підвищеним рівнем споживання електрики. Ці правила торкнуться промислових двигунів, насосів, що використовуються в системах опалення, домашніх холодильників і телевізорів.

З 1997 року в США діє національна програма «Мільйон сонячних дахів», яка передбачає установку сонячних енергосистем. У 2010 році сонячні системи були встановлені на дахах 1 млн будинків у 13 «сонячних» містах країни.

Німеччина є визнаним лідером сфери повітряної енергетики - на території країни розміщені і успішно працюють не менше 20 тис. вітрогенераторів. Більш того, їх виробництво активно працює на експорт - близько 70% установок продаються зовнішнім покупцям. Сукупна потужність німецьких вітрогенераторів становить 24 тис. МВт.

Стимул до економії

Стимулюючі заходи передбачають вплив на виробника. У країнах, які активно використовують цей метод, в хід йдуть інструменти фінансового стимулювання, а також PR-інструменти. Прорахувати економічну ефективність подібних рішень складніше, ніж у випадку з державною програмою.

У штаті Коннектикут, США, успішно діє фінансова програма, яка заохочує «енергоефективний бізнес». Згідно з її умовами, власники бізнесу, які вирішили підвищити енергоефективність власного підприємства, можуть розраховувати на суттєву знижку від енергозбутових компаній, а також безвідсотковий кредит на впровадження нових технологій.

Читайте також: Європейські рецепти "енергетичної дієти"

В Японії успішно функціонує програма «Переможець гонки». В її рамках назви компаній, що не справилися з виконанням зобов'язань у сфері енергоефективності, стають надбанням гласності.

У Китаї Уряд регулярно проводить тестування продукції різних компаній і досліджує відповідність рішень стандартам енергозбереження. Безумовно, компанії, які не впоралися із зобов'язаннями, стають відомі всій країні. Крім того, в Китаї діє програма добровільного маркування товарів, орієнтована на виробників. В умовах жорсткої конкуренції китайські компанії зацікавлені в тому, щоб виділити свій продукт з ряду аналогічних. у Китаї на виробництво однієї одиниці продукції на енергію припадає 19% витрат.

«Економічний менталітет»

Просвітницькі методи передбачають вплив на безпосереднього споживача, формування нової споживчої культури, заснованої на дбайливому природокористуванні та свідомому виборі енергозберігаючих технологій.

У США з 1992 року діє програма Energy Star, розроблена Агентством з охорони навколишнього середовища та Міністерством енергетики. В рамках програми, пристрої з середнім енергоспоживанням на 20-30% нижче аналогів маркуються престижним логотипом Energy Star. Сьогодні логотип Energy Star можна побачити на товарах більше 60 категорій. Ліцензійні та партнерські угоди діють з промисловцями (більше 2 тис.), підприємствами роздрібної торгівлі (понад 2 тис.), будівельними компаніями (понад 6 тис.) та іншими сферами бізнесу. З 2000 по 2012 роки покупці придбали понад 3,5 млрд енергоефективних товарів. Споживачі, які віддали перевагу продуктам Energy Star рік тому, вже заощадили 19 млрд дол США на рахунках за комунальні послуги та запобігли викиди парникових газів, еквівалентні вихлопам 29 млн автомобілів.

У березні 2010 року Уряд Великобританії ухвалив новий законопроект, спрямований на боротьбу зі зміною клімату та паливною бідністю. В рамках законопроекту британські домовласники зможуть брати пільгові кредити з метою підвищення енергоефективності своїх будинків.

У березні 2010 року США розпочали нову програму підтримки американців. Тепер покупці теплоізоляційних матеріалів для своїх будинків та енергозберігаючого обладнання можуть прямо в магазині отримувати субсидії з бюджету. Розмір знижки буде складати до 50% від суми покупки, але не більше 3 тис. дол. 

 
Коментарі (1)
Sergiy
23 Липня 2014 p. 08:28
Змушувати нікого не треба. Перший крок уже зроблено.Висока вартість енергоносіїв ,або їх відсутність це найкраший стимул займатися енергоефективними заходами у своїй власності.В селі коли продуває стару хату, то кукурудзинням обставляють стіни хати з північної сторони. Тому по телебаченню необхідно розказувати про реальний стан речей, а не про крем Корега. Бо зуби на полицю і не треба буде їх клеїти.Та давати рекомендації щодо підготовки власного житла до екстремальних зимових умов. А уряд має нарешті створити законодавчий механізм стимулювання ефективного використання енергоносіїв і в першу чергу споживачів(власників- співласників житла).