ГоловнаПублікаціїТарифи ЖКГКомунальний популізм пройшов точку неповернення

Комунальний популізм пройшов точку неповернення

Депутати займуться розслідуванням дотримання законодавства в сфері тарифоутворення. Експерти до ініціативи поставилися скептично.
Ніколи стільки не брешуть, як під час війни, після полювання і до виборів.
Отто фон Бісмарк

Вчора  на пленарному засіданні Верховної Ради було оголошено про вихід партій ВО «Свобода» та  «УДАР» Віталія Кличка із коаліції депутатських фракцій. Це означає, що восени на нас чекають позачергові вибори до парламенту, адже за місяць, який надається за Конституцією на створення нової коаліції, чинний склад Ради VII скликання навряд чи зможе утворити іншу коаліцію, враховуючи відсутність  Комуністичної партії як такої.

Мабуть, знаючи про можливість такого розвитку подій, за день до цього, 23 липня, народні депутати проголосувати за проект постанови № 4058а «Про утворення тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань перевірки дотримання законодавства в сфері державного регулювання природних монополій та суміжних ринків щодо енерго-, газо-, тепло- та водопостачання» (далі – ТСК), який було розроблено та подано головою фракції «Батьківщина» Сергієм Соболєвим.

Основним завданням створеної ТСК постановою визначено перевірку дотримання законодавства в сфері державного регулювання природних монополій та суміжних ринків щодо енерго-, газо-, тепло- та водопостачання, яка здійснюватиметься з метою надання суспільству правдивої інформації.

У пояснювальній записці до проекту вказано, що необхідність його прийняття зумовлена сумнівами населення щодо економічного обґрунтування підвищення тарифів на енерго- та газопостачання. «Парламентарі як народні обранці зобов’язані перевірити стан дотримання законодавства в сфері державного регулювання природних монополій та суміжних ринків щодо енерго-, газо-, тепло- та водопостачання», - зазначено у документі.

Читайте також: Рада взялася за перевірку тарифів ЖКГ

На перший погляд, ТСК створено з добрими намірами і дійсно в інтересах суспільства, адже тарифи на централізоване водопостачання, та, особливо, на теплопостачання, за останні місяці підвищилися в рази. Це відчутно вдарило по сімейних бюджетах українців. Але, якщо ретельніше проаналізувати ситуацію зі створенням депутатської ТСК, виявляється, що майбутні кандидати в депутати знову вирішили додати собі додаткових балів до свого особистого рейтингу напередодні виборів. Таке твердження має право на життя виходячі з наступного.

Дійсно, ст 89 Основного Закону передбачене право парламенту на проведення розслідування з питань, що становлять суспільний інтерес, утворення тимчасових слідчих комісій. Згідно ст. 88 закону «Про Регламент Верховної Ради України» результати розслідування ТСК викладає в письмовому звіті, який повинен містити висновки і пропозиції про акти й обставини, що стали підставами для проведення розслідування; які повинні ґрунтуватися на доказах. 

На сьогодні нараховується більше 130 субєктів господарської діяльності - ліцензіатів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, більше 200 - централізованого опалення та гарячого водопостачання, яким протягом останніх місяців Нацкомпослуг були встановлені нові тарифи на їхні послуги. Окрім цього, існують ще 25 облгазів, яким з 1 травня НКРЕ встановила новий тариф на природний газ для насленння. Додайте до цього ще більше 20 обленерго, які також з 1 травня застосують підвищені тарифи на електроенергію по відношенню до споживачів. Відтак, за два місяці своєї діяльності, а саме стільки часу парламентарі відвели членам ТСК на чолі з народним депутатом Олександром Чубатенком, щоб вивести на чисту воду монополістів, тимчасова слідча комісія має перевиріти більше 300 субєктів господарювання, які надають житлово-комунальні послуги.

Оскільки згідно з пояснювальною запискою прийняття та реалізація проекту постанови № 4058а додаткових видатків із Державного бюджету не потребує, то можна зробити висновки, що народними депутатами не планується наймати від імені держави для здійснення перевірок економічної обґрунтованості тарифів монополістів такі відомі аудиторські компанії як Deloitte або Ernst&Young, яких буде важко звинуватити в неупередженості та заангажованості. Якщо ж народні обранці доручать здійснити позапланові перевірки органам Державної фінансової інспекції, ревізори яких в принципі не є фахівцями з комунального тарифоутворення і здійснюють ревізії виключно за доведеними «зверху» планами, то такі акти ревізії не можна буде вважати достатнім доказом необґрунтованості застосовуваних тарифів. Судових позовів до Окружного адміністративного суду Києва про скасування постанов Нацкомпослуг про встановлення тарифів монополістам також не планується подавати.  То в який же спосіб члени створеної 23 липня ТСК збираються перевіряти монополістів і чи збираються взагалі?

Читайте також: Нові нормативи споживання ЖКП загрожують революцією

Черговою політичною грою з виборцями називає створення парламентом такої тимчасової спеціальної комісії економічний експерт Борис Кушнірук. «Об’єктивний стан речей та чинне законодавство не дозволяють провести обєктивний аудит монополістів. ТСК просто не зможе взяти вхідні дані у теплоенерго, у облгазів. У нас практично немає побудинкового обліку спожитого тепла, води, не кажучи вже про природній газ. Нам потрібно не тимчасові слідчі комісії створювати, щоб зайвий раз пропіаритися на темі ЖКГ, а прийняті програму 100% встановлення лічильників енергоносіїв та води вже до кінця року, а потім вже вирішувати, чи обґрунтовані тарифи, чи ні», - переконаний пан Кушнірук.

Натомість екс-Міністр з питань ЖКГ, голова Спілки власників житла України Олексій Кучеренко позитивно оцінює стоврення Верховною Радою України такої тимчасової слідчої комісії, оскільки вважає, що за допомогою регіональних активістів та фахівців цілком реально викрити корупційні схеми нечистих монополістів. «Разом з тим,- вважає колишній міністр,- робота ТСК не повинна перетворитись у «полювання на відьом», а повинна бути направлена, перш за все, на захист інтересів споживача та запровадження прозорих схем тарифоутворення».

Хочеться нагадати, що згідно ст. 89 Конституції України висновки і пропозиції тимчасових слідчих комісій не є вирішальними для слідства і суду. Але висновки тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки обґрунтованості тарифів, створеної 23 липня, можуть виявитися вирішальними для свідомості пересічного українця і назавжди змінити в негативний бік його відношення до підприємств, які забезпечують його теплом, газом, водою, як би це складно не було. При цьому кандидат в народні депутати, який використовуватиме висновки ТСК в своїх власних цілях, опиниться в кріслі нардепа волею громадян на 4 роки, а ЖКГ при цьому так і залишиться нереформованим назавжди.

 
Коментарі (1)
Sergiy
28 Липня 2014 p. 10:55
Треба відмінити Закон№ 1198-VII.Написати редакцію, яка має бути адаптована до Директиви ЄС 2006/32/. Та проаналізувати, чи голосували члени ТСК за згаданий закон.Тоді матимемо вичерпний прогноз, чим закінчиться її робота.